Kirjoittaja Aihe: Honda aggregaatti  (Luettu 5986 kertaa)

Heinäkuu 24, 2012, 06:17:12 ap
Luettu 5986 kertaa

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7709
  • Nuolija Kuopijosta
Mullon kesäpalatsilla tuommonen Honta, hiukka vaan jo kulahtaneemman näkönen.

Pyhänä tarvihin sitä, ekana porasin sähköporakonneella yhen reijän, kaikki meni hyvin. Sammutin poran ja sitten Hontan.
Vaan sitten kun yritin vähän aijjan piästä rälläköijä jotakii (kone Gern 650W), niin Honta ei antanu virran pihhaustakkaan vaikka oli käynnissä, ei syttyny vihree virran valo eikä heilahtanu sykemittarin tolopat. Painelin kaikki varo-, vika- ja ylikuumenemisnamikat (löysin 3 kpl) läpi, vaan ei tullu voltit takasin.
Lopetin urakoinnin, siirsin Hontan sen enempää sitä tutkimatta liiteriin, ja aloin perkaamaan kaloja.

Kun menen seuraavan kerran kesäpalatsille niin mistä alan ehtimään vikkaa virran puutteeseen? No Hontasta tietysti, vaan mistä kohti siitä?
Jos joku on asiasta enemmän perillä, eikä pihistä tietämystään, hän tulee hämmästymään kiitosten runsautta jos voltit löytyy. :-\

[ylläpito on poistanut liitteen]
-pena-

Heinäkuu 24, 2012, 07:30:35 ap
Vastaus #1

Tommi Halonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 475
Turpo hajonnu?

Heinäkuu 24, 2012, 08:09:11 ap
Vastaus #2

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2002
  • naavaparta
Rastui Pentti.
Hyvä omistajan opas vianhakuohjeineen löytyy tuolta.
http://powerequipment.honda.com/pdf/manuals/31ZA7000.pdf

Yleismittari käteen ja järjestelmällisesti mittailemaan generaattorista kohti ulostuloa.
Katoppa kuitenkin ihan ensimmäiseksi tuleeko DC lähdöstä mitään ulos.

Näissä aggregaattien ja invertterien mittauksissa olis paras TRUE RMS yleismittari.
Varsinkin inverttereitten sähkö on sellaista että tavallinen yleismittari näyttää väärin.
Esimerkiksi FLUKE 89 VI.
Mutta kyllä se tavallisellakin yleismittarilla vika löytyy.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2012, 08:12:32 ap kirjoittanut Pekka Puoskari »

Heinäkuu 24, 2012, 09:00:33 ap
Vastaus #3

Seppo Lappalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 69
Koititko toimiiko yhtä huonosti porakonella rälläkän jälkeen, ajattelin että se rälläkkä olis voinu olla rikki/johto poikki tai hiilet jumissa?

Heinäkuu 24, 2012, 09:16:50 ap
Vastaus #4

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7709
  • Nuolija Kuopijosta
Hyvä alaku, ens´ viikonlopuksi olen jo varannu huoltoaejan Hontalle iteltäni, siihen asti kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita.

Pekka: Jos ei helepompaa konstia löyvy niin kai se on sitten Hontan kuoria riisuttava ja alettava mittailemmaan. Häätyy vielä tarkistaa sekkii tasanen virta.
Seppo: Koitin, ei pyöriny sen enempi poranterä kun rälläkkäkkää. (hieno sana muuten tuo "rälläkkäkkää") :P
-pena-

Heinäkuu 24, 2012, 14:30:03 ip
Vastaus #5

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3317
Saattaa olla säädin mennyt. Ilmeisesti tietyissä Hondan genuissa tyyppivika.

Tallissani on kaverin Honda EG 1900 X genu, jossa sama vika, ei tee sähköä. Säätimen olen todennut vialliseksi. Uusi merkki säädin maksaa reilun 200€ englannissa. Suomessa hieman enemmän.

Jos jostain löytäisi tuohon kytkentäkaavion, niin siihen voisi yrittää värkätä jotain muuta säädintä. Kaaviot vaan taitavat olla merkkihuollon salaisissa mapeissa...