Moro,
Ari kyseli käännöksien oikeellisuutta - ovat kyllä mielestäni oikein kiitos Ismolle. Viime syksyn kokouksessa käsiteltiin Ruotsin ehdotusta, jonka olivat valmistaneet ruotsalaiset pre 48 -luokan kuljettajat. Muutamia kohtia hieman tarkennettiin tai tiukennettiin esimerkkinä Arin esilletuoma.
Säännöistä vielä yksi asia - jatkossa, kun ruotsalaiset saavat PM-säännöt päivitettyä (englanninkielinen),toivoisin että tämä on ainoa sääntö eikä muita sääntöjä tai käännöksiä tehdä. Syy on se, että käännöksissä helposti tulee virheellisiä tulkintoja ja saattaa kilpailijat eriarvoiseen tilanteeseen sekä aiheuttaa ongelmia katsastuksessa tai kisoissa.
Olemme (SVKMK) halunneet pitää suomenkielisen käännöksen auttamassa jäsenistöämme, mutta emme pysty tekemään käännöksiäkään ennenkuin se virallinen julkaistaan. Vuosikokous/hallitus päättää asiasta, tehdäänkö käännöksiä vai ei.
Sitten siihen Arin esimerkkiin.
Alkuperäinen sääntöteksti:
4.2 Frame, swinging arm, front fork: Should comply with the time period. Hydraulic dampers may be used if they are discreet or hidden. Frame, swinging arm or forks later than 1948 are approved if they are dimensionally correct and the general appearance is consistent with a Pre-1948 motorcycle. Remanufactured parts shall be visibly consistent with the original part from this period.
Lokakuun kokouksessa ruotsalaisten esityksestä tehty lisämääräys ylläolevaan sääntökohtaan:
Frame, swinging arm, front fork: Should comply with the time period. Hydraulic dampers may be used if they are discreet or hidden. Frame, swinging arm or forks later than 1948 are approved if they are dimensionally correct and the general appearance is consistent with a Pre-1948 motorcycle. Remanufactured parts shall be visibly consistent with the original part from this period.
Proposal was accepted with following changes: 4.2. Only single way dampers are accepted.
Eli ts. ruotsalaiset halusivat lisämääräyksen, että hydraulinen vaimennin (2-suuntainen) hyväksytään luokkaan. Komitea päätti kuitenkin, että ainoastaan 1-suuntainen hydraulinen vaimennin sallitaan.
Ismon käännös:
"PRE-48 luokka:
Yleistä, moottoripyörän pitää näyttää aikakauden mukaiselta yleisilmeeltään (ns. viiden metrin sääntö).
Runko, taka- ja etuhaarukka: Aikakauden mukainen, mutta myöhemmin valmistetut (31.12.1947=>) hyväksytään, jos ne ovat mitoiltaan ja ulkoasultaan yhdenmukaisia 1947 olemassa olleiden kanssa (eli voidaan yhdistää yleisilmeeltään 1947 tai aikaisempaan pyörään. Hydraulisissa (teleskooppihaarukka, plunger, erillinen vaimenninpatruuna risukeulassa) vaimentimissa vain yksisuuntainen vaimennus on sallittu.
Oma villi veikkaus on, että koska ruotsalaiset eivät talven aikana saaneet uusia sääntöjä aikaiseksi, he ovat keksineet siirtymäajan omasta päästään. Pöytäkirjassa eikä kokouksessa puhuttu mitään siirtymäajasta, koska muutokset eivät olleet kovin suuria ja pääsääntöisesti väljempään tai alkuperäiseen suuntaan tapahtuvia.
Christer Watz on tänään lähettänyt sähköpostiviestin (ensimmäinen tänä vuonna!!!) Penalle. Ongelma vaan on se, että Pena eikä Watz pysty kävelemään pöytäkirjan yli, jonka ovat kaikki neljä maata hyväksynyt ja joka vastaa kokouksen kulkua. Uutta kokousta tuskin järjestetään ennen syksyä eikä kokouspäätöstä pysty helposti muuttamaan.
PM-osakilpailuissa on noudatettava PM-sääntöjä - vaikkakin ne olisivat leikkaa liimaa tyylisiä. Kaikki syksyn kokouksen muuttuneet kohdat on tiedotettu suomalaisille ajoissa, joten meillä ei pitäisi olla lähellekkään niin suuria ongelmia kuin naapurissa…
Että tälläi-
t. Juha