Kirjoittaja Aihe: Kalastus  (Luettu 34624 kertaa)

Helmikuu 09, 2012, 15:50:43 ip
Luettu 34624 kertaa

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Ei kaikki järki ole vielä maasta hävinny.

Tuo on ihan jeesjuttu tuo yhden kortin systeemi.
Ikärajan poistumiseen en ota vielä kantaa, vasta sitten alan elämöinnin jos elän kuusvitoseksi.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/kalastajalle-halutaan-vain-yksi-kalastuskortti/734156
-pena-

Helmikuu 09, 2012, 15:55:06 ip
Vastaus #1

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
No eiköhän tuohonkin vielä tule joku lohipitoinen poikkeus, aivan kuten nytkin on läänikohtaisessa kortissa.
Kahden pytyn loukussa.

Helmikuu 09, 2012, 15:58:44 ip
Vastaus #2

Erkki Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Napakelkkamopoilija
Kortitta ongittuja, pieniä suolampiahvenia.

Napahulluna on hyvä olla.

Helmikuu 09, 2012, 16:06:16 ip
Vastaus #3

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Mun paappa sanoi että jos on nälkä saa merellä kalastaa ja näin toimin. Kun merkissä on mun nimi niin kaikki tarkastajat pudottaa heti takaisin kun ovat ruottalaisia. Siskon mies ku laittais täysin suomenkielisen nimen ilman lupanumeroa verkot otettain heti pois. Tottakai mä valtion kortin lunastan mutta en mittaa on 200m rannassa täynnä ulkona ja mökillä omistan vesialuetta niin enmä itelle lupia kirjoita.

Helmikuu 09, 2012, 20:23:08 ip
Vastaus #4

Paavo Harola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kylä määkin rannassani vettä omistan, mutta kun se tahtoo tuulella kulkeentua naapurin rantaan ja mun rantaani tulee jostain ihan viarasta vettä. On kyllä hianoja puukonmittasia ahvenia kuvassa.

Helmikuu 09, 2012, 20:40:03 ip
Vastaus #5

Harri Valtonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Samalla esitys poistaisi yli 65-vuotiaiden maksuttoman kalastusoikeuden, sillä maksu koskisi kaikkia täysi-ikäisiä kalastajia.

Eikai veteraanien tarvii viel toskakin "huvist" alkaa repii pienest eläkkeest maksuu et voipi mennä laiturin nokkaa heittelee virvelii,verkkoikii voipi panna varmaan vaa kolme max,jos ei ole ostan enempii lupii..Ei varmaan tyhjennä kalast merii/järvii,sano.
Jotaa rotii pitää näiskii asiois olla,mun mielest.

Helmikuu 09, 2012, 21:23:12 ip
Vastaus #6

Juha Hirvikorpi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On kyllä hianoja puukonmittasia ahvenia kuvassa.

On on, mutta uudella systeemillä 7e / kpl !       8)

Onkiminen uudessakin lupasysteemissä maksutonta.

Helmikuu 09, 2012, 22:06:42 ip
Vastaus #7

juha kytö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vapakalastuksesta voisi maksaa vaikka 50€ vuodessa, jos lupa olisi voimassa koko maassa, myös Ahvenanmaalla ja Lapin kunnissa. Valitettavasti ne taidetaan taaskin raakata pois lupa-alueesta, ja panna joka kunnalle 50€/vuosi yleisluvan päälle.
Sen sijaan verkkolupaan voisi pistää reilusti hintaa lisää ja tosiaan max kolmen verkon rajoituksen, kuin myös aikarajoituksen kalojen lisääntymisaikojen mukaan.
Pyydys yllyttää kalastaamaan liikaa mm. alamittaisia, jotka ovat kaiken lisäksi vielä poispäästökelvottomia verkossa virumisen vuoksi.
Tämän on huomaanut monesti kun tutut verkkomiehet tuputtavat esim liikainnostuksessa pyyydettyä alimittaista kuhaa, merkillä "kun sitä tuli niin paljon, ja pakastin on jo ennestään täys"
Antaisi mielummin verkkoluvat oikeille ammattikalastajille.
 Mökki-  ja muulle rantojen miehelle on yksi katiska ihan riittävä pyydys ongen lisäksi. :D

Helmikuu 09, 2012, 22:29:24 ip
Vastaus #8

harri ojala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
mun mielestä todella hyvä systeemi,paitsi tuo 65 jälkeen maksu.itte olen aina valtionkortin lunastanut,ja vannonut,että vois maksaa kummatkin,jos saa samaan korttiin muuten ei,enkä ikinä läänikohtaista lunastanut.kauhia paikka,jos vene reekaa rajan yli,mitäs sitte.kyllä mä ne lohijoet jollakin lailla ymmärrän,koska ne pyörii istutuksien varassa varmaa suurimmaksi osaksi.omaan mökkikuntaan olen verkkokortit lunastanut 3€ kpl.

Helmikuu 10, 2012, 07:35:33 ap
Vastaus #9

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Yksi mitä en sulata on tuo yleisen vesialueen, lähinnä jonkun järven vuokraaminen jollekkin kerholle jäsenten yksityiskäyttöön. >:(

Tämä purnaus johtuu siitä kun tuon kartan järven rannoille on ilmestynyt kyltit "YKSITYSALUE! KALASTUS KIELLETTY!"
Pienen ikäni olen tottunu käymään siellä ongella ja virvelöimässä, tosin käyn edelleenkin koska katson minulla olevan samanlaiset oikeudet siihen kuin jollakii "Joukahaisella".
1800 - 1900 vuosisadan vaihteen kahtapuolen ukkini on omistanu ainoan talon maineen tuon Maununlammen rannalta, joten kalastusoikeus on siirtyny mulle ns. suvun peritönä. ;D

http://www.jarviwiki.fi/wiki/Maununlampi_%2804.285.1.002%29

[ylläpito on poistanut liitteen]
-pena-

Helmikuu 10, 2012, 09:19:04 ap
Vastaus #10

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Jätä Nikkanenkii ne passiiviset kalastusvälineet rannalle ja keskity enemmän "urheilukalastukseen".

Kyllä savuahvenettii on huomattavasti maukkaampia kun ne saahakseen on vuorokauven rämpiny virvelin kanssa pitkin ryteikköisiä rantoja, kuin mitä jos ne verkosta tai katiskasta käy vaan hakemassa. ;D
On mullakii kyllä katiska ja verkko, siis yksi molempia, mutta ne on ihan vaan semmosena hätävarana jos en muulla konstilla joskus yhtään kallaa saa. ::)

Ps.
Tarkotti "jos en joskus muulla konstilla jostain syystä pysty kalastammaan."

Ps.
Muikun kalastus on tietysti asia erikseen, ne kun on niin ylen hankalia virvelöitäviä. ;D
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2012, 10:05:07 ap kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Helmikuu 17, 2012, 17:51:06 ip
Vastaus #11

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Pilikille oes jo kaipuu, siellä se paha mualima unohtuu kun ahvenen sirri on syönnillään. :P

[ylläpito on poistanut liitteen]
-pena-

Helmikuu 17, 2012, 18:13:01 ip
Vastaus #12

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Eikö tuolla tytöllä ole kylymä ?
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Helmikuu 17, 2012, 18:49:06 ip
Vastaus #13

Vesa Salmu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sillin haju molemmin puolin jäätä?
Kommentteja uuninpankolta.

Helmikuu 17, 2012, 19:00:20 ip
Vastaus #14

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Ei reikää kaivaessa tule kylymä, Reijo. :-\

Eikä sisämaanjärvissä silli haise, ei siellä ole kun limasia lähes tuoksuttomia matikoita ja kiiskejä, Vesa. ::)
-pena-