Kirjoittaja Aihe: Ex mp-liikkeitä  (Luettu 158650 kertaa)

Helmikuu 07, 2012, 13:10:19 ip
Vastaus #150

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 139
Heinolassa Urheilu-Kontti myi Suzukia , Urheilu Koivistolta sai muistaakseni Yamahaa ja Hondaa ja  Moto-Centro oli täällä myös (myöhemmin H-motors) , joka toiminee Sysmässä nykyäänkin ?!  Kouvolassa Tori-sport urheiluliike välitti ainakin Suzukia !
Morjes Timo!
Muistanet vielä Heinolasta Kawasaki-liikkeen: Heinolan Urheiluliike (V. Leinonen?) oli Kaivokadulla jokseenkin sen pitzerian kohdalla.  Liikkeellä oli silloin myös Tunturin edustus.  Muuan Kari P. ainakin osti noin 1975 sieltä uuden Tunturi Sportin kovakromipytyllä  :o  .
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2012, 13:49:27 ip kirjoittanut Juha Mattila »

Helmikuu 07, 2012, 13:55:54 ip
Vastaus #151

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 139
Mototrail oli Kymintie 3:ssa siellä sitä tuli nöösinä kuolattua en tiedä sen lopusta mitä siinä kävi.
Mototrail avattiin kevättalvella 1978 osoitteessa Kymintie 30 vanhan puutalon kivijalassa.
Muistaakseni alkuvuodesta 1980 liike muutti osoitteeseen Kymintie 3, sisäpihan perällä olevaan jonkinlaiseen autohalliin.
Taisi olla vuosi 1987, kun liike loppui.
Sen jälkeen Salmisen Timppa myi pyörien osia pienessä putiikissaan Karjalankadulla ehkä vuoden verran.

Helmikuu 08, 2012, 00:19:49 ap
Vastaus #152

Timo Nurminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 23
Heinolassa Urheilu-Kontti myi Suzukia , Urheilu Koivistolta sai muistaakseni Yamahaa ja Hondaa ja  Moto-Centro oli täällä myös (myöhemmin H-motors) , joka toiminee Sysmässä nykyäänkin ?!  Kouvolassa Tori-sport urheiluliike välitti ainakin Suzukia !
Morjes Timo!
Muistanet vielä Heinolasta Kawasaki-liikkeen: Heinolan Urheiluliike (V. Leinonen?) oli Kaivokadulla jokseenkin sen pitzerian kohdalla.  Liikkeellä oli silloin myös Tunturin edustus.  Muuan Kari P. ainakin osti noin 1975 sieltä uuden Tunturi Sportin kovakromipytyllä  :o  .
Moi Juha ! Jep Leinonen unohtu , sieltä munkin eka mopedi Tunturi start -74  :P , Karin Sportti oli puhallinkone -76  ;) Hahlit ostivat sieltä uuden enduro Kawan (125) , saivat myös sieltä tilattua osia 125:een Puch pärräänsä !

Helmikuu 08, 2012, 07:57:59 ap
Vastaus #153

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7709
  • Nuolija Kuopijosta
Mikkelissä toimi Onni Systems,myi Hondaa ja Kawasakia, teki konkurssin 90-luvun alussa.

Niin muuten olikii, Kuopiossa toimi Onni Motor -nimellä.
Ja taisipa olla parhaillaan toimintaa myös pääkaupunkiseudullakin.

Muutamia Kuopiolaisia mp-harrastajia oli sitä kimpassa pyörittämässä, samoin kuin oli laita myös Motokarissa ja Motokatissa.
-pena-

Heinäkuu 03, 2012, 09:19:28 ap
Vastaus #154

BENGT HIKO HAIKOLA

  • Vieras
Terve!

Mutta mikä puoti myi Helsingissä/Uudellamaalla Triumppeja 70-luvun
alussa...Niin ja olikos maahantuoja jostain Kemiöstä vai muistanko
ihan pieleen?

Montakohan niitä edes maahan tuli tuossa 60/70-lukujen taitteessa?

t. Markku

Markku,

Muistamani mukaan Triumpheja toi silloin viela maahan Arwidsson. Paa-asiallisesti vihreita ja liilan varisia TT 1000SS:ia. Kaverini jo edesmennyt Vesa Lottanen, jonka kanssa kiersin maapallon joskus, osti uuden sellaisen Ajan Osalta olisikohan ollut vuonna 1970. Toinen kaverini Juha Turtiainen, nykyaan Australiassa asustaa, osti myos vihrean TT 1000:sen jolla han ajoi lapi talven. Vuosimalli taisi olla 1969. Juha ainakin joutui huoltamaan pyoran "Klenkalla" siella Valillassa missa Jussi Vesterinen oli mekaanikkona. Voi olla etta han oli myos ostanut pyoran sielta. Kuitenkin se oli "Ryssa" ja Laaksosen Keijo apurina "Juippi" jotka moivat Triumphit Helsingissa ja Uudellamaalla. Itsekin ostin sielta eka Triumphini, tosin kaytettyna. Malli oli myos TT1000 mutta vuosimalli oli 1962, se ainoa vuosimalli missa oli virranjakaja sylinterin takana. Sielta se aina vuosi oljya ja karjet kastuivat ja pyora sammui....

Arwidsson oli Triumpin maahantuoja aina 1970 luvun alkuun Juha Turtiainen veljensa Olavin kanssa onnistui saamaan maahantuonnin itselleen Arwidsonin jalkeen mutta kun ei vuoteen saanut yhtaan pyoraa tilattua raha puutteen takia niin projekti kuivui kasaan. Heidan (meidan) pajamme oli Vanhalla Porvoontiella vanhassa kaupassa aika tunnetun crossikuskin (Pikkaraisen?) mailla. Meidan paabusiness oli uusien Hondien kasausta Brandtin laskuun.

Tama Kemion kauppias ei ollut n.k. virallinen maahantuoja. Han oli kai joku engelsmanni joka oli loytanyt Saudi Arabiasta kasan uusia Poliisi Tridentteja viala laatikoissa mutta pirun ruosteisia. Niita han sitten kuskasi Suomeen, en muista milla konstein han sai ne rekisteriin. Niita tuli varmaan pari kymmenta kpl.

MP-TERVEISIN HIKO (Thaimaasta)

Heinäkuu 03, 2012, 10:18:18 ap
Vastaus #155

BENGT HIKO HAIKOLA

  • Vieras
Oulussa oli joskus 80-luvun alkupuolella hetken aikaa semmonen firma kun Pohjolan Engineer. Möi moottoripyöriä, Hondia muistaakseni. Itte asiassa mulla tuli tässä ihan männä viikolla semmonen omituinen mielleyhtymä päähän, kun yhdessä paikassa haisi semmonen määrätty koneen haju, että missä oon tähän tuoksuun ensi kertaa törmännyt. Mieleen tuli kuva Pohjolan Engineerin kauppatiloista, joita valaisi pohjoiselle suomelle tyypillinen loppukesän väsynyt auringonpaiste. Tuli tunne että varmaan oon joskus ollut siellä, eikä tämä kaikki ole pelkkää kuvitelmaa.

MOI

No mina ainakin muistan. Firman virallinen nimi taisi olla Pohjola Engineering Oy. Vetajana oli Siekkinen niminen kaveri joka kai oli insinoori tai teknikko ammatiltaan. Han oli kai tehnyt vahan "fyffea" paperikoneiten kimpussa ja sitten paattanyt tuhlata rahansa moottoripyora alalla. Han oli ainakin Honda jalleenmyyja.

Mina tutustuin haneen ensimmaisen kerran Helsingissa kun han halusi tulla mukaan meidan yhteismainontaan ja lupasi tehda suuria ostoksia meidan HIT Oy:sta. Jutut olivat niin lennokkaita jopa minulle etta mina vahasen pistin jarrut paalle. Mutta mukava seuramies Siekkinen oli.

Siihen aikaan mina jarjestin myos matkoja m.m. kauppiaille messumatkoja. En tieda miksi mina niita tein mutta paasinpas ainakin kiusaamaan Maahantuojat Ry:n jolla oli ollut monopoolia niissa pratka messumatkoissa. Minun matkat olivat aina 10-20% halvempia, hotellit vahan huonompia mutta paljon hauskempia, matkustaja klienteeli tosi varikastaja tapahtumia riitti. Joka vuosi vein parikymmenta ihmisia, milloin Milanoon milloin Kolniin ja joskus myos Boliognaan messuille ja Amsterdamiin vastaviin.

Siekkinen oli varmaan 3-4 vuotta vakio asiakas, ja hanelle aina tapahtui. Yksi vuosi niin Siekkinen oli yksin seikkailemassa Milanon yossa, han tuli aika aikaisin takaisin Hotelliin kahden Bodybuildarin saattamana. Huoneesta piti hakea lisaa rahaa, ilmeisesti tytoille oli tarjottu hieman " Pickolo Spumante" viinia liikaa. Seuraavana paivana Siekkiista ei loytynyt mutta kun luin Italialaisen aamulehden niin otsikossa oli jotain "Finlandeesi" juttua ja kuva verta vuotavasta miehesta joku hyvinkin olisi voinut olla Siekkinen. Kavin poliislaitoksessa kyselemassa Siekkisesta ja sain kuulla etta hanta oli loydetty 20 km Milanosta tien poskessa hieman  hakattuna ja puukolla vahan viiltettyna. Iltapaivalla Siekkinen sitten paasi hotelliin ja saimme kuulla hanen versionsa tapahtumista....

Taisi olla seuraava vuosi ja Kolnin messut. Messuilla oli eras Englantilainen tarrakauppias joka moi hirvean nakoisia  metalflake kuva kiilto tarroja. Eras mp-kauppias kertoi Siekkiselle etta noista tulisi Suomessa myyntimenestysta, vaitti etta han oli niita ostanut viime vuonna ja muutamassa viikossa oli kaikki myyty. No Siekkinen oli mennyt siita suoraan tarrakauppiaan luo ja pienessa humalassa sanonut Lontoon murteella etta "I take these for 5000" tarkoittaen tietysti etta 5000 markalla mika sekin oli liikaa. Eglantilainen kauppias oli tietysti ymmartanyt etta tarroja menisi 5000 punnalla joka oli kai lahes 10-kertainen raha maara. Ja niin sitten Siekkinen moi seuraavat 5 vuotta pratkamessuilla tarroja....

Seuraavan vuonna oli messut taas Milanossa. Aamiaispoydassa istui Luolamon Eki Onnenpojasta, Juuso Motoraumasta seka Granmotorin Hessu. Kun Siekkinen meni istumaan viereiseen poytaan niin pojat rupesivat aaneen puhumaan kuinka kova business oli selkareppujen myynti, kuka nyt oli tilannut 5000 kpl, kuka viela suuremman maaran j Hessu kertoi viela etta kun hanen poikansa oli mennyt repun kanssa kouluun niin seuraavana viikkona oli koko koulu ostanut varaston tyhjaksi. Ja Siekkinen kuunteli....

Seuraava muistikuva asian tiimoilta oli sitten Brandtin myyntikokous jossain Helsingissa. Paikalla oli paitsi mina myos Luolamon Eki ja Juuso. Normaalisti niin korrektisti kayttaytyva Alexander Sorrento johti puhetta ja kertoi etta han tana vuonna tekee poikeuksen ja antaa Siekkinen pitaa pienen mainospuheen. Mina tiesin kylla syyn, Pohjola Engineering oli menossa kanttu vei ja Brandtilla oli isot saatavat. Siekkinen otti sitten mikrofoonin ja sanoi etta kun hanella on jaanyt varstoon vahan selkareppuja.... ja Luolamon Eki, Juuso ja mina emme voinut muutta kun pulpahtaa nauruun. Saimme sitten kuulla Siekkiselta etta han oli luullut etta tama on helppo tuote myyda ja oli tilannut kontillisen...

Pohjola Engineering meni sitten konkurssiin. Siekkinen muutti kai Eestiin josta han soitti minulle ja kertoi etta hanella on n.n. monta tehdasta ja satoja tyontekijoita...

Mutta Siekkinen oli mukava seuramies eika han koskaan tarkoittanut pahaa.

MP-Terveisin

HIKO

Heinäkuu 03, 2012, 11:13:53 ap
Vastaus #156

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3865
  • V.I.P. jäsen
Tervehdys Hiko!
Nämä on mukavia muisteloita matkanvarrelta.
Toivottavasti saamme nauttia näistä enemmänkin.

Vesa
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Heinäkuu 04, 2012, 08:49:03 ap
Vastaus #157

Kari Palenius

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 413
Tervehdys,etenkin seniorrittipyöräilijät!
Tuossa aiemmin joku muisteli "Mir.Karjalaista-ja hänen nykytilaansa".
Voin kertoa,olimme viime rittirallissa(hän tosi autolla),oli mukava tavata"vanha konna"niiltä värikkäiltä menneiltä ajoilta.Hän oli ihan entisensä,todella mukava tapaaminen reilun kymmenen vuoden jälkeen.
Mielestäni hän on ehkä valovoimaisin persoona rittipyörärintamalla aikanaan,kun maahantuojat luovuttivat(paitsi S&N).
Kyllä useat pyörät saivat elinkaarta lisää hänen avustuksellaan-ja avuliaisuudellaan.
kovasti hymyilyttää vieläkin muistellessa hänen putiikkinsa sisääntulon oikeallapuolella oleva kromattu twiniroitsun kone,jota kutsuttiin Maken "klitoriskoneeksi",johtuen jotenkin niihin aikoihin olleesta laulaja Glitteristä.
KP

Heinäkuu 05, 2012, 17:50:25 ip
Vastaus #158

BENGT HIKO HAIKOLA

  • Vieras
Tervehdys,etenkin seniorrittipyöräilijät!
Tuossa aiemmin joku muisteli "Mir.Karjalaista-ja hänen nykytilaansa".
Voin kertoa,olimme viime rittirallissa(hän tosi autolla),oli mukava tavata"vanha konna"niiltä värikkäiltä menneiltä ajoilta.Hän oli ihan entisensä,todella mukava tapaaminen reilun kymmenen vuoden jälkeen.
Mielestäni hän on ehkä valovoimaisin persoona rittipyörärintamalla aikanaan,kun maahantuojat luovuttivat(paitsi S&N).
Kyllä useat pyörät saivat elinkaarta lisää hänen avustuksellaan-ja avuliaisuudellaan.
kovasti hymyilyttää vieläkin muistellessa hänen putiikkinsa sisääntulon oikeallapuolella oleva kromattu twiniroitsun kone,jota kutsuttiin Maken "klitoriskoneeksi",johtuen jotenkin niihin aikoihin olleesta laulaja Glitteristä.
KP

Nyt mina luulen etta tassa puhutaan kahdesta eri Karjalaisesta. Kari puhuu ilmeisesti Markku Karjalaisesta kunaikaisempi kirjoittaja kalpaili tietoa siita "Karjalaisesta" (hamarasti mina muistaisin etta hanenkin nimensa oli Karjalainen vaikkakin en ole varma.

Viiimeksi mainittu Karjalainen toi maahan Maicoja ilmeisesti hieman koti konstein. Myohemmin uralla han toi maahan mantsapyoria crossipyorina joissa silloin ei kai ollut MP-veroa enaa. Sitten han kuitenkin rekisteroi ne mantsapyorina ja vakuutti etta mp-vero on maksettu. En ole ihan varma enaa oliko merkki enaa Maico vai joku muu. Kuitenkion han oli toissa, ehka osakkaana, vanhemman Kantolan firmassa (nykyaan Ducatin maahantuoja) ja Kantola kertoi koko tarinan minulle joskus ja kiroilli kun han joutui maksumieheksi kaikista veroista suurine sakkokorotuksineen. Tams Karjalainen oli ammatilltaan rekkakuski ja hn sai joku tuomio tekemisistaan.

Tama Markku Karjalainen sopii paremmin siihen kuvaan joka Kari maalaa. Kari Kallio, jonka ilmeisesti tunnen on kirjoittanut jotain Markusta ja Goet Motorista tassa Threadissa. Markun tarina alkoi kyllakin vuosia aikaisemmin Ruskeasuolla, siella vanhalla teollisuus alueella ihan "koyha Stockan" vieressa. Siina tallissa alkoi Markun moottoripyora uraa ja siella roikuttiin melkein joka ilta. Siella rakennettiin vaikka mita, siella oli Kimin 750cc sv-harrikka, ilmeisesti sama pyora joka oli Cissen kansikuvassa. Pyora kulkeutui vuosia myohemmin minulle, moin sen yhdelle kaverille joka muutti Ruotsiin missa pyora sopivasti varastettiin. Osamaksuvelka on vielakin maksamatta. Tallissa oli myos vanha, oliisikohan ollut 1930-luvun Harirkka, jonka yksi hieman vanhempi miies entisoi suurella pietetilla. Tallissa rakennettiin myos muistamani mukaan Sunbeamin runkoon istutettu Volkkarin kone ja koko ekipagista tuli varmaan Suomen ensimmainen rotta chopperi tosi pitkalla keulalla. Pyora oli ihan mahdoton ajaa ja hirvean nakoinen. Tallilla kavi myos usein Fiskis jolla oli kai 2 (toinen osina) niista 1952 malliisista olympia poliisipyorista Pannhead pannuilla (nyt liikun heikoilla jaalla kun en muista niita Harikka moottori malleja enaa). Fiskis ja Kimi perustivat sitten yhdessa V8 Magazine. Kolmaskin olympiapyoran omistaja, oliisikohan Lauttasaarelta, kavi myoskin aina tallissa. Tallissa oli myos paljon muitakin mielenkiintoisia pyoria. Jos joku on kaynyt siella joskus oliisi ihan kivaa jos joku muistaa paremmin.

Karjalaisen Markkua en ole tavannut kymmeneen vuoteen, ehka Kirkkonummi Thaimaa vali on vahan liian pitka mutta Markku oli todella symppis kaveri ja olisi kivaa tavata taas. Markun kanssa tein aikoinaan jotain kauppojakin.

MP-Terveisin

HIKO

Heinäkuu 05, 2012, 20:05:01 ip
Vastaus #159

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2369
Lainaus
     Markun tarina alkoi kyllakin vuosia aikaisemmin Ruskeasuolla, siella vanhalla teollisuus alueella ihan "koyha Stockan" vieressa. Siina tallissa alkoi         


Kyseessä oli ilmeisesti ns. "Mätä Kukko" -talli.

Heinäkuu 05, 2012, 20:31:23 ip
Vastaus #160

BENGT HIKO HAIKOLA

  • Vieras


Gran Motor oli iso ja hieno liike, kunnes Tiku&Taku saivat sen käsiinsä. Saman kohtalon koki mm. Ajan-Osakin. Konkkaan ja velkojat jäivät tyhjin käsin. Homman oikeuskäsittely vei vuosia. Kaksikolle kakkua, jota sälehoidoksikin on kutsuttu.

Lennu Jr.

MOI,

Nyt muistat Lennu hieman vaarin. Ei Tiku&Taku ostanut Granmotor Oy:n vaan se oli toinen ammattirikollinen Jakke Viherva. Tiku&Taku olivat ennimakseen siita tunnettuja etta olivat putsaneet Helsingin Osuupankki konkurssin partaalle. Jakke oli ennen Granmotor Oy:n ostoa tehnyt kaiken maailman kiinteistokauppoja mista oli jaanyt riihikuivaa rahaa, olkoon etta iso pommi" odotti vaan rajahtamista. Jakke Viheria sai lisaa mainetta noin vuosi sitten kun hanta tuomittiin Flying Finn lentoyhtion konkursissa. Jakke on myos tehnyt kirjan, vankilasta kasin hanen elamastaan. Han oli myos uskonnoltaan mormooni, en tieda miksi.

Granmotorin kiinteistolaina Kaarinan autotalosta, jotain 6 miljoonaa sanottiin irti 3 paivan maksuajalla, ei sen takia etta laina olisi eraantynyt vaan sen takia etta Jakke oli tullut kuvioihin mukaan. Pankki oli Paraisten Saastopankki, pankinjohtaja oli Gronroos joka siirtyi myohemmin Helsingfors Sparbankeniin paajohtajaksi ja siita kai sitten Aktiaan kun nimi muuttui. Kiinteisto myytiin vuosi myohemmin hintaan 12 miljoonaa markkaa joten Pankin peruste "vakuus kaynyt huonoksi" oli ehka hieman liioiteltu.

Joka tapauksessa Granmotor meni tietysti konkurssiin, hengessa mukana oli myoskin Helkama jolla oli isoja saatavia Mitsubishi myynnista. Muistaakseni Arwidsson ja  Sumeko olivat kohtalaisen passiivisia. Eras huvittava piirre oli kun Raision mp-myymalassa oli ulosottomiesten toimesta toteutettu pankin pyynnosta takavarikkoa, niin etuovesta ulosottomiehet kantoivat tavaraa ulos kun Rukan kuorma auto kantoivat lisaa tavaraa sisaan takaovesta kun toimitettiin ensi kesan ennakot...Joskus kannatta pysya ajan hermoilla.

Konkurssi johti tietysti pidatyksiin, Granlundin Raikku ja hanen yhtio toverit pidatettiin ja he saivat vakavat syytteet. Ali-oikeudessa asia oli esilla 16 kertaa ja vaikka jutussa oli enemmankin niita Jaken konnuuksia esilla niin lehdistossa juttu kulki aina Granmotor juttuna. Raikku ja  kumppanit saivat 1,5 vuotta ehdotonta vankilaa, Raikun mukaan sen julkiisuusmyllyn takia. 

Tassa vaiheessa mina huomasin etta Raikku oli vahan masentunut ja koska meilla on aina ollut sellainen rakkaus/viha suhde Raikun kanssa ehdotin hanelle etta \ota breikki ja lahde minun kanssani ajamaan Australiasta Thaimaahan pratkalla. No niin sitten tehtiin mina lennatin yhden uuden Kawasaki KLR:n Raikulle Sidneyhyn ja Raikku tuli lentokoneella myohemmin. Itse oli Australiassa silloin Brandtin palkintomatkalla. Minulle oli jaanyt yksi DR800S Suzuki (sellainen ruma oranssivarinen mita Automanhattan oli tuonut Suomeen) Sidneyhyn lahelle Juha Turtiaisen (entinen Triumph maahantuoja Suomessa) pieneen pratkapajaan, kun olin edellisen vuonna ajanut Thaimaasta Australiaan silla.

Kuitenkin matkaan me lahettiin, Sidneysta Melbourneen Adelaideen sitten aavikon lapi Stuart Highwayta pitkin Alice Springsin kautta Darwiniin. Kilometreja Australiassa tuli kai 5000 km. Darwinista lentokoneella Timorille, pyorat pikkuosina ruumassa, ja sitten Island Hopping saaresta toiseen ihan pohjois Sumatralle Acehille, sekin jotain 4000 km. Sielta kantosiipialuksella 4 tuntia Malaysiaan Penagiin ja sitten ei enaa ollut kun2.500 km Pattaylle missa silloin majailin.

Nasta Reissu ja se teki hyvaa Raikullekin. Reisussa puhuttiin paljon Granmotorin konkurssista, siina syy miksi mina tiedan siita jonkun verran. Samalla reissulla paatimme aloittaa Bike Worldin liiketoimintaa Turussa kun minulla oli sopivasti sellainen poytalaatikko firma valmiina ja Raikku oli tyota vailla.

Raikku lensi sitten pirteana takaisin Suomeen ja meni hoviin ja sai kaikki syytteet kaatumaan ilman suullista menettelya mika on harvinaista. Myoskin kaikki siviilijutut kaatuivat ja jopa Jakke sai Granmotori jutussa vain muutaman kuukauden tuomio kun han oli ottanut Granmotorista omaan klayttoon yhden auton. Muista jutuista tuli kyllakin Jakelle ihan kunnollinen kakku

Ajan Osa Oy:n konkurssi on taas ihan erilainen. Ajan Osa Oy:n omistaja Keijo Laaksonen oli kai pidemman ajan hieman laiminlyonyt kirjanpidon ja han oli unohtanut tulouttaa yhtion tulot ja siirtanyt ne varat itselleen. Verotarkastus  tiesi ongelmia hanelle. Han kaantyi Montrealin mailatehtaan omistajan puoleen joka oli hanen kaverinsa. Lisaksi Jussi Kohonen viisikymppisena moottoripyorailyn aloittanut motoristi ja Ajan Osa Oy:n suurasiakas' joka osti liutan uusia Hondiia CBX:sta Gold Wingiin oli mukana neuvomassa. Mina olin muuten opettanut Jussia ajamaan Hietsun rannassa mutta ei han koskaan oikein opiinut mutta kuitenkin han ajoi 50.000 km vuodessa. Elaakseen han pyoritti Helsingissa porno elokuva teattaria. Han moi myoskin Glazunovin tauluja, Glazunov yopyi aina hanen luonna kun han kavi Suomessa maalamassa Kekkosta, Ahti Karjalaista y.m. Mita muuta Jussi teki jai minulle arvoitukseksi, mutta han kavi Neuvostoliitossa usein ja hanella oli erittain hyvat suhteen sinne.

Joka tapauksessa Ajan Osa Oy:n tiloihin tuli uusi firma ja sinne oli se kalusto oli myyty. Muistaakseni Keijo ei omistanut sita firmaa vaan Jussi. Myohemmin se uusi firma siirtyi Keijon pojan ja tyttaren nimiin. Firman nimea en kirvellakaan muista. Sekaan firma ei menestynyt ja liiketoimintaa myytiin Granmotorille pari vuotta myohemmin.En usko etta se firma mennyt konkurssin ja Ajan Osa Oy:n konkursissa karsi vain verottaja.

Keijo sai kuitenkin kovan tuomion, ehdottoman vankilatuomion. Ilmeisesti olivat hanen asiantuntijat hieman epaonnistuneet neuvonnassa. Vankilatuomio otti koville Keijolle. Vankilatuomion aikana Keijon yksi tytar ajoi Kauniaisissa viela pratkakolarin ja kuoli. Hanen vaimonsakin haki avioeroa. Hanen pojalle Kenneth Laaksonesellek0in todettiin syopaa josta han kuitenkin paasi eroon. Kenneth oli ja ehka on vielakin Pohjola vakuutusyhtion palveluksessa, han oli silloin ainakin Timo Makisen oikea kasi. Mutta Keijon kohtalo oli kovaa. Tultuaan vankilasta han kuitenkin piristyi ja rupesi myymaan Puotinharjusta omasta kodistaan kaytettyja autoja.

Keijolla oli kuitenkin aikamoinen elintaso pudotus. Ajan Osan "suuraikoina" Keijo ajeli 600 mersullla, olisikohan ollut Lehtimiesten Urpo Lahtisen perua. Keijo oli Irwin Goodmanin luxus autojen hovihankijana, autoja jotka han moi Irwinille osamaksulla ja rahoitti sopimukset itse kun ei yksikaan rahoitusyhtio suostunut rahoittaa. Keijo asui hienossa talossa Kauniaisen hienosto alueella y.m. Han kuitenkin tippui jaloille ja pystyi elamaan siedettavan elaman hieman huonommalla elintasolla. Kuulin jostain etta Keijo olisi siirtynyt ilmavoimiin mutta en ole varma. Tietaisikohan joku? Itse olin Ajan Osassa aina valilla toissa opiskelujen ohessa ja Keijo maksoi se pirun kalliin osallistumismaksuni Raid de Orioniin Paris-Tamanrasset kilpailuun. Tama kilpailu oli Paris Dakarin edeltaja.

Tulipas taas kirjoittaessa ronsyilty ja juttuni kasitteli vahan ex mp-liikkeita mutta paljon matka ajoa ja paljon juridiiikka, mutta ei naita ole pakko lukeakaan. Kun tulee vanhaksi niin tulee kirjoitettu aika paljon omaksi huvikseen ja pitaakseen muistikuvat elavana.

Lampimin MP-Terveisin Thaimaasta

HIKO

Heinäkuu 05, 2012, 22:00:50 ip
Vastaus #161

kari kallio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 480
Joo Hiko, kyllä ruskiksella notkuttiin -60 luvun lopussa . Itse asiassa Sinä kerroit ko. paikasta/ Harrikakundeista minulle tavatessamme Haagan "talolla", jossa prätkäkundit kokoontuivat pulisemaan ja taisi siellä olla jotain ohjelmaakin. muistaakseni oli Nuorisokeskuksen  tms. tila.
Silloin elettiin vuotta 1968 tai -69.
muisteli kk

Heinäkuu 11, 2012, 11:50:37 ap
Vastaus #162

Vesa Lilja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
Mikkelissä toimi Onni Systems,myi Hondaa ja Kawasakia, teki konkurssin 90-luvun alussa.

Niin muuten olikii, Kuopiossa toimi Onni Motor -nimellä.
Ja taisipa olla parhaillaan toimintaa myös pääkaupunkiseudullakin.

Muutamia Kuopiolaisia mp-harrastajia oli sitä kimpassa pyörittämässä, samoin kuin oli laita myös Motokarissa ja Motokatissa.
Rengastalossa  oliko nimi vielä Onni sunnysport vai urheilu puolen nimi ja tuo Onni Motor moottoripuolen.
Pihassa oli joku aika sitten linko jossa Onnin tarrat ,siis aika tuore Honda linko.
Fantic mopoja taisi olla ,Minarellin konella olevia..
Niin ostin Onnista -82:n punatankkisen PV:n
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2012, 12:58:03 ip kirjoittanut Vesa Lilja »
Auto,mopo,invapyörä ,moottoripyörä ,vene,ruohonleikkuri,grilli,trimmeri,autotalli ,teltta ja mitä niitä nyt oli..

Heinäkuu 15, 2012, 21:12:03 ip
Vastaus #163

BENGT HIKO HAIKOLA

  • Vieras
Mikkelissä toimi Onni Systems,myi Hondaa ja Kawasakia, teki konkurssin 90-luvun alussa.

Niin muuten olikii, Kuopiossa toimi Onni Motor -nimellä.
Ja taisipa olla parhaillaan toimintaa myös pääkaupunkiseudullakin.

Muutamia Kuopiolaisia mp-harrastajia oli sitä kimpassa pyörittämässä, samoin kuin oli laita myös Motokarissa ja Motokatissa.
Rengastalossa  oliko nimi vielä Onni sunnysport vai urheilu puolen nimi ja tuo Onni Motor moottoripuolen.
Pihassa oli joku aika sitten linko jossa Onnin tarrat ,siis aika tuore Honda linko.
Fantic mopoja taisi olla ,Minarellin konella olevia..
Niin ostin Onnista -82:n punatankkisen PV:n

No mina taidan tietaa tasta hieman enemmankin. Nyt minulla ei ole mitaan papereita mukana taalla joten joudun kirjoittamaan muistista kaiken. Muistini on kuitenkin  kohtalaisen hyva.

Mikkeli liikkeen virallinen nimi oli Onni Systems Oy. Mina omistin liikkeesta 40% ja Onni Motor Kuopiosta 60%.

Liike kuului meidan "ketjuun"  missa oli Onni Motor Oy Moto Hiko Oy (ja kaikki sen ("jatkajat") Helsingissa, samasta kaupungista Moto Kolo Oy (markkinointinimena Ilotalo), Onnenpoika Oy samoin Helsingista, Puhallus Oy (toimii lyhyen ajan Kauniaisissa), Tampereen Nelikko Oy verkkatehtaankadulla, Cycle City Oy (Mr. CeeCee) Lahdessa jossa Moto Hiko Oy jatkoi liiketoimintaa. Lisaksi meilla oli loysat liikesuhteet Jyvaskylaan (olisikohan se ollut Muscle Machine niminen firma jonka pyoritti entinen crossikuljettaja josta tuli boddari ja myohemmin kihkouskovainen, nimea en muista) seka Putten MC-putiikkiin. En muista oliko meilla joku omistus osuus niihin vai pitiko meista tulevaisuudessa tulla osaomistajia.

Maahantuonti firmana meilla oli HIT Oy joka m.m. toi maahan mainitsemasi Fantic Mopot. Moottorihan oli Minarelli, eli sama moottori kuin Helkamoissa ja me paastiin myymaan paljon moottoriosia myos Helkamoihin kun meilla oli vahan edullisempi hinnoittelu. Toihan HIT Oy maahan paljon paljon muutakin mutta jatetaan se tassa yhteydessa  pois. HIT Oy toimii koko ajan Hotelli Presidentin alakerrassa miista oli melkein suora hissiyhteys  lobbybaariin tiskille. Oli kivaa tehda ylitoita iltaisin....

Kaikeissa naissa firmoissa paitsi Onni Motor Oy:ssa ja ja Onni Systemsissa minulla oli osake-enemisto, vaikka ei siita paljon taloudellista iloa ollut. Mutta pirun hauskaa oli.... Onni Motor Oy:lla oli juuret jaaratateamista nimelta Onni Racing Team, nimen oli saatu koska Onni kondoomi oli paasponsori. Onni Motor Oy:n takana oli Kari Kankkunen, Miettinen ja Hakkarainen kaikki vanhoja "jaarata kettuja" Kuopiosta. Myohemmin tuli osakkaksi Juha Torvinen jonka isa oli tehnyt pienen omaisuuden Torvisen autokoululla ja omisti ison liiketalon torin laidalla Kuopion keskustassa.

Myohemmin Kari Kankkusen mielenkiinto haipyi, Juha Torvinen yritti "paikata" reiat pistamalla lisaa rahaa kiinni Onni Motoriin mutta loppujen lopuksi Onni Motorin liiketoiminta myyttiin Moto Kari Oyl:lle. Moto Kari Oy:n takana oli Kari Rasanen ja "Joso" Sormunen ja he onnistuivat saamaan Sinisalon tukkumyynnin Suomessa joka ilmeisesti vahan tuottikin. Kari Rasanen kai sitten haipyi siita liikkeesta ja se jai Joson harteille. Joson isa vahan auttoi lainojen vakuuksien muodossa mutta Moto Kari  Oy meni konkurssiin mutta onneksi Joson isa (taisi olla kuolinpesa jo) paasi kuivin jaloin siita. En kerro kuka oli neuvonantajana. Kuitenkin Joso oli vahan masentunut joten otin Joson tanne Thaimaahan pratkaa ajamaan. Olen huomannut etta se on mita parasta laaketta masentuneille pratkakauppiaille. Joson kanssa ajettiin sitten ristin rastin kaukoidassa muutaman vuoden ja Josollekin tuli varmaan 100.000 km ajettu taalla. Nykyaan han asuu Pohjois Thaimaassa lahella Laosin rajaa 6 kk vuodessa.

Sen jalkeen minun entiseni tyontekijani Lahdesta Heikki Kopra pisti sivuliikkeen pystyyn Kuopioon kai samalla nimella kun hanen Lahden liikkeensa eli Moto Point. Kuitenkin han ei menestynyt ja jatkamaan rupesivat vanhat ketut Miettinen ja Hakkarainen pistamalla liikkeen pystyyn nimella MotoKati. Sekaan ei ollut pitka-aikainen ja nyt en tieda kuka siella pyoritti mp-toimintaa.

Muistaakseni Onni Systems ei mennyt konkurssiin vaan se ajettiin alas ja lopetettiin. Onni Motor Oy:n suhteen minulla ei ole tietoa. Sen verran mina tiedan  etta Juha Torvinen joka oli todella rehti mies menetti omaisuutensa kun han meni mukaan Kari Kankkusen bussineksiin ja siirtymalla ravinto alalle. Juha joutui velkasaneeraukseen ja lyhenteli velkojaan muistaakseni kolmella sadalla markalla kuukaudessa 5 vuotta. Mina olin yksi velkojista mutta tama 300 markaa piti jakaa vahan liian monella. Tosin velka saneerauksessa luki etta Juha asui hanen alaikaisen poikansa 300 m2 talossa jarven rannassa... Mutta Juha oli ihan oikeasti nasta tyyppi. Kari Kankkuselle kavi kopelemmin. Han oli mukana ostamassa KRP yhtiot Forssassa, tama surullisen kuuluisa Lindellin Rengasliikkeen jaamistoa missa oli ennemakseen iso verovelka. Samasta kohteestahan oli m.m. entinen ministeri Juhantalo kiinnostunut. Joka tapauksessa Kari sai ehdottoman tuomion siita ja meni istumaan. Vahan ajan paasta kuitenkin, presidenttitekijana tunnettu Kuopion Lyseon poikia Lehtinen teki Haloselle armahduspyynnon ja sos veli ei jata toista pulaan ja Kari paasi pois vankilasta. Tosin Kari oli jo aikaisemmin vaittellyt  tohtoriksi Tampereen Yliopstolla.

Etta sellainen tarina taas.

MP-Terveisin HIKO

Heinäkuu 16, 2012, 00:07:52 ap
Vastaus #164

VeliMRajakallio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 688
Noin... koskas Hiko kirjoitat kirjan noilta ajoilta, se olis hieno lisä kotimaiseen mp-kirjallisuuteen.   Eikun talteen vaan ja sit kustantajalle .. JEE! :laugh: