Gran Motor oli iso ja hieno liike, kunnes Tiku&Taku saivat sen käsiinsä. Saman kohtalon koki mm. Ajan-Osakin. Konkkaan ja velkojat jäivät tyhjin käsin. Homman oikeuskäsittely vei vuosia. Kaksikolle kakkua, jota sälehoidoksikin on kutsuttu.
Lennu Jr.
MOI,
Nyt muistat Lennu hieman vaarin. Ei Tiku&Taku ostanut Granmotor Oy:n vaan se oli toinen ammattirikollinen Jakke Viherva. Tiku&Taku olivat ennimakseen siita tunnettuja etta olivat putsaneet Helsingin Osuupankki konkurssin partaalle. Jakke oli ennen Granmotor Oy:n ostoa tehnyt kaiken maailman kiinteistokauppoja mista oli jaanyt riihikuivaa rahaa, olkoon etta iso pommi" odotti vaan rajahtamista. Jakke Viheria sai lisaa mainetta noin vuosi sitten kun hanta tuomittiin Flying Finn lentoyhtion konkursissa. Jakke on myos tehnyt kirjan, vankilasta kasin hanen elamastaan. Han oli myos uskonnoltaan mormooni, en tieda miksi.
Granmotorin kiinteistolaina Kaarinan autotalosta, jotain 6 miljoonaa sanottiin irti 3 paivan maksuajalla, ei sen takia etta laina olisi eraantynyt vaan sen takia etta Jakke oli tullut kuvioihin mukaan. Pankki oli Paraisten Saastopankki, pankinjohtaja oli Gronroos joka siirtyi myohemmin Helsingfors Sparbankeniin paajohtajaksi ja siita kai sitten Aktiaan kun nimi muuttui. Kiinteisto myytiin vuosi myohemmin hintaan 12 miljoonaa markkaa joten Pankin peruste "vakuus kaynyt huonoksi" oli ehka hieman liioiteltu.
Joka tapauksessa Granmotor meni tietysti konkurssiin, hengessa mukana oli myoskin Helkama jolla oli isoja saatavia Mitsubishi myynnista. Muistaakseni Arwidsson ja Sumeko olivat kohtalaisen passiivisia. Eras huvittava piirre oli kun Raision mp-myymalassa oli ulosottomiesten toimesta toteutettu pankin pyynnosta takavarikkoa, niin etuovesta ulosottomiehet kantoivat tavaraa ulos kun Rukan kuorma auto kantoivat lisaa tavaraa sisaan takaovesta kun toimitettiin ensi kesan ennakot...Joskus kannatta pysya ajan hermoilla.
Konkurssi johti tietysti pidatyksiin, Granlundin Raikku ja hanen yhtio toverit pidatettiin ja he saivat vakavat syytteet. Ali-oikeudessa asia oli esilla 16 kertaa ja vaikka jutussa oli enemmankin niita Jaken konnuuksia esilla niin lehdistossa juttu kulki aina Granmotor juttuna. Raikku ja kumppanit saivat 1,5 vuotta ehdotonta vankilaa, Raikun mukaan sen julkiisuusmyllyn takia.
Tassa vaiheessa mina huomasin etta Raikku oli vahan masentunut ja koska meilla on aina ollut sellainen rakkaus/viha suhde Raikun kanssa ehdotin hanelle etta \ota breikki ja lahde minun kanssani ajamaan Australiasta Thaimaahan pratkalla. No niin sitten tehtiin mina lennatin yhden uuden Kawasaki KLR:n Raikulle Sidneyhyn ja Raikku tuli lentokoneella myohemmin. Itse oli Australiassa silloin Brandtin palkintomatkalla. Minulle oli jaanyt yksi DR800S Suzuki (sellainen ruma oranssivarinen mita Automanhattan oli tuonut Suomeen) Sidneyhyn lahelle Juha Turtiaisen (entinen Triumph maahantuoja Suomessa) pieneen pratkapajaan, kun olin edellisen vuonna ajanut Thaimaasta Australiaan silla.
Kuitenkin matkaan me lahettiin, Sidneysta Melbourneen Adelaideen sitten aavikon lapi Stuart Highwayta pitkin Alice Springsin kautta Darwiniin. Kilometreja Australiassa tuli kai 5000 km. Darwinista lentokoneella Timorille, pyorat pikkuosina ruumassa, ja sitten Island Hopping saaresta toiseen ihan pohjois Sumatralle Acehille, sekin jotain 4000 km. Sielta kantosiipialuksella 4 tuntia Malaysiaan Penagiin ja sitten ei enaa ollut kun2.500 km Pattaylle missa silloin majailin.
Nasta Reissu ja se teki hyvaa Raikullekin. Reisussa puhuttiin paljon Granmotorin konkurssista, siina syy miksi mina tiedan siita jonkun verran. Samalla reissulla paatimme aloittaa Bike Worldin liiketoimintaa Turussa kun minulla oli sopivasti sellainen poytalaatikko firma valmiina ja Raikku oli tyota vailla.
Raikku lensi sitten pirteana takaisin Suomeen ja meni hoviin ja sai kaikki syytteet kaatumaan ilman suullista menettelya mika on harvinaista. Myoskin kaikki siviilijutut kaatuivat ja jopa Jakke sai Granmotori jutussa vain muutaman kuukauden tuomio kun han oli ottanut Granmotorista omaan klayttoon yhden auton. Muista jutuista tuli kyllakin Jakelle ihan kunnollinen kakku
Ajan Osa Oy:n konkurssi on taas ihan erilainen. Ajan Osa Oy:n omistaja Keijo Laaksonen oli kai pidemman ajan hieman laiminlyonyt kirjanpidon ja han oli unohtanut tulouttaa yhtion tulot ja siirtanyt ne varat itselleen. Verotarkastus tiesi ongelmia hanelle. Han kaantyi Montrealin mailatehtaan omistajan puoleen joka oli hanen kaverinsa. Lisaksi Jussi Kohonen viisikymppisena moottoripyorailyn aloittanut motoristi ja Ajan Osa Oy:n suurasiakas' joka osti liutan uusia Hondiia CBX:sta Gold Wingiin oli mukana neuvomassa. Mina olin muuten opettanut Jussia ajamaan Hietsun rannassa mutta ei han koskaan oikein opiinut mutta kuitenkin han ajoi 50.000 km vuodessa. Elaakseen han pyoritti Helsingissa porno elokuva teattaria. Han moi myoskin Glazunovin tauluja, Glazunov yopyi aina hanen luonna kun han kavi Suomessa maalamassa Kekkosta, Ahti Karjalaista y.m. Mita muuta Jussi teki jai minulle arvoitukseksi, mutta han kavi Neuvostoliitossa usein ja hanella oli erittain hyvat suhteen sinne.
Joka tapauksessa Ajan Osa Oy:n tiloihin tuli uusi firma ja sinne oli se kalusto oli myyty. Muistaakseni Keijo ei omistanut sita firmaa vaan Jussi. Myohemmin se uusi firma siirtyi Keijon pojan ja tyttaren nimiin. Firman nimea en kirvellakaan muista. Sekaan firma ei menestynyt ja liiketoimintaa myytiin Granmotorille pari vuotta myohemmin.En usko etta se firma mennyt konkurssin ja Ajan Osa Oy:n konkursissa karsi vain verottaja.
Keijo sai kuitenkin kovan tuomion, ehdottoman vankilatuomion. Ilmeisesti olivat hanen asiantuntijat hieman epaonnistuneet neuvonnassa. Vankilatuomio otti koville Keijolle. Vankilatuomion aikana Keijon yksi tytar ajoi Kauniaisissa viela pratkakolarin ja kuoli. Hanen vaimonsakin haki avioeroa. Hanen pojalle Kenneth Laaksonesellek0in todettiin syopaa josta han kuitenkin paasi eroon. Kenneth oli ja ehka on vielakin Pohjola vakuutusyhtion palveluksessa, han oli silloin ainakin Timo Makisen oikea kasi. Mutta Keijon kohtalo oli kovaa. Tultuaan vankilasta han kuitenkin piristyi ja rupesi myymaan Puotinharjusta omasta kodistaan kaytettyja autoja.
Keijolla oli kuitenkin aikamoinen elintaso pudotus. Ajan Osan "suuraikoina" Keijo ajeli 600 mersullla, olisikohan ollut Lehtimiesten Urpo Lahtisen perua. Keijo oli Irwin Goodmanin luxus autojen hovihankijana, autoja jotka han moi Irwinille osamaksulla ja rahoitti sopimukset itse kun ei yksikaan rahoitusyhtio suostunut rahoittaa. Keijo asui hienossa talossa Kauniaisen hienosto alueella y.m. Han kuitenkin tippui jaloille ja pystyi elamaan siedettavan elaman hieman huonommalla elintasolla. Kuulin jostain etta Keijo olisi siirtynyt ilmavoimiin mutta en ole varma. Tietaisikohan joku? Itse olin Ajan Osassa aina valilla toissa opiskelujen ohessa ja Keijo maksoi se pirun kalliin osallistumismaksuni Raid de Orioniin Paris-Tamanrasset kilpailuun. Tama kilpailu oli Paris Dakarin edeltaja.
Tulipas taas kirjoittaessa ronsyilty ja juttuni kasitteli vahan ex mp-liikkeita mutta paljon matka ajoa ja paljon juridiiikka, mutta ei naita ole pakko lukeakaan. Kun tulee vanhaksi niin tulee kirjoitettu aika paljon omaksi huvikseen ja pitaakseen muistikuvat elavana.
Lampimin MP-Terveisin Thaimaasta
HIKO