Kirjoittaja Aihe: Ex mp-liikkeitä  (Luettu 158646 kertaa)

Tammikuu 16, 2012, 08:38:58 ap
Vastaus #120

Antero Viitala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 215
No johan nyt toki Rahanaaston Erkki muistetaan. Alkuun möi moottoripyöriä kodinkoneiden seassa, mutta -70-luvun lopulla rakensi kodinkoneliikkeen takapihalle oman rakennuksen mp-kauppaa silmälläpitäen. Pyöräkauppoihin en koskaan kanssaan päässyt henk. koht.,(kaverit kylläkin, eivät olleet niin vähävaraisia kuin minä), mutta tarvikkeita tuli osteltua ja muita palveluja käytettyä. Varsinkin Jede-hyvä-automaatistaan tarjoamansa kahvit olivat aina yhtä mieleenpainuva kokemus makuelämyksenä. Värikäs persoona, monet hyvät kinat meillä oli ja aina hyvässä hengessä. ("Tulikko Kawalla?" & "Tottahan Kawalla!" enemmänkin muisteloja miehestä.)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2012, 08:51:49 ap kirjoittanut Antero Viitala »
Sitä voi kulukaas tervekin mies aivan hyvin sairastua...

Tammikuu 17, 2012, 18:54:32 ip
Vastaus #121

Matti Heinonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 538
Niitä Turun liikkeitä joku kyseli.

-  Untta Koskinen Annankadulla myi ja huolsi Yamahaa 60-70-luvuilla ainakin, kaveri osti sieltä -67 uuden Twin Jetin, ja teki alihankintana
   ainakin mm. Suzukin sylinterien porauksia.
-  Ulkoiluaitta Maariankadulla myi Suzukia (T20 ainakin yksi tuli istuttua) 60-luvun lopulla, Antin Pyörä Puutarhakadulla myi ja huolsi tämän
   jälkeen 80-luvulle Suzukia, en ole varma, josko myi Ulkoiluaitan kanssa päällekkäinkin. 
-  Kunun pyörä myi 60-luvulta Hondaa, ainakin Itäharjulla, vissiin ennen sitä ja ainakin sen jälkeen muuallakin. Ja vieläkin.
-  Kawaa myi Kaajan koneliike Tuureporinkadulla 60 luvulta, ainakin ja olisiko ollut myös Pannonia (hatara muistikuva)
-  Aninkaistenkadun ja Maariankadun kulmassa oli liike, jonka nimeä en muista, mutta ikkunassa oli kauan joku itäpyörä
-  Puutarhakadun alkupään jossain autoliikkeessä istuin 60-luvun lopulla uuden nelipuolikkaan Black Bomber- Hondan päällä, en muista liikkeen
   nimeä , enkä sitä, myikö enemmälti pyöriä.
-  Stormilla oli 70-luvulla Kauppiaskadun loppupäässä ainakin tarvikeliike ennen, kuin siirtyi muualle. En ole varma, myikö pyöriä.
-  Ja uudempia liikkeitä Salonen ja muut. Mutta niitä tulikin sitten paljon.

Joku muu Turkulainen, joka muistaa paremmin, voinee lisätä/oikaista/tarkentaa.

Tammikuu 18, 2012, 11:46:38 ap
Vastaus #122

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3865
  • V.I.P. jäsen
Syväoja Lapulla edusti Kawasakia 70-luvulla.
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Tammikuu 20, 2012, 22:12:46 ip
Vastaus #123

Juha Männistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 56
Pyynikin autovarusteesta sen verran, että päätyi konkurssiin 1987 (vai 86?).  Olen kuullut huhun, että tilanteeseen johti nimenomaan MP-kaupan vaikeudet, veropolitiikka

-86 ostin ko- lafkasta Suzuki 1000G:n jonka viimeistä osamaksu erää menin maksamaan -87 kesällä kun tuli FJ1100 kuume. Ovessa oli lappu konkurssista. No viimeinen erä maksettiin konkurssipesälle ja pyöräksi vaihtui FJ1100. Omistan saman FJ yksilön tänäkin päivänä vaikka se oli yli 20v väillä pois. GS1000G vs. FJ1100 ajo-ominaisuuksissa oli pikkasen eroa FJ:n hyväksi.

Tammikuu 20, 2012, 22:18:54 ip
Vastaus #124

Juha Männistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 56
Tuota Hikon jäämistöä myytiin huutokaupalla useammassa erässä joitakin vuosia sitten Vantaalla. Myytävä materiaali oli ihan sekalaista, taisi joukossa muutama 70-luvun pyöräkin olla, muistan ainakin yhden pitsikansi hondan ja pari möhkökavaa. Osasta pyöriä näytti selvästi tulleen elinluovuttajia jollekin toiselle.

Mutta loppuhintana milestäni tuolla huudettiin puoliromua ehjien pyörien hinnoilla

Ostin noita Hikon konkurssipesän pyöriä Keravalta yhden kerrostalon kellarista 6kpl; Kawa 1300 -81 , Kawa GPZ 11100 -83, Kawa GPZ 750 , Kawa Z500, Suzuki GSX1100E ja GS1100G. Myyjä oli joku Nojonen tai sinne päin, piti baaria tallin yläpuolella. Kauppaa tehtiin Oton päivänä. Jäi mieleen kun oli baarissa kalja tarjouksessa Oton päivän kunniaksi. Jonkin aikaa sai kaupitella ennenkuin viimeinenkin pyörä oli myyty sattui tuo 90 luvun alun taantuma alkamaan kunnolla seuraavana keväänä eikä kukaan ollut kiinnostunut ostamaan moottoripyöriä. Möhkö Kawaa pidin useamman vuoden ja olis saanut jäädä myymättä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2012, 22:29:54 ip kirjoittanut Juha Männistö »

Tammikuu 20, 2012, 23:33:45 ip
Vastaus #125

Ipi Laaksonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1358
Niitä Turun liikkeitä joku kyseli.

-  Untta Koskinen Annankadulla myi ja huolsi Yamahaa 60-70-luvuilla ainakin, kaveri osti sieltä -67 uuden Twin Jetin, ja teki alihankintana
   ainakin mm. Suzukin sylinterien porauksia.
-  Ulkoiluaitta Maariankadulla myi Suzukia (T20 ainakin yksi tuli istuttua) 60-luvun lopulla, Antin Pyörä Puutarhakadulla myi ja huolsi tämän
   jälkeen 80-luvulle Suzukia, en ole varma, josko myi Ulkoiluaitan kanssa päällekkäinkin. 
-  Kunun pyörä myi 60-luvulta Hondaa, ainakin Itäharjulla, vissiin ennen sitä ja ainakin sen jälkeen muuallakin. Ja vieläkin.
-  Kawaa myi Kaajan koneliike Tuureporinkadulla 60 luvulta, ainakin ja olisiko ollut myös Pannonia (hatara muistikuva)
-  Aninkaistenkadun ja Maariankadun kulmassa oli liike, jonka nimeä en muista, mutta ikkunassa oli kauan joku itäpyörä
-  Puutarhakadun alkupään jossain autoliikkeessä istuin 60-luvun lopulla uuden nelipuolikkaan Black Bomber- Hondan päällä, en muista liikkeen
   nimeä , enkä sitä, myikö enemmälti pyöriä.
-  Stormilla oli 70-luvulla Kauppiaskadun loppupäässä ainakin tarvikeliike ennen, kuin siirtyi muualle. En ole varma, myikö pyöriä.
-  Ja uudempia liikkeitä Salonen ja muut. Mutta niitä tulikin sitten paljon.

Joku muu Turkulainen, joka muistaa paremmin, voinee lisätä/oikaista/tarkentaa.

Motocenter, muistaakseni itäisellä pitkäkadulla,myöhemmin se oli Rottinkicenter :) nimi vaihtui varmaan kauppasuuntauksen takia. Tunsin kaverit hyvin,mukavia miehiä,nimet ei vain tule mieleen.Punainen tiilirakennus.

Tammikuu 20, 2012, 23:52:35 ip
Vastaus #126

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
ipi tarkoittaa leinon vekoa ja poikaa. 

Tammikuu 22, 2012, 18:41:48 ip
Vastaus #127

Erkki Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2993
  • Napakelkkamopoilija
Napahulluna on hyvä olla.

Tammikuu 23, 2012, 00:01:24 ap
Vastaus #128

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
kyllä noista listan firmoista on äkkiä laskien edelleen kymmenisen firmaa hengissä, kyse tais olla ex-mp-liikkeistä?

Tammikuu 23, 2012, 00:24:07 ap
Vastaus #129

VeliMRajakallio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 688
Jossahi Raiviotiellä Vantaalla oli Vespa-keskus, josta hain Jawan osia. Vesa...?? Mukava mies, myi osia kotonaan.

Tammikuu 24, 2012, 20:30:39 ip
Vastaus #130

Juha Jurttila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Niitä Turun liikkeitä joku kyseli.

-  Untta Koskinen Annankadulla myi ja huolsi Yamahaa 60-70-luvuilla ainakin, kaveri osti sieltä -67 uuden Twin Jetin, ja teki alihankintana
   ainakin mm. Suzukin sylinterien porauksia.
-  Ulkoiluaitta Maariankadulla myi Suzukia (T20 ainakin yksi tuli istuttua) 60-luvun lopulla, Antin Pyörä Puutarhakadulla myi ja huolsi tämän
   jälkeen 80-luvulle Suzukia, en ole varma, josko myi Ulkoiluaitan kanssa päällekkäinkin. 
-  Kunun pyörä myi 60-luvulta Hondaa, ainakin Itäharjulla, vissiin ennen sitä ja ainakin sen jälkeen muuallakin. Ja vieläkin.
-  Kawaa myi Kaajan koneliike Tuureporinkadulla 60 luvulta, ainakin ja olisiko ollut myös Pannonia (hatara muistikuva)
-  Aninkaistenkadun ja Maariankadun kulmassa oli liike, jonka nimeä en muista, mutta ikkunassa oli kauan joku itäpyörä
-  Puutarhakadun alkupään jossain autoliikkeessä istuin 60-luvun lopulla uuden nelipuolikkaan Black Bomber- Hondan päällä, en muista liikkeen
   nimeä , enkä sitä, myikö enemmälti pyöriä.
-  Stormilla oli 70-luvulla Kauppiaskadun loppupäässä ainakin tarvikeliike ennen, kuin siirtyi muualle. En ole varma, myikö pyöriä.
-  Ja uudempia liikkeitä Salonen ja muut. Mutta niitä tulikin sitten paljon.

Joku muu Turkulainen, joka muistaa paremmin, voinee lisätä/oikaista/tarkentaa.

Ja myihän se Wiklundi 70-luvun alussa siellä kakkoskerroksen (vai oliko 3.?) urheiluosastolla Hondaa. Sieltä määkin ostin ekan CB4puolikkaan. Makso 4550,- markkaa.
Kunu taisi siihen aikaan vaan huoltaa Hondaa.
Satakunnankadulla oli  joku autoliike jossa kävin maaliskuussa -73 kualaamassa ysikawaa. Oli liian kallis mulle.
Myös Salossa oli kuuluisa Centrumin alakerta jossa aina oli paljon hianoja pyäriä.

Tammikuu 26, 2012, 19:03:21 ip
Vastaus #131

Leo Salmi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 102
   Moro

Sellainen moottoripyöräliike oli myös kuin
Lempäälän Matka ja Kisamoto.....
Toimi vanhassa huoltoasemassa (muovi Gulf ) vanhan 3-tien varrella.

Tammikuu 26, 2012, 21:12:08 ip
Vastaus #132

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
niijnpä olikin ja sitä kioskia piti Larin Sepon faija siellä muovigulfissa.

Tammikuu 27, 2012, 18:21:12 ip
Vastaus #133

Leo Salmi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 102
 
  Moro Harri !

 Ostin kyseisestä paikasta kaksi moottoripyörää.....
 Ensimmäinen oli 1978 mallin 250cc yz Yamaha "amerikan malli",siis keltainen.....
 Toinen oli enduro Yamaha 360 vm 1975......

 Missähä nekin pyörät nykyään on :o

Tammikuu 27, 2012, 21:37:36 ip
Vastaus #134

seppo nykänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 263
  • ENMc
Tavaratalo Kärkkäinen, vaikka onkin vielä voimissaan, on Oulussa entinen mp-liike.
Myös Exi Make katosi kuvasta, liike toi käytettyjä pyöriä lähinnä Saksasta.
Pohjoissuomen Moottoritekniikasta ei liene monikaan kuullut, oli hetken pystyssä kun Pohjola Engineerin meni nurin.
Wanha siellä päivysti tiskin takana ja muistini mukaan ehdin myydä vain yhden uuden 125 AR Kawasakin, kun ovet suljettiin.
Entiset Nuoret Mc