Kirjoittaja Aihe: Ex mp-liikkeitä  (Luettu 158643 kertaa)

Joulukuu 31, 2011, 18:45:55 ip
Vastaus #15

Hannu Kolm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3174
Terve!

Mutta mikä puoti myi Helsingissä/Uudellamaalla Triumppeja 70-luvun
alussa...Niin ja olikos maahantuoja jostain Kemiöstä vai muistanko
ihan pieleen?

Montakohan niitä edes maahan tuli tuossa 60/70-lukujen taitteessa?

t. Markku

Kesken murkinanlaiton pitää taas... Näppis haisee varmaan viikon kalalta.
Riumppeja saattoi myydä useampikin liike 70-luvun alussa, maahantuoja oli kuitenkin Arwidson. 60/70-lukujen taitteen maahantuontimäärät on tiedossa, kunhan vain "salainen taho" sen kertoo. Net on nääs Arwidsonin kirjanpito jäljellä, ja niistä mustakantisista vihkosista noi luvut selviävät. Ei niitä kuitenkaan paljon ollut, mun puhtaaksikirjoittamassa vain yksi, sekin Trident.
Kemiöjuttu on sitten paljon tuoreempaa aikaa. Pelkän selektiivisen ja dementoituvan muistini pohjalta väitän, että Kemiöstä sai Riumppeja vasta Harris-aikaan, eli 1985->. Meillä oli täällä silloin onnen päivät, kun maahantuojia oli jopa kaksi! Vesa kertoo lisää jos haluaa.
Niistä Harris-Triumpheista olen kuullut vallan hurjan huhun! Niitähän tehtiin jotain puolentoista tuhatta. Ja tiettävästi niitä tuli Suomeen yhteensä joku puolentoistasataa!

Pärinäpyöräkaupoista. M-Tuonnin myyjä meinasi silloin saada halvauksen, kun joku kölvi meni puotiin kysymään ohjeita 5-vaihteisen 125-Kotarin vaihteiston shimmaukseen. Myyjä tuijotti hetken ja alkoi änkyttää jotain, että ootko mennyt purkamaan sellaisen. Piti sitten itse kasata omin avuin, perkule.
Ruusulankadulla oli Ajan Osa, se oli se lafka jossa oli brittitavaraa takahuoneessa, mutta ketään ei kiinnostanut myydä niitä. Karjalaisen Markku ne kai sitten osti pois pölyttymästä.
Pengerkadulla, 31:ssä oli yksi hauska kauppa. Kivijalkapuoti, jossa myytiin käytettyjä pyöriä. Sai sieltä osiakin, jos hyvin kävi, eikä kauppias ollut pahalla päällä. Pengerkadun kauppias ohjasti minut sitten kerran Hämeentie 17 pihalle, siellä oli Michelssonin puoti. Tosin toimenkuva oli jo silloin suuntautunut venehommiin, mutta pääsinpä penkomaan niitä vanhoja mp-osavarastoja.
Goet-Motor vaatii oman kappaleensa. Markku Karjalainen oli halunnut omaa brittipyöräkauppaa, ja niinhän se sitten yhtäkkiä Aleksis Kivenkadulle putkahtikin. Siellä oli kaikkea kivaa, vietin siellä aika paljon aikaa. Se oli osapuilleen sitä aikaa, kun Stadin porukka alkoi hiljalleen vaihtaa brittipyöränsä harleyarwidsoneihin ja ameriikkalaisiin autoihin. Mutta siinä puodissa opin tuntemaan monta originellia ukkelia (mm. Niemisen Jallua), niitä näkee vieläkin kaikensorttisissa myynti- ym tapahtumissa. Ne vaan näyttää nykyisin pirun vanhoilta, ehkä niillä on ollut kovat ajat joskus.

Enmää ny muuta muista, eikä kukaan muukaan leikkaa tota lohta.
Brittipyörien osat ja tietojakin:
      www.hannukolm.com

Joulukuu 31, 2011, 20:02:17 ip
Vastaus #16

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7709
  • Nuolija Kuopijosta
Sen muistan hämärästi että Piirosen Emppu möi keilatalossa Kuopiossa Horexia ja Saappia, ja Hopiasiipee/Helkamaa möi Helkaman oma liike Suokadulla. Kai se oli 60-luvun alkupuolta?
-pena-

Joulukuu 31, 2011, 20:35:56 ip
Vastaus #17

seppo nykänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 263
  • ENMc
Kuka myi Oulun seudulla tai Oulussa Husqvarnaa? Olen metsästänyt erään Silverpilenin (OY-55) alkuvaiheita, ostettu uutena Ouluun.
t. Lautapoika

Olisiko se sitten ollut Taisto Hirvonen OY. Jawat möi Jasko Auto, Luukkosen Koneliike IFA:t ,Autoliike Vinha möi BSA:ata ja Autohuolta AJS:siä ja myöhemmin Yamahaa ja ehkä myös Jawaa. Pohjolan Kone möi Hondaa ja Suzukia ja myöhemmin Hondat möi Pohjola Engineer niin ja Engineerin möi myös Suzukit ja Kawasakit. Sittemmin Honda meni Motopisteen ja EMC:n kautta Motormaniin.
Ei passaa unohtaa Miko Motoria joka kauppasi Yamahaa ja Suzukia ja Kesmotoria joka oli Suzukin ja Kawasakin kauppias.
Siinäpä niitä aluksi.
Entiset Nuoret Mc

Joulukuu 31, 2011, 21:16:43 ip
Vastaus #18

Ilkka Eronen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 835
  • 8 SPEED
Onko Oulun miehet virittämäs rakettitelineitä, kun ei vastausta tule, Kuka myi Husqvarnaa Oulussa.

T. Lautapoika

Joulukuu 31, 2011, 21:21:05 ip
Vastaus #19

seppo nykänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 263
  • ENMc
Onko Oulun miehet virittämäs rakettitelineitä, kun ei vastausta tule, Kuka myi Husqvarnaa Oulussa.

T. Lautapoika

Eikö tuo Hirvonen kelevannu ?
Entiset Nuoret Mc

Joulukuu 31, 2011, 21:25:33 ip
Vastaus #20

Ilkka Eronen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 835
  • 8 SPEED
En tunne Oulun asiota, siksi kysyn apua eli Husu myyty -61 (OY-55)

t.Lautapoika

Joulukuu 31, 2011, 21:27:03 ip
Vastaus #21

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
Taisipa se Nikkanen unohtaa omilta kulumiltaan myös Suzukia myyneen Rasilaisen Riston King Motorin siis Kervavalta.

Joulukuu 31, 2011, 21:34:37 ip
Vastaus #22

Jorma Mitro

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 765
  • Mercedes-Benz GLC Coupe 400d --22
Eero Nikkaselle muistan että Ruusulankadulla oli Ajan Osa-niminen liike. En muista mitä merkkejä edusti muutta uuden Vespa Rally 180 ostin 1971 toukokuussa sieltä hintaan 2770mk. Kylmät tyypit otin Suzuki T250:n selässä siellä myös.

Joulukuu 31, 2011, 22:10:56 ip
Vastaus #23

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
totta eero mutta kun ajattelin että tässä nyt luetellaan kaikki kun tulit maininneeksi tuusmotorinkin joka aloitteli vasta 80 luvulla
ja jatkuu edelleen kuten myös ykkös-mp.

Joulukuu 31, 2011, 22:20:50 ip
Vastaus #24

sami mäkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 145
  • elämä on !
Nii eikös Svenkka vaikuttanut Keravalla, myöhemmin Keravan auto nimellä, jonka sittemmin myi Lehtosen Timpalle ! Ja eikös Nikkaset hääränneet kaksipyöräisten remonttihommissa siellä, jo edesmenneen Top Speedin pihan perällä, siellä vanhassa "ulkovarastossa" ?

Joulukuu 31, 2011, 22:25:32 ip
Vastaus #25

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
Itäsuomen Imatrallakin on myyty joskus moottoripyöriä ja olimmepa joskus -72 eräs suurimpia Kawasaki kauppiaita Suomessa ja
tää firma oli E. Hatakka joka on edelleen muttei myy kuin toyota autoja enää.  Hatakalla oli myös aiemmin Suzuki edustus ja
myöhemmin hetken aikaa Yamahakin.  Maakunnan kovin Tunturi mopokauppias se myös oli ja muistan kuinka veimme niitä
mopoja ja veneitä ympäri maakuntaa kotiin asiakkaille.
Urheiluliike Kisa vuoksenniskalla möi Hondaa ja Suzukia ja Suzuki sillä on vieläkin.  Kisa olis se solifer kauppias jolta sai myös
Sachs koneisia mopoja.
Rasilan Auto Lappeentiellä möi Imatran ensimmäiset Yamahat aina vuoteen -74 asti, taisipa johtajan pojalla Harrilla olla kylän
ensimmäinen Yamaha DS 250, olisko ollu -66 mallinen.
Autovaraosaliike RK-Auto eli Kaukosen Risto möi Yamahaa Rasilan Auton jälkeen ja muistan vieläkin kuinka liikkeen ikkunassa
kiilteli uusi BSA ja Triumph.  Oli muuten siihenaikaan naurun paikka katsella brittipyörien tankkeja jotka oli maalattu kuin pensselillä,
jälki oli suorastaan rumaa. No sitä iloa ei tietenkään pitkään kestänyt ja taisipa maahantuojallakin usko hyytyä noihin englantilaisiin.
Myöhemmin Kawasakia ja Hondaa möi Juutilaisen Pekan Imatra Bike Centre 80 luvulla.
Latvasen Jaskakin kokeili mp- tarvikkeineen muutaman vuoden autotallista käsin, muttei muistaakseni myynyt mitään uusia pelejä?
Imatralainen erikoispiirre oli että useimmat ohjaustangot kääntyivä viimeistään heinäkuun lopulla alaspäin ajojen jälkeen.

Joulukuu 31, 2011, 22:41:44 ip
Vastaus #26

Jouko Seppänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 63
Kemiössä tosiaankin toimi Scandinavian Pacific -niminen firma, joka toi englannista osaa ja pyöriä maahan.  Pyörittäjä oli muistaakseni englantilainen etunimeltään Terry.  Käväisin siellä Trumpalla  pari kertaa -80 -luvun alussa, palvelu oli hyvää, hernesopatkin tarjottiin pitkämatkalaiselle paikallisessa kuppilassa.   Toivat maahan Saudeista poliisi-Tridenttejä -80 -luvun puolivälissä, olin itsekin vähällä sortua ostamaan sellaisen.  Onneksi en ostanut, pyörien kunto oli kuulemma melko huono, olivat maanneet aavikolla kuumassa huonosti suojattuina ja hiekkaakin oli päässyt joka paikkaan.  Lisäksi pyörät oli tehty juuri ennen NVT:n konkkaa ja laatu oli senkin takia heikko.

Pacificin lopetettua, Kemiössä jatkoi osamyyntiä Royal Motor Cycles, vetäjä Jukka Saari, osteskelin häneltäkin osia ennenkuin Trumppa joutui 15 vuoden pakkolomalle perhesyistä.  Jukka taitaa vieläkin pyörittää putiikkia, googlettamalla yhteystiedot ainakin löytyvät. 

Onnellista pyöräilyvuotta 2012 toivottaen
Jouko

Joulukuu 31, 2011, 23:54:57 ip
Vastaus #27

Risto Saastamoinen

  • Vieras
Meidän pienellä kylällä toimi 50-60-luvulla pieni Osuusliike Ylä-Savon sivumyymälä joka toimitti tiettävästi ainakin yhden Pyrkijä Luxus moperin Pitkälle Veikolle. Kirkonkylässä pääliikkeessä oli 70-luvun alussa myynnissä Suzuki GT500 jota kävin useasti kuolaamassa, jouduin kuitenkin arvostamaan Vauxhall Vivaa enemmän sen parempien talviominaisuuksien takia joten tuo Susna meni toisaalle.
Noilla määrillä ei ehkä vielä pääse ex mp-liikkeitten arvostettuun sarjaan?
 ;)

Tammikuu 01, 2012, 01:11:38 ap
Vastaus #28

Erkki Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2993
  • Napakelkkamopoilija
Napahulluna on hyvä olla.

Tammikuu 01, 2012, 01:42:53 ap
Vastaus #29

timo t.laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 583
  muistaako kukaan muu mp-racingin alkumetrejä hyvinkään ridasjärventien takapiharakennuksessa?  , kaksi kertaa olen teettänyt koneremontin liikkeessä; eka kerta oli v. -75 400 c-zetaan maukalla, toinen kerta v. -79 maicoon mx-sportissa,  ..muistatteko kari nissisen, ameriikasta tuli ja linnanmäen kupeeseen perusti pätevän maastopyöräliikkeen, oli myös melkoinen crossikuski aikanaan. 
Jawa 896, Jawa 889, Jawa 640, CZ 513, TM450MX