Kirjoittaja Aihe: Ex mp-liikkeitä  (Luettu 158644 kertaa)

Tammikuu 12, 2025, 11:01:30 ap
Vastaus #225

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 745
Mielenkiintoista historiaa. Pidin vähän erikoisena , että osittain Neuvostoliiton omistama Konela olisi tuonut pyöriä Francon Espanjasta. Mutta tuossahan tuo selvisi. Eli joku Konelan piirimyyjistä oli maahantuoja. Joskus oli Huimapyörässä juttu, jossa jotkut nuoret miehet oli kiertäneet Suomea muistaakseni tuommosella 125cc Briolla. Eli ilmeisesti yksi niistä 200sta jotka tuotiin 50-luvulla.
Muistan nähneeni kuvan tuommosesta. Olisko ollut peräti myynnissä. Mutta vähäksi on varmasti menneet.
Kalles-Motor, Teerijärvellä on oikeastaan ainut mp-liike, jossa voin sanoa asioineeni.
Kokkolassakin oli Finnpyörän liike Pitkänsillankadulla joskus 70-luvun alussa. Minkälainen yritys se oli? Oliko liikkeitä ympäri suomea? Hämärä mielikuva, että niillä olisi ollut jonkulainen postimyyntiluettelokin. Aika hoikka vihko varmasti...

Tammikuu 12, 2025, 16:44:16 ip
Vastaus #226

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1421
Sellanen maahantuontiliike toimi vielä 70-luvulla kuin Jämeri Oy.  Mopojen varaosia, mutta myös kaikenlaista moottoripyöräilyyn liittyvää silloin mp-harrastuksen nousukauden aikana oli heillä tuontiohjelmassaan.  Minun ja yhtiökumppanin pienen mptarvikekaupan kirjanpitoa hoiti yhtiökumppanille tuttu mies.  Vanhan liiton miehiä, oikeastaan silloin jo eläköitynyt, mutta tuttuuden vuoksi suostui meidän tilimme päättämään vielä.  Kuten sanoin, vanhan liiton mies:  Kun kassakirjanpidossa oli kirjaus, missä oli ostettu jotakin Jämeri Oy:ltä, kirjanpitäjämme uskollisesti korjasi kirjoitusasun varsinaiseen kirjanpitoon muotoon Jäämeri Oy.

- muistel tälläkertaa jaakkovaakko -
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2025, 16:46:44 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 12, 2025, 18:34:17 ip
Vastaus #227

Esko P. Lehtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 367
Sellanen maahantuontiliike toimi vielä 70-luvulla kuin Jämeri Oy.  Mopojen varaosia, mutta myös kaikenlaista moottoripyöräilyyn liittyvää silloin mp-harrastuksen nousukauden aikana oli heillä tuontiohjelmassaan.  Minun ja yhtiökumppanin pienen mptarvikekaupan kirjanpitoa hoiti yhtiökumppanille tuttu mies.  Vanhan liiton miehiä, oikeastaan silloin jo eläköitynyt, mutta tuttuuden vuoksi suostui meidän tilimme päättämään vielä.  Kuten sanoin, vanhan liiton mies:  Kun kassakirjanpidossa oli kirjaus, missä oli ostettu jotakin Jämeri Oy:ltä, kirjanpitäjämme uskollisesti korjasi kirjoitusasun varsinaiseen kirjanpitoon muotoon Jäämeri Oy.

- muistel tälläkertaa jaakkovaakko -

En halua "viisastella" mitenkään mutta firman nimi oli Jarmo Jämeri Oy.

Mä ostin uuden Honda CB750 K7:n vuonna 1977 ja Shoein sivulaukut kävin täältä Lahesta ostamassa Jämerin liikkeestä Helsingistä.
Se liike oli muistaakseni jossainpäin Töölöä?🤔   Ne sivulaukut asensin pyörääni siinä liikkeen edessä parkkiruudussa.
Muistaakseni rouva Jämeri oli siellä liikkeessä töissä ja häneltä ne sivulaukut ostin. Olisin ostanut valkoiset laukut mutta rouva ehdotti, että mustat laukut sopisi pyörääni paremmin.
Olin päättänyt, että valkoiset laukut ostan ja rouva melkein "painosti" että mustat laukut ovat paremman näköiset.
Otettiin sitten vastakkaisen puolen musta ja valkoinen laukku ja mentiin ulos "mallaamaan"

Rouva piti pyörän sivulla mustaa laukkua ja mä toisellapuolen pyörää valkoista laukkua.   Ostin sitten mustat laukut.😁😁

Tammikuu 12, 2025, 19:06:56 ip
Vastaus #228

Timo Kuosmanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 312
Jämerillä oli llike muistaakseni muutamassa paikassa Helsingissä. Urho Kekkosen kadulla, jossain Hesperiankadun poikkikadulla. Ja Runeberinkadulla. Korjatkaa jos muistan väärin. Jämerillä oli iso postimyynti katalooki.
Joskus ostin Nava kypärän kyseisestä liikkeestä.

Tammikuu 12, 2025, 23:21:43 ip
Vastaus #229

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1421
Sellanen maahantuontiliike toimi vielä 70-luvulla kuin Jämeri Oy.  Mopojen varaosia, mutta myös kaikenlaista moottoripyöräilyyn liittyvää silloin mp-harrastuksen nousukauden aikana oli heillä tuontiohjelmassaan.  Minun ja yhtiökumppanin pienen mptarvikekaupan kirjanpitoa hoiti yhtiökumppanille tuttu mies.  Vanhan liiton miehiä, oikeastaan silloin jo eläköitynyt, mutta tuttuuden vuoksi suostui meidän tilimme päättämään vielä.  Kuten sanoin, vanhan liiton mies:  Kun kassakirjanpidossa oli kirjaus, missä oli ostettu jotakin Jämeri Oy:ltä, kirjanpitäjämme uskollisesti korjasi kirjoitusasun varsinaiseen kirjanpitoon muotoon Jäämeri Oy.

- muistel tälläkertaa jaakkovaakko -

En halua "viisastella" mitenkään mutta firman nimi oli Jarmo Jämeri Oy.

Minun oma muisti tarjoais jotain sellaista, että tämä Jämeri Oy oli sen firman alkuperäinen nimi, ja Jarmo Jämeri siitä firmasta karisti osan omistajista tai taustoista niin, että se jäi hänelle kokonaan, ja siinä vaiheessa nimi muuttui muotoon Jarmo Jämeri Oy?  Imatran MP-Tarvike eli vuodesta 1972 olikohan se vuoteen 1974, ja se Jämerin nimenmuutos tapahtui ehkä juuri noina vuosina tai heti sen jälkeen?  Tämän ketjun alkupäästä taitaa löytyä muuten Hikon muistelmia Jämeristä ja Jämerin Jarmosta?

Vielä vahvistan, että minun muistini mukaan!  Totuus saattaa olla jotakin ihan muuta.  Sieluni silmin näen kuitenkin sellaisen rivin Imatran MP-Tarvike Kommandiittiyhtiön kassakirjassa, missä minun tekstaamani Jämeri Oy on yliviivattu viivottimella vedetyllä ohuella vaakaviivalla - niin että allejäävästä saa edelleen selvää, niinkuin kirjanpidon määräykset silloin sanoivat - ja tilalle on kirjoitettu vanhan kirjanpitäjän hieman koukeroisella kaunokirjoituksella Jäämeri Oy.

Aivan mahdollista on, että muisti tarjoilee täysin omiaan.  Monien muistama Matti Viro Euroopan reissuja muistellessaan joskus viljeli sanontaa:  "Jos juttu on tarpeeksi hyvä, ei sen välttämättä tarvitse olla aivan tosi!"

jaakkovaakko

PS.  Sen verran vielä ex-mp-liikkeistä, että tuo muutaman vuoden toiminut Imatran MP-Tarvike ei minua rikastuttanut, eikä tulevaisuutta tuonut, mutta ei kyllä köyhdyttänytkään.  Suunnilleen omilleen jäätiin, mutta kokemusta kertyi jossain määrin.  Esimerkiksi niin, että kun sitten vielä muutama vuosi siitä eteenpäin uskoin, että ei minusta ryskätöihin ole sen 70-luvun alussa tapahtuneen tapaturman ja selkävaurion jäljiltä, ja lähdin opintielle, niin teknisen oppilaitoksen talousopin opintoihin oli jonkinlainen kalpea tuntuma ja aika palava mielenkiinto, mikä tie sitten vei aina korkeakouluun ja tuotantotalouden tutkintoon saakka.  Ja lopulta kohtuullisesti toimeen tulevaksi eläkeläiseksi?  Lumikolan vauhti vuosi vuodelta hidastuu, tekstiä sensijaan edelleen syntyy...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2025, 23:42:14 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 13, 2025, 12:17:47 ip
Vastaus #230

Esko P. Lehtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 367
Joo, kyllä se Jämerin "historia" noin taitaa olla niinkuin Jaakko Latvanen muistelee.


Hikohan tuolla aiemmin kirjoittikin, että Jarmo Jämeri ajoi entisen liikkeensä konkurssiin, että sai sukulaisensa 🤔 pois liiketoiminnastaan.


Mä osin aikoinaan Hikolta uuden Honda CB750 KZ:n. Vuosi taisi olla 1980🤔

Tammikuu 14, 2025, 09:26:03 ap
Vastaus #231

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 940
  • Kawasaki A 1 R
  Montesa  jos 1950 luvulla on Suomeen tullut 200 Brio 125ccm pyöriä niin missä on edes jäännöksiä ???.  Epäilen mahd. pilkku virhettä.

Tammikuu 14, 2025, 11:49:23 ap
Vastaus #232

Pertti Luhtasuo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 26
Ohessa kuva 2000 luvun vaihteessa Stadin pärtsäreiden ilta-ajelulta Maunulan majalta.  2 museorekiste-
röityä Brioa.  Kyllä 200 tuotua on ihan oikea luku.  Mutta tuontilisenssejä ei myönnetty lisää ja
varaosillekin vain hyvin varovasti.  Useimmat pyörät pysähtyivät varaosien puutteen takia esimerkiksi
mäntiä ei saanut. Ajossa olevia loytyy lisää sekä aihioita.  (kuvan lisääminen ei näytä onnistuvan)
terv pepe

Tammikuu 14, 2025, 12:02:57 ip
Vastaus #233

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4542
Moro

Tuolla    https://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=137915.15     kun oli jutua plungeri peristä niin taisi jäädä Montesa mainitsematta tuli vaan mieleen yllä olevasta kuvasta.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Tammikuu 14, 2025, 13:24:48 ip
Vastaus #234

Vesa J Kaartinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 398
Tervehdys  Mansesterista

Tässä täytyy hieman heittää lusikkaansa tähänkin soppaan vaikka en noista moottoripyörien maahantuojista ja määristä/merkeistä
mitään oikein muistakaan.

Täällä kun on puhuttu Jämerin historiasta niin voin siitä hieman tietojani julkaista koska olen aloittanut nämä hommat vuonna 1965
kesäduunarina ollessani 12 vuotias ja sillä tiellä olen edelleen.

Meillä oli aikanaan (1951-1974) liiketoimintaa Kankaanpäässä osoitteessa Torikatu 2, aikaisemmin Varustinkolmio Oy:n nimellä ja myöhemmin
Kaankaanpään Tarvikekulma Oy:n nimellä osittaisen sukupolvenvaihdoksen myötä.
Vietimme kesät Kankaanpään mökillä Juhantalon Kaukon naapurina.
Ostimme silloin paljonkin tavaraa Jämeriltä ja minulla on yksi vanha 1976 luettelo tallessa missä yhtiön nimi on Tmi Jarmo Jämeri ja osoite
Vänrikki Stoolinkatu 10B.

Meillä myytiin aikanaan mm. IFA autoja ja MZ moottoripyöriä ja kuuskyt luvun loppupuolelta alkaen Honda ja Yamaha moottoripyöriä sekä
Helkama ja Zundapp mopoja ja niiden varaosia sekä myös huolto ja korjaamotoimintaa ja paljon muutakin myyntiä.

Jämerillä toimi tuohon aikaan jonkinlaisena pikku päällikkönä Kankaanpäästä kotoisin ollut Timo Mäkelä joka palasi kotiseudulleen ja vuokrasi
meiltä toimitilat ja osti loppuvarastot ja ryhtyi kauppiaaksi toiminimellä Auto- ja Pyörävaruste Timo Mäkelä mitä hoiti aina eläköitymiseensä asti
aina 2000 luvun alkupuolelle.

Vanhemmiten Timo muutti takaisin pääkaupunkiseudulle ja "löysi"  Jämerin lesken kumppanikseen ja tuota suhdetta kesti useamman vuoden aina
sairauden alkuun ja maanpäällisen matkan päättymiseen asti.

Minä jatkoin perheyhtiömme autovaraosamyyntiä Tampereelta käsin mikä tapahtui aluksi Syngro Oy:n nimellä ja muuttuen osittaisen sukupolvenvaihdon
myötä Nekalan Varaosatukku Oy:ksi kun Nekalassa toimimme ja sittemmin vuonna 1988 lopullisen sukupolven vaihdoksen ja isäni eläköitymisen jälkeen
Neklaparts Oy:ksi mikä nimi on edelleenkin käytössä eläkeläisen päivähoitopaikassa Nokialla.

Vuonna 1996 perustin Viinikankadulle Neklaparts Oy:n alakertaan moottoripyöräliike Masterbike Oy:n missä myimme Honda, Suzuki, Yamaha, Piaggio,
Gilera ja Derbi moottoripyöriä ja mopoja sekä varaosia ja ajovarusteita ja olihan meillä myös huolto ja korjaamopalvelut.

Henkilökuntanahan meillä oli sellaisia alan konkareita kuin Aki Ajo, Matti Kiiveri ja Kari Vahteristo joten asiantuntemusta ja kokemustahan riitti kuten
myös muita alan ammattilaisia korjaamon toiminnassa ja kiireisimpinä aikoina henkilökunnan kokonaisvahvuus oli jopa 27 henkeä yhdessä Neklapartsin kanssa.

Masterbike toimi kymmenisen vuotta kunnes kahden sateisen kesän ja moottoripyöräveron laskujen aiheuttama varaston arvojen pudotus sai minut heittämään
hanskat naulaan MP kaupan osalta ja löysinkin sitten tiloihin uudeksi vuokralaiseksi Turkulaisen Storm Motorin mikä toimi tiloissa jokusen vuoden.

Sitten myöhemmin Masterbiken loppuvarastoja myydessäni innostuin ostamaan muutamia alan liikkeiden loppuvarastoja kuten Kalles Motorin Teerijärveltä ja
MP-Team Salosen Turusta sekä joitakin pienempiäkin eriä ja tavaraa on paljon ja todellisia aarteitakin.

Nykyään hoitelen myyntejä eläkeläisen päivähoitopaikasta Nokialta harrastuspohjalta maanantaista torstaisin klo 9-16 ja perjantaisin on eläkepäivä.

Tervetuloa Nokialle ja samalla näet pienimuotoisen museokokoelman 70-80 luvun kakstahti katu ja kilpa laitteita joita ei joka paikassa ole näytillä.

Terveisin

Vesa "Jupi"  Kaartinen  71v.

Rapinkorventie 19, Nokia Kankaantaan teollisuusalue
0500-335920
vesajuhani.k@hotmail.com

Tammikuu 14, 2025, 20:46:17 ip
Vastaus #235

Markku Nissilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 192
Jarmo Jämerillä oli myös (sivu)liike Kokkolassa useita vuosia 60-70-luvulla. Sieltä haettiin mopoihin 13- ja 28-piikkiset ketjurattaat ja muuta terviketta. Kaveri osti sieltä Ducati 450:n ja myöhemmin kun Ducati oli potkaissut jalan tohjoksi, vaihtoi Laverda 750GT:n. Myös CZ ja Zundapp oli myyntiartikkeleina, mutta eivät olleet oikein hittituotteita, kuten ei myöskään olleet Ducati, eikä Laverdakaan.

Markku 72v.
"Nelitahtimoottori: Yksi tahti tuottaa tehon, loput kolme kuluttaa moottoria."

Tammikuu 14, 2025, 23:03:43 ip
Vastaus #236

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6165
  • MC Debit
En muista onko jo tässä ketjussa käsitelty tamperelaista tarvikekauppaa, jonka nimeä en muista, mutta Verkatehtaankadulla se oli, tai niillä nurkin, nyttemmin jo puretun talon kellarissa. Piippumieheksi kutsuttiin äijää joka siellä hääräsi. Osien paketit, ja vähän vaatteetkin tuoksuivat piipunsauhulle kun siellä asioi :)

Jossain vaiheessa sekin liike oli hävinnyt, olisinko 1987 tai 88 siellä asioinut. Mitähän kaikille niille liki loppumattoman varaston tavaroille tapahtui? Ja Piippumiehelle ittelleen?

Liki vastapäätä taisi olla Honda-diileri (Nelikko?) eikä kauas tarvinnut mennä, niin oli siinä Solifer-mopoja kauppaava liike myös. Myivät uusia ja kunnostamiaan Solifereita. Varsinainen kaksipyöräisten keskittymä siinä nykyisen Koskikeskuksen etäpaiseen haminoilla siis oli.

Iidesmeren rannikolla oli MP-Rantanen (?), korjaamo joka myi myös purkuosia. Tarvitsin CB125k5:een jotain vaihteensiirtimiä vai polkimenakselin, hinta sovittiin ja äijä kiikutti koko alakerran tiskille ja totesi että siinä. Kysyin että puranko tässä vai tuonko loput myöhemmin takaisin, vastaus oli että ”ei oo mitään valuhommia tulossa että noita takaisin tarttisin”. Onneksi olin kaverin kanssa autolla liikkeellä, olis voinut selkä kastua jos olisi sylissä kiikuttanut ostoksen linja-autoasemalle :)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 15, 2025, 06:16:18 ap
Vastaus #237

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 904
Muistan "Piipun", joskus tuli siellä asioitua.
Siitä läheltä, Pyynikin Autovarusteesta, ostin uuden CB350 Hondan kesäkuun alussa -74.
Myöhemmin tuli asioitua monesti Kyttälänkadun Moottoritarvike V. Värisellä.
Veikosta tuli hyvä ystävä jonka myöhempiä liikepaikkoja oli Sarankulma ja viimeksi Pirkkala.

Tammikuu 15, 2025, 13:16:33 ip
Vastaus #238

Ari Nousiainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 372


Chopperoin RE J2 prätkääni vuonna 71/72, ja kävin hommaamassa siihen osia Hgissä.
Siinä Pitkän sillan kaupungin puoleisessa päässä oli MP-tarvikkeita myyvä liike ja taisi olla myös pyörämyyntiä.


Muistaako joku mikä oli liikkeen nimi?

Tammikuu 15, 2025, 14:52:26 ip
Vastaus #239

Vesa J Kaartinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 398
Taisi olla tuo Jämeri kun minäkin siellä asioin aikanaan.

Tampereella toimi tosiaan vuosikymmeniä Tammer-Pyörä "Piippu" Helminen siinä Koskikeskuksen nurkilla Otavalankadulla kellarissa.

Liike loppui aikanaan ja sen tavarat lunasti Nakkilan Pyörä ja Mopo eli Kankerin Seppo.
Nakkilalla oli siihen aikaan omakin myymälä Tampereella Mutteritalossa Rantaperkiössä ja töissä siellä oli Matti Kiiveri meiltä
lähtönsä jälkeen ja fyysisesti Tammer-Pyörän tyhjennyksen hoiti juuri Kiiverin Matti ja suurin osa tavaroista kärrättiin Nakkilaan.
Tuo pyörän ja Mopon myymälä lunasti aikanaan myös MansenBiken loppuvarastot ja ikäänkuin jatkoi sen toimintaa.

Nuo Koskikeskuksen nurkat olivat minulle erittäin tuttuja noihin aikoihin koska minulla oli silloin autovaraosaliike Otavalankadun ja
Rautatienkadun kulmassa Konela-Autoa vastapäätä vuosina 1978-1983 ja toimi nimellä Tampereen Tarvikekulma Oy osoitteessa
Rautatienkatu 22, kulmahuoneisto.

Noihin aikoihin nuo korttelit olivat varaosa- ja autoalan suosiossa, sillä liikkeitä noissa nurkissa oli useita, kuten esim. minun myymälä,
Konela-Auto, Fiat Osapalvelu, Ford Mansen Auto, Helmisen Autoliike, Bonus, Elektrotuote, Paven Auto, K.Santakari Oy, Autoväri ja Tarvike ja hieman
kauempana Tuomiokirkon naapurissa Hatanpään Auto- ja Tarvike ja toki myös Hatanpään valtatiellä ollut Pyynikin Autovaruste sekä useampia
vaihtoauto jobbareita talojen parkkihalleissa.
Toki noissa nurkissa on toiminut myös useita vanhempiakin alan yrityksiä jo paljon aikaisemminkin, mutta nykyään alueella ei toimi
yhtään alan liikettä.

Tällaiselta Tampereen historia on näyttänyt noiden kortteleiden osalta.

Terveisin

Vesa "Jupi"  Kaartinen
vanhempi paljasjalkainen Manselainen eläköitynyt kauppias