Kirjoittaja Aihe: Metsäautoja  (Luettu 3421483 kertaa)

Tammikuu 10, 2011, 14:14:20 ip
Vastaus #1335

Kari Vähäkainu

  • Vieras
Taitaa olle tää FSO Polle.  http://fi.wikipedia.org/wiki/FSO  PS. ton  Tatran ja Kaiserinkin olisin tunnistanut.

Joo, suurin osa on helposti tunnistettavia mutta jotkut ovat pirun hankalia kuten tämä: veikkaisin 1910 tai 1920 luvulla valmistetun auton jämiksi, ehkä T-Ford?

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 10, 2011, 14:34:02 ip
Vastaus #1336

Harri Kauranen

  • Vieras
Missähän hitossa tollasia "aarteita" löytyy?

Tammikuu 10, 2011, 15:01:07 ip
Vastaus #1337

Pasi Salomäki

  • Vieras
Sunhan pitäisi Kari järjestää joku safari pyörämiehille näitä katsomaan.
Vaikka kyllä se tietenkin edellyttäisi ymmärrystä niiltä maanomistajilta, eli varmaankin
homma turpoaisi käsistä.
Mutta häkellyttävän vanhaa metsäromua näkyy vielä löytyvän.

Tammikuu 10, 2011, 16:07:05 ip
Vastaus #1338

Kari Vähäkainu

  • Vieras
Sunhan pitäisi Kari järjestää joku safari pyörämiehille näitä katsomaan.
Vaikka kyllä se tietenkin edellyttäisi ymmärrystä niiltä maanomistajilta, eli varmaankin
homma turpoaisi käsistä.
Mutta häkellyttävän vanhaa metsäromua näkyy vielä löytyvän.

Olen kuvannut metsäautoja Keski-Pohjanmaa keskipisteenä eli kuvia on siltä ja ympärysmaakunnista eli alue on laaja, tulis melkonen turnee. Toiseksi, en tiedä moniko raato on jo kadonnut romumetallikeräysboomin aikana, aika paljon kuitenkin koska kun olen yrittänyt käydä ottamassa parempia kuvia niin autoja ei enää ole ollutkaan. Kolmanneksi, en edes muista missä olen useita kohteita kuvannut. Kun sattumalta löytää kuvattavaa ei paikkaa enää vuosien jälkeen muista.

Laitampa poikkeuksellisesti tänne sellasen metsäautokuvan missä itsekin olen kuvassa. Poikani oli kuvausreissulla mukana ja otti kuvan:

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2011, 16:13:37 ip kirjoittanut Kari Vähäkainu »

Tammikuu 10, 2011, 16:16:50 ip
Vastaus #1339

Pauli Ylikoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2262
Kun usein ajelureissuille pitää tehdä "tikusta asiaa", niin mekin lähdettiin viime kesänä kauden viimeiselle reissulle kääpiön kanssa tämän ketjun innoittamana etsimään paikkaa, jossa mopoikäisenä piti ihailla -55 Chevyn raatoa.

Vaan olivatpa syrjäpolut hiukan muuttuneet sitten vuoden -82. Puusto oli niin vankkaa, ettei lullapyörällä sekaan mahtunut. Ja liekö ollut edes oikea tie – muistikuvat kun eivät aivan veitsenteräviä enää olleet. Pitääpä hankien hävittyä käydä verestämässä uudelleen, josko löytyisi vielä...
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Tammikuu 10, 2011, 17:06:35 ip
Vastaus #1340

Aarne Heino

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1059
Muistetaanpa riittävässä määrin ajaa mekin vanhentuneita autojamme metsään, että riittää tuleville sukupolvillekin kuvattavaa. On näitä kuvia ollut niin mukava tässä sivusta seurata. Kiitos kuvaajalle / kuvaajille!
Aarne Heino
kaikkien alojen amatööri

Tammikuu 10, 2011, 19:10:07 ip
Vastaus #1341

Kari Vähäkainu

  • Vieras
Kun usein ajelureissuille pitää tehdä "tikusta asiaa", niin mekin lähdettiin viime kesänä kauden viimeiselle reissulle kääpiön kanssa tämän ketjun innoittamana etsimään paikkaa, jossa mopoikäisenä piti ihailla -55 Chevyn raatoa.

Vaan olivatpa syrjäpolut hiukan muuttuneet sitten vuoden -82. Puusto oli niin vankkaa, ettei lullapyörällä sekaan mahtunut. Ja liekö ollut edes oikea tie – muistikuvat kun eivät aivan veitsenteräviä enää olleet. Pitääpä hankien hävittyä käydä verestämässä uudelleen, josko löytyisi vielä...

Olen myös huomannut että maasto tosiaankin muuttuu erinäköiseksi parinkymmenen vuoden aikana, osin muistikin voi tehdä tepposiaan.

Toivottavasti löydät -55 Chevy raadon, se olisi upea löytö, onhan kyse klassikosta. Olin jotain 13 vuotias kun serkkuni kertoi vanhasta kaksiovisesta  farmariautonraadosta, piti oleman jenkki. No, mehän plarattiin jenkkiautolehtiä jos vaikka serkku tunnistaisi auton. Tunnisti auton 55 Nomadiksi. Heti seuraavana päivänä sitä upeutta pitikin lähteä fillareilla katsomaan parinkymmenen kilsan päähän. Löytyihän se auto, tosin ei ollut 55 Nomad vaan noin 60  kaksiovinen farmari-Rekord. Ymmärsin serkun erehtymisen, sellasen ooppelin takavalot muistuttavat pahasti 55 Chevyn vastaavia ja onhan autoissa muutenkin vähän samaa tyyliä. Tällanen juttu muistui mieleen 55 Chevy aiheesta :)

Aika nuoresta pitäen sitä tuli kuljettua vanhoja autonromuja ihmettelemässä, harmi kun en ole alkanut kuvata löytöjä kuin vasta reilut kymmenen vuotta sitten.

Tammikuu 10, 2011, 19:41:42 ip
Vastaus #1342

Vesa Salmu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2698
Karilla semmonen harrastus, että ei oo kaikilla. Nuot kuvat ku sais samojen kansien sisälle ja kirijakaupan ikkunaan isäinpaivän aattoviikolla.

Aprikoos... muistanpa kuulleeni, että pari hollantilaista oli joku vuosi sitten tullut Raaheen paikalliselle konepurkaamolle ja ottaneet kuvia vanhoista kuorma-auton hyteistä. Kuvien oton jälkeen Ouluun ja lentämiskonekyytillä takasi Hollantiin.

Menneehän se päivä niinki...
Kommentteja uuninpankolta.

Tammikuu 10, 2011, 19:43:03 ip
Vastaus #1343

Timo Junno

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3167
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Oho. Minultakin löytyi kuvia.


[ylläpito on poistanut liitteen]
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Tammikuu 10, 2011, 19:44:37 ip
Vastaus #1344

Vesa Salmu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2698
Amazon. Alavieskan kansallisauto.
Kommentteja uuninpankolta.

Tammikuu 10, 2011, 20:30:07 ip
Vastaus #1345

Kari Vähäkainu

  • Vieras
Eka näyttäis 142 '72:selta, toinen 142 68-69.

Tammikuu 10, 2011, 20:35:42 ip
Vastaus #1346

Kari Vähäkainu

  • Vieras
Tässä on mielenkiintoinen hytti kuorma-autossa. Harvoin näkee avomallista kuormuria. Sota-aikana niitä tehtiin jenkeissä mutta harvemmin sodanjälkeisessä Euroopassa.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 10, 2011, 20:58:17 ip
Vastaus #1347

Timo Junno

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3167
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Eka näyttäis 142 '72:selta, toinen 142 68-69.

Kyllä ne noihin haarukoihin menee. Punamusta on 142S. Muistelen.

Amitsooni on -65. On mun ensimmäinen auto. Sitten tuli S ja sitten tuo uuempi.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Tammikuu 10, 2011, 21:00:52 ip
Vastaus #1348

Pekka Nyman

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 247
Tässä on mielenkiintoinen hytti kuorma-autossa. Harvoin näkee avomallista kuormuria. Sota-aikana niitä tehtiin jenkeissä mutta harvemmin sodanjälkeisessä Euroopassa.
On tainnut olla rättikatto alunperin tuossa Unimogissa.

Tammikuu 10, 2011, 22:25:41 ip
Vastaus #1349

lasse roholm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1984
Noille voisit tarjota sinun kuviasi ja sitten ehkäpä tulis joskus ulos kirja nimeltä Metsäautoja  8)   http://www.alfamer.fi/index.php