Kirjoittaja Aihe: Ajomopo  (Luettu 344772 kertaa)

Syyskuu 08, 2008, 20:40:33 ip
Vastaus #15

seppo savolainen

  • Vieras
Tehtiinkös noita Raisuja myös Morinin koneella?

Minarelli ainaki kesti sitä "kovaa ajoa ja huonoa pitoa".

Tossa taas ilta vierähti kiinailmiön takajarrun puitteissa,ohan ne
varsin tehokkaat mutta vasta sitten ku sattuvat toimimaan.

Kumpa niissäki ois tanko ja se mutteri ni pari kierrosta tiukemmalle ja se ois siinnä.

Elikkä kyllä nämä vanhat laitteet on huoltoystävällisempiä ja varmatoimisia noin joka-
päiväisessä käytössä.

Ei vaa pojalle Raisu kelevannu,vaa eihän ne toki vielä mistään mitään ymmärrä.


Syyskuu 09, 2008, 06:20:24 ap
Vastaus #16

Jussi (Otus) Lipponen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 433
Ei vaa pojalle Raisu kelevannu,vaa eihän ne toki vielä mistään mitään ymmärrä.

"Ne", ei täältäkään löydy ikää kuin lähes 18 vuotta :P ;) Ja ainoat mopothan, jotka todella käyvät jokapäiväiseen ympärivuotiseen käyttöön, ovat vanhoja.

Vähääkään isommassa hangessa nuo uudet muovirimpulat ovat hyödyttömiä  :D

Niin, ja tässä vaiheessahan kaikille tulee mieleen kuva 17-vuotiaasta pojanklopista rälläämässä hiekkamontulla vanhalla Superilla vähän välittäen siitä, jota en kuitenkaan ole  ;)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2008, 06:29:02 ap kirjoittanut Jussi (Otus) Lipponen »
Ei se vauhti, vaan se tyyli.

Syyskuu 09, 2008, 16:02:05 ip
Vastaus #17

seppo savolainen

  • Vieras
Jussille,hyvä että joku on tajunnut.

Mikä muuten on tuon superin toision välitys 4 vaihteella(oletan että on nelilovinen)?

Ajattelin kysyä sillä että onko miten muuttunu 10 vuodessa. Sachs vastaava on 1.22 kone vm 70.

Matka taipaleella kun on välistä noita ylämäkiäkin.

Koetan laittaa noihin koneet jotka vetävät enenpi kuin kulkevat ni pääsis sitte
pintakaasulla ajelemaan, leppoisasti matkavaudin kuitenkin säilyttäen.

Syyskuu 11, 2008, 06:26:51 ap
Vastaus #18

Jussi (Otus) Lipponen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 433
Nelilovinenhan se on, mutta en mitään osaa sanoa toisiovälityksestä  :-\

Näinähän se on kuitenkin mukavampi, hyvin vääntöä ja vähän hitaampi vauhti, niin ei tarvitse vaihteita olla aina kelaamassa. Minulla on Super Sportissa ketjuvälityksinä 13/33 ja jaksaa ihan mukavasti vielä tuolla nelosellakin mäissä.
Ei se vauhti, vaan se tyyli.

Syyskuu 11, 2008, 08:44:44 ap
Vastaus #19

Markku Saarinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 440
  • Mc Debit
Termosta.

Pitää nuita potkulautoja hieman puolustella, ovathan ne 40 vuoden päästä samassa jamassa kuin nykyiset pappamopot.
Tälläkin saitillakin varmaan haetaan tulevaisuudessa nuppi kuumana fuden alkuperäsisiä katteita ja maksetaan niistä hunajaa.

Meillä on Piaggion Typhooni merkkinen potkulauta, tehty samanlaisena jo vuodesta 1993 ja on aito italialainen tekele.
Kun turhat kurit on poistettu niin kone laulaa irtonaisesti ja suorastaan huvittavan urheilullisesti, ja kone on sitä kaliiperia että kilometrit eivät tunnu missään.
Tehdäänhän ko. laitetta samassa formaatissa 50, 80 ja 125 kuutioisena, eli tukevuutta ja painoa löytyy.

Olen ajanut sillä lukuisat pitkät pappamoporeissut, syystä että en kehtaa Solihverilla huudattaa 50-60 matkanopeuksia.
Typhoonilla reissut ovat menneet mukavasti, kulku on ollut irtonaista pintakaasulla ajelua ja mäkiä ei juurikaan ole huomannut, nautinnollista.
Tietysti joku voi sanoa että on peräänantamaton tyylivirhe ajella potkulaudalla pappamopoajoissa, mutta toistaiseksi reissut
ovat menneet rauhanomaisesti ja väkivaltaisuuksilta on vältytty.

Ja antaapahan esimakua tulevaisuudesta  ;D

Eikä kulutuskaan ole ollut paha, siinä 2,5 - 3 litraa sadalla mainituilla nopeuksilla. Ainoa vika tuossa Piaggiossa on että se ei opeta mitään,
toimii kuin junan vessa. Normaalit huollot ovat riittäneet, ei muita korjauksia, hihna ja rullat aluperäiset, tarkistettaessa uuden veroiset ja ajettu jo lähemmäs 10 000 km.




ms

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 11, 2008, 08:51:36 ap kirjoittanut Markku Saarinen »

Syyskuu 11, 2008, 19:56:53 ip
Vastaus #20

seppo savolainen

  • Vieras
Noinhan se tulevaisuudessa pääosiltaan menee.

Ominaisuudet noissa on hyvät ja jos vielä osaa valita kestävän merkin
niin kyllä matka taittuu varsin sujuvasti.

Kumma kyllä kun rajoittavat kulkua ihan tolkuttomalla tavalla;

Kun on esim.16mm kaasari ja sitte laittavat heti pakoaukon jälkeen 16mm supparin
ni onhan se  kone jo sökönä  sisäänajossa.

Sitte sillä olis ajettava ryyppy päällä että yleensä eteenpäin menee.

Luulisi olevan järkevämpiäkin tapoja hillitä nopeutta.

Kaikistellen hyviä pelejä.

Mulle vaa on iskostunu tonne pääkoppaan että muovimopoilla ei hurvitella,vaan kaikki
tyylillään.


Syyskuu 13, 2008, 20:38:54 ip
Vastaus #21

seppo savolainen

  • Vieras
Homma tossa pikkuhiljaa etenee.

Osat noin suurinpiirtein läjässä.

Kiitos siitä kuuluu Paatelaisen Mikolle ja Rautalammin pestuu markkinoiden rompemyyjille!

Pistin siihe swingiin pitkän satulan siinähän se "perse" lepää mukavasti,
pitemmälläkin reissulla.

Osapuutteitakin vielä jäi Safiirin takaiskarit ja ketjunsuoja jos jollain olisi niin:

seppo.savolainen@hotmail.com tai 0400 916308

Pistelen kuvia jahka saan kasattua loput osat.

Tossa taas kohtuu halpa osalikki ruottin puolle.

http://www.mopedfantasterna.se/

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 13, 2008, 20:47:42 ip kirjoittanut seppo savolainen »

Syyskuu 14, 2008, 13:55:33 ip
Vastaus #22

seppo savolainen

  • Vieras
Tossapa se kuvatus.



[ylläpito on poistanut liitteen]

Syyskuu 14, 2008, 14:03:38 ip
Vastaus #23

Mikko Paatelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1248
  • Mopedi miehen tiellä pitää
No nytpä on ainakin oikea satula.

Syyskuu 14, 2008, 14:56:29 ip
Vastaus #24

Mikko Antila

  • Vieras
Veikeän näköinen vekotin on tuosta tulossa. Voipi olla aikas mukava ajoasennoltaan kun mahtuu pehvaa liikuttamaan ja kädet ovat luonnollisemmalla korkeudella kuin alkujaan  :)

Syyskuu 14, 2008, 16:09:13 ip
Vastaus #25

Mikko Paatelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1248
  • Mopedi miehen tiellä pitää
No joo.

Täytyy tunnustaa, ett tuossa kun kävi persausta mallaamassa, niin ajoasento on tosi väljä vai pitäisikö sanoa ryhdikäs. Luulisi olevan mukava ajaa pitkää matkaa...

Syyskuu 14, 2008, 18:15:26 ip
Vastaus #26

Mikko Antila

  • Vieras
voipi uskoa; alkuperäisillä sarvilla ja satulalla tuntuu aika ahtaalta ja turhan matalalta tuo ajoasento ainakin minun pituiselle.

Syyskuu 14, 2008, 18:28:37 ip
Vastaus #27

seppo savolainen

  • Vieras
Tuohon värimaailmaan,oikeastaan kaksi vaihtoehtoa.

Musta/valkoinen tai sitte kokonaan valkoiseksi poislukien raidat  joihin kävisi
sitten kullan väri.

Antaisi enenpi anteeksi pohjatöitä tuo valkoinen.

Ja valkoisia mopojahan on aika vähänlaisesti.

Valkosivu renkaat taas on vähän turhan fiiniä,noin ajomopoon jolla
ajetaan niitä savipolkujakin.

Syyskuu 20, 2008, 00:05:03 ap
Vastaus #28

seppo savolainen

  • Vieras
Niin turha täällä kait on mihinkään kastiin kirjautua.

Pääasiahan on että savua piipusta tupruaa ,ajo tai sitten ei.

Se viekö luomuksensa alttarille (museorekisteröi) on sitte oma valintansa kullakin.

Mutta jos tykkää näitten mopojen kimpussa hääriä niin valinnanvapautta
kyllä löytyy ja hyvä niin.

Ihan sillä että harrastajakunta pysyy laajana mikä taasen ruokkii koko touhua kokonaisuudessaan.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 20, 2008, 06:24:37 ap kirjoittanut seppo savolainen »

Syyskuu 27, 2008, 15:13:33 ip
Vastaus #29

seppo savolainen

  • Vieras
No nyt sitte alkaa mopot olemaan noin osien suhteen kasassa.

Talvella värit niskaan ja koneet kasaan.

Ruottin puolelta tilattava veivit sun muut vehkeet,siellä kuiteski se
hintataso on hieman alhaisempi ja kaikki osat löytyvät samasta myymälästä.

Tuossapa tuo tossumopo,pojalle sitä värkkäilen.


[ylläpito on poistanut liitteen]