Kirjoittaja Aihe: Dekari miehille asiaa! DKW BLOCK200  (Luettu 1160 kertaa)

Tammikuu 25, 2025, 20:03:20 ip
Luettu 1160 kertaa

Juha Pysäys

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 17
Mulla olis DKW, projekti.Runko 221222, eli muistaakseni vm.31. Moottori on 63005. DKW.n listassa tämän moottorin pitäisi olla tehty 25 luvulla!?. mutta kone kuitenkin on BLOCK200. Mistä ero?, Projektina on siis venäjältä tuotu aikanaan...DKW, BLOCK200.Onko tämä oikea tyyppi, kun jos vertaa esin SB200, se on aikalailla sama.

Tammikuu 25, 2025, 21:51:34 ip
Vastaus #1

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 934
Moi,


Runko 221222 on DKW Block 200 runko vuodelta 1932.


Moottori 63005 vuoden 1925 ZM (Zschopauer Modell) pyörän moottorin numero. Tuo ZM on erillisellä 2-vaihteisella laatikolla, joten jos tuo sun kone on blokkikone (kone ja laatikko samaa pakettia, siitä se Block nimitys tulee), niin luultavasti joku Igor meistänyt siihen jonkun väärän numeron. 30-luvun Dekarin koneessa moottorinumeron pitää jo olla 6-numeroinen ja 1932 mallin Block 200 moottorinnumeron pitäisi alkaa kakkosella.


Tuo blokkimoottori oli vissiin uusinta uutta 30-luvun alussa ja siksi sitä varmaan haluttiin mainostaa ja myydä tuolla nimellä. Block nimellä noita myytiin vuosina 1931-33, jonka jälkeen nimeksi tuli SB200, muistaakseni SB tarkoittaa Stahlblechrahmen Blockmotor, eli teräspeltirunko ja blokkikone.


Kato siitä sun koneen etukorvasta ylä- ja alapultin reikien välimaastossa, siihen on yleensä meistetty valmistuskuukausi ja vuosi.


//Frank
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2025, 21:59:00 ip kirjoittanut Frank Nylund »

Tammikuu 26, 2025, 18:15:13 ip
Vastaus #2

Juha Pysäys

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 17
Kiitos Frank.Tuli tuhti tietopaketti :) Moottori on tosiaan tuo erillisellä laatikolla oleva, ja itelle uutena tietona tuli, että on 2-vaihteinen.Kone ei siis ole rungossa alunperin ollut, vaan jonkun maahantuontijutun takia laitettu paikalleen.Sopii kyllä aikalailla, ja kai tästä jonkun Frankenstein mopon saa.Tosin moottoria joutuu hitsaamaan jonkinverran.Kiertokankikin oli aika väljä.Pyörä tuli tosiaan laatikoissa, ja sitä palapeliä tässä oon muutaman päivän koonnut:)

Tammikuu 26, 2025, 18:38:35 ip
Vastaus #3

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 934
Moi,


Aika vähän noita Block mallien osia tullut vastaan suomessa vuosien saatossa, eikä myöskään SB200:sia varmaan hirveästi ole myyty täällä, kun kattelee vanhoja kantakortteja. Pääsääntöisesti myytin myöhemmin KM/KS200, joka oli edullisempi malli kun SB200.


Euroopasta löytyy kyllä käytettyä osaa tuohon, esim. kleinanzeigen.de
Pari koneenraatoa myynnissä siellä tällä hetkellä:
Dkw Block 200 kleinanzeigen.de


//Frank

Tammikuu 27, 2025, 09:26:58 ap
Vastaus #4

Juha Pysäys

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 17
Tuo moottori ei voi olla 25 luvulta, se on päällepäin samanlainen kuin SB200 kone, ja on myös samaa näköa KM ja KS200 koneille.Taitaa tosiaan olla niin että on nakutettu uusi numero, ja se hämää.Miten tuosta lähtee vauhtipyörä irti?.Täytynee purkaa, kun menee hitsailuksi.Parista paikasta lohennut, mutta korjattavissa.

Tammikuu 27, 2025, 17:37:27 ip
Vastaus #5

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 934
Moi,


Joo, jos siinä samaa ulkonäköä on Blockin /SB:n kanssa, niin ei se silloin ZM:n kone ole.


Blockin koneesta en tiedä, mutta yleensä Dekareissa kahta eri vaihtoehtoa vauhtipyörän irrotukseen:


1. Vanhemmissa, esim. SB malleissa vauhtipyörän mutterissa on kaulus ja sen päällä on prikka, joka ruuvattu vauhtipyörään kahdella ruuvilla. Näissä se vauhtipyörän kiinnitysmutteri toimii itsessään ulosvetäjänä. Sitä kun vaan pyörittelee ulospäin, niin pitäisi vauhtipyörän lähtee itsekseen irti,


2. Uudemmissa vauhtipyörässä pari kierteytettyä reikää ja vedetään kahdella sopivalla pultilla ja normaalilla laippamallin ulosvetäjällä irti.


Missään nimessä ei saa vetää vauhtipyörän reunoista käpälämallisella ulosvetäjällä. Vauhtipyörä on kiinni kartiolla ja kiilalla, joten joskus saattaa olla aika lujassa.


//Frank

Helmikuu 03, 2025, 11:07:46 ap
Vastaus #6

Timo Salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 109
Moro,


helposti löytyvät lähteet ovat kuten Frank kirjoittaa eli Block on yhtenäisellä moottorilohkolla.
Mutta jos tarkastelee noita kleineinzeigen:in myytäviä, niin useampiakin moottoreita on erillisellä vaihteistolla laippaliitoksella kiinni kampikammiossa, vai tulkitsenko mm. tuon linkin tuotteen valokuvia väärin. Kuvakaappaus ei mahdu tänne.


Jos ottaa kuvasta kopion ja rajaa ja suurentaa sitä esim. PowerPoint:lla niin laippaliitokset näkyvät ja moottorin numerokin on päällä kampikammion puolella


https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/dkw-200-block-unvollstaendig/2988317754-305-25357

Myös Block 200 nimikkeellä olevia irtomoottoreita on tuolla minun tulkintani mukaan erillisellä vaihteistolla.

Tuosta numeroiden muuttamisesta luin joskus saksalaisen tarinan, jossa joku oli mennyt katsastamaan KS 750:ntä ja ko. rungonnumerolla olikin jo saksassa KS 750 rekisterissä.

Ilmeisesti Vanja eno myi samoilla papereilla useampia pyöriä länteen.

Helmikuu 03, 2025, 23:20:06 ip
Vastaus #7

Juha Pysäys

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 17
Olet oikeassa.Moottoriosa on neljällä pultilla vaihdelaatikossa, ja kun kytkinkopan ottaa pois, lähtevät erilleen.Aiemmin mainitsemani moottorin numero ei olekaan oikea vaan 727657, joka taisi olla vuodelta 37.

Helmikuu 14, 2025, 12:24:08 ip
Vastaus #8

Timo Salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 109
Moro,


kaasutin on ilmeisesti ns. nykyaikaisesti sylinterin takana, ei sivulla?


YT
T