Terve kaikille, olen rakentamassa tuollaista tunturi tiger s:ää. Tarkoitus on tehdä tuollainen ama.ry esitekuvan mukainen punamustalla värityksellä
oleva versio.
Tarkoitus ei ole "pilata" mopoa museorekisteröinnillä, mutta haluaisin kyllä tehdä yhden tosi alkuperäisen näköisen tunturin, molemmat super sportit on
enempi ja vähempi viritettyjä. Tiger s mallista en tiedä valmiiksi yhtään mitään mutta se vaikuttaa olevan yllättävän harvinainen ehjänä.
Ostin tuollaisen pienen peräkontillisen tiikeri romua joista pitäisi alkaa rakentamaan, kasa on puutteellinen mutta alkuun sillä pääsee.
Ostohetkellä silmämääräisesti pahimmat puutteet oli sivukatteet, maski, etupyörä ja valot sekä keulan osat.
Alustavasti on jo osia pesty ultralla ja purettu jotain, joka paikkaan oli/on räiskitty törkeähkö keltainen spraymaalikerros ja kaikenlaista
muutakin töhnää.
Etuiskarien purku oli ensimmäinen työmaa, kaikki oli ruostunut kiinni ja muovikorkit täysin pilalla. korkit irtosi kuumailmapuhaltimella sulattamalla ja pohjaruuvit
joutui poraamaan irti, lopputulos oli melko masentava. koko viiden iskarin kasassa oli vain 1 ehjä 565 mm liukuputki.Iskarin alaosat on onneksi varmaan aika hyvät,
maalinpoistajalla sai melko siistin alumiinipinnan, tuotantomalleissahan nuo on varmaan olleet aina maalattuja. T-palojen mitoitus on myös arvoitus,
mikä on oikea t-palan leveys ja offset tiger s malliin.
Kerkesin jo tilaamaan moposportilta jotain uusia osiakin, siinäkin tuli heti pettymys, uusi takalokarihan ei mahdu mitenkään tuonne takarungon kaaren sisään,
koska niissä on suunnilleen sama ulkomitta. Kuulisin mielellään tuosta lokarista, että tarviikos sitä leikata jotenkin vai onko tuo ufo plastics MOD.Z.105 ihan
väärä malli?
Melkosesti pitäisi sitä lokaria puristaa kapeammaksi että menisi paikalleen, lokarin ruuvinreikien oikea sijaintikin on arvoitus ilman mallia.
Etulokarista tuli yllättävän lähelle uuden näköinen kun sitä hankasi meguiars trim detailerin ja 3m fast cut hiomatahnan seoksella, muutama isompi naarmu siinä on.
Ensimmäinen positiivinen yllätys oli bensatankin lommojen vähyys, ainakin ne lommot on niin matalia ettei ennen paklausta edes huomannut.
Tankin sisällä kyllä ruoste rapisee aikalailla pahasti, pitää ostaa lisää happoa.
Rungossakaan ei näytä olevan kuin yksi hitsauspatentti vaikka se on muuten ihan tosi törkeän näköinen.
Maalausta ennen pitäisi takahaarukasta korjata rikkinäinen seisontatuen kiinnike, olisiko jollain kuvia tai mittoja tuosta? Ketjut on myös rälläköineet
haarukan puhki, sen saa onneksi helposti hitsattua kuntoon.
Enimmäinen isompi askel eteenpäin olisi rungon maalaus, mikä olisi lähinnä oikeaa rungon väriä, onko samaa punasta kuin jossain muussa tunturissa?
Saako tigerin takavalon kupuja jostain uutena, mustat tigerin muoviosatkin kiinnostaa, muun värisetkin kävisi malliksi muotin tekoon.
Laitan tiivistettynä vielä päivän polttavat kysymykset:
- Moposportin takalokarin sovitus, onko runkoja erilaisia vai miksei mahdu?
- Punainen tigerin värikoodi tai vastaava
- Takavalon lasin saatavuus
- mikä on oikea tiger s t-palojen leveys ?
- Onko teräs vai alumiinivanteet oikeammat ?
- Millaset jalkatapit kuuluu olla ?
Varmaan monta asiaa unohtuikin, kiitän mahdollisista vastauksista.