Kirjoittaja Aihe: SOLEX 5000  (Luettu 5147 kertaa)

Elokuu 18, 2024, 22:47:13 ip
Luettu 5147 kertaa

Nurminen Kari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
Omistan Ranskassa valmistetun SOLEX 5000 mallin vuodelta 1972. Pyörä on täysin alkuperäisessä kunnossa ja on lähes virheetön. Mahtaakohan Suomesta löytyä muita samaa mallia olevia ? Kaikki näkemäni yksilöt ovat olleet mustia VELOSOLEX merkillä valmistettuja.
Solex 5000  -72, Chevrolet Apache 1958

Elokuu 19, 2024, 00:15:06 ap
Vastaus #1

Jorma Mitro

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 762
  • Mercedes-Benz GLC Coupe 400d --22
onpa hieno peli!

Elokuu 19, 2024, 18:31:48 ip
Vastaus #2

Nurminen Kari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
Pahoittelen kun liitin väärän kuvan pyörästäni, omani on valkoinen kuvassa oleva :-[
Solex 5000  -72, Chevrolet Apache 1958

Elokuu 20, 2024, 00:05:08 ap
Vastaus #3

Jorma Mitro

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 762
  • Mercedes-Benz GLC Coupe 400d --22
komia on tämäkin, ei uutta häppie...

Elokuu 23, 2024, 23:44:47 ip
Vastaus #4

Nurminen Kari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
70-luvulla kun värit olivat muotia näitä sai vain valkoisena,sinisenä,keltaisena ja oranssina. Lokasuojat on ruostumatontaterästä. Renkaat ovat 16"  ja valkosivukumit kuului tehdasvarustukseen Ranskassa. Hollannin vientimallissa oli 12" renkaat muuten sen olisi joutunut rekisteröimään mopoksi.
Löytyykö näitä muita täältä kotimaasta onko mitään havaintoja?
Solex 5000  -72, Chevrolet Apache 1958

Elokuu 24, 2024, 07:41:58 ap
Vastaus #5

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4505
Moro

Mulla oli tällainen joitain vuosia sitten,en ajellut sillä kuin muutaman kilometrin kun pidin sitä vaarallisena lähes jarruttomana kulkineena.

Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Elokuu 24, 2024, 15:15:14 ip
Vastaus #6

Nurminen Kari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
Mulla on nyt mennyt tänä kesänä noin 1 1/2 tankillista bensaa sehän tarkoittaa n. 150 km ajoa jos tuo annettu kulutus pitää  paikkansa eli 1 L/ 100 km. Kieltämättä jarrutusten kanssa  pitää ottaa hieman ennakkoa...
Solex 5000  -72, Chevrolet Apache 1958

Elokuu 27, 2024, 19:50:19 ip
Vastaus #7

Nurminen Kari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
Ennen näissä mainoksissakin oli tyyliä.
Solex 5000  -72, Chevrolet Apache 1958

Syyskuu 12, 2024, 21:19:04 ip
Vastaus #8

Nurminen Kari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
Solexmark.com on yksi oiva varaosapuoti -- sieltä saa myös viritysosia jos vakio ei riitä -- löytyy isompaa sylinteri & mäntäsarjaa, sylinterinkansia joissa tulppa on siirretty keskelle ja puristuksia nostettu, kaasareita ja tietenkin viripakoputkia joiden vaihdolla pelkästään  lupaillaan jo +5 km/h huippunopeutta lisää  :)  Ranskassahan näillä ajetaan kilpaa ja huiput on 80-90 km/h parhaimmillaan osassa moottoria on muokattu kyllä aika rankalla kädellä mutta etuvetoisia kumminkin.
Solex 5000  -72, Chevrolet Apache 1958

Syyskuu 13, 2024, 07:55:59 ap
Vastaus #9

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4505
Moro

Puuttui osoitteesta t,tässä oikeampi    https://solexmarkt.com/

Mahtaa olla em. nopeuksissa solexi vähän jo epävarma kisalaite,videoista kun katselee niin on runkoja aikalailla vahvisteltu mutta kaikillahan sitä kisaa pitää ajaa :)

Tämä taitaa olla jo B-ryhmän solexi     https://www.youtube.com/watch?v=ZgwZCGJWYy8&ab_channel=SOLEXGUMP
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 13, 2024, 07:58:16 ap kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Syyskuu 13, 2024, 11:44:20 ap
Vastaus #10

Nurminen Kari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
Toinen käyttämäni firma on www.solexservice.com -- sen kautta on toimitukset olleet myös nopeita. Takavalon polttimo oli palanut ja sopivaa kierrekantapolttimoita ei löytynyt -- tuolta sai myös eteen keltaisen ajovalopolttimon. Onko se sitä ranskalaista erikoisuutta kun toinen on 6V ja toinen 12V. Polttoaine suodatin ja lohkon tiivistesarja tuli myös matkassa -- no tiivistesarjaa ei sitten vielä tarvinnutkaan kun pulttien kiristys moottorissa riitti pienen vuodon korjaukseen.
Solex 5000  -72, Chevrolet Apache 1958

Syyskuu 14, 2024, 21:19:51 ip
Vastaus #11

Martti Anselmi Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 67
  • Sama kuin Martti Räisänen aiemmin
On siinä kyllä paljon osien vaihtoa ennen kuin sen vauhti tuplaantuu normaalista. Takuulla vaatii myös eri kampiakselin , kaikkein mielenkiintoisin minusta Velo Solexissa on se polttoaine systeemi,eräänlainen yksipiste suihku ja aika toimintavarmakin.  Se on yhdenlainen keksintö kuin  Citroen 2CV ,jonka kun purkaa ensimmäisen kerran niin ihmetellä vain voi jälkeenpäin !

Syyskuu 15, 2024, 14:01:55 ip
Vastaus #12

Nurminen Kari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
Oikeassa olet polttoainesyöttöhän on vähän niinkuin nyky "ruiskusysteemi" pumppu painaa täysillä kokoajan ja ylimääräinen bensa palautuu paluuletkua myöten tankkiin -- ja ensimmäiset Velosolexit tehtiin 1946. Kaasutin valmistajan -- Solex-- keksintöhän tämä onkin. Olen kuullut muutamasta Velosolexsista joita ei ole onnistuttu saamaan käyntiin polttoaine ongelmien vuoksi -- kaikki linjat putsattu kunnolla. Kuinkahan moni on tuhonnut/hävittänyt ne lasikuulat polttoainepumpusta.... :-\
Solex 5000  -72, Chevrolet Apache 1958

Syyskuu 15, 2024, 22:34:52 ip
Vastaus #13

Martti Anselmi Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 67
  • Sama kuin Martti Räisänen aiemmin
Muistan hyvin kun purin ensimmäisen Velo Solexin ja lasikuulista katosi samantien 1 kpl eikä enää löytynyt. Piti lisätä artikkeleita puutelistaan Ranskantilaukseen !

Syyskuu 16, 2024, 10:50:48 ap
Vastaus #14

Nurminen Kari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
Ranskalaisen harrastajan nettisivulta muuten löytyi vanha käytetty "teeseitse" vinkki -- mustekynän säiliön sulkeva lasikuula on juuri saman kokoinen kuin tuo Solexin kaasarin kuula.  ;D
Solex 5000  -72, Chevrolet Apache 1958