Kirjoittaja Aihe: Muisteluita ensimmäisestä moposta  (Luettu 11381 kertaa)

Helmikuu 21, 2023, 12:40:01 ip
Vastaus #15

Reijo Myllymaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14

 Ukkini oivallus?
 En voi tietää, mutta ajatella voin..?
 Mopoikäni lähestyessä, saattoi Äitini isän etanolihuuruisessa päässä syntyä varsin merkittävä ajatus.
 ”Katsotaanpas mistä puusta tyttärensä esikoinen on veistetty..?”
 Jossain vaiheessa, mummulan navetan ylisillä könytessämme, osoitti ukki kaiken roinan keskellä olevaa suurta puulaatikkoa. ”Tos on poeka sulle mopo…”  Vahva muistijälki tuosta tilanteesta mieleeni jäi. Ensin melkoinen hämmennys, mutta myös välittömästi orastava innostus päästä sillä ajamaan. Toisaalta realistinen huoli ja jopa pelkokin siitä, saisinko koskaan siitä mitään oikein toimivaa syntymään..? Varsinainen tunteiden myrsky ja sekamelska siis...
 Väkisin poljettavalla, isolla miestenpyörälläni olin polkenut sinne ja tänne ikäisekseni jo aika paljonkin. Lisättynä läheisen hiekkakuopan ”scramblis radasta” hyppyharjoituksineen. Sillä samalla yksivaihteisella munamankelilla…
 Ainoa ymmärrys tuon mystisen puulaatikon sisällöstä oli, että kokonaisena ollessaan ei sitä tarvitse polkea, muuta kun käyntiin, sekä liikkuessaan se pitää varsin mieltä kiehtovaa pärinää..
 
 
 



Helmikuu 22, 2023, 18:23:54 ip
Vastaus #16

Reijo Myllymaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
 Pitkä, kuuma kesä.
Aika pian koulun kevätjuhlien jälkeen, raahattiin puulaatikko muovikasseineen isäni rakentaman, hieman keskeneräisen autotallin syövereihin. Kaiken omakotitalon rakentamiseen tarvittavan tarpeiden jättämään, varsin ahtaaseen tilaan. Työkaluja kuitenkin oli. Vanha talttapäinen ruuvimeisseli puukahvalla, iso vasara, ainakin kymmentuumainen jakari, sekä isot putkipihdit. Näillähän tekee sitten jo melkein ihan mitä vain? Ainakin jos on enemmän intoa, kuin ymmärrystä..  Ajatukseni risteilivät pelonsekaisesta huolesta, ennenkokemattomaan onnistumisen toiveeseen.
 Nyt ainakin tämä, tässä tallin lattialla oleva kummallinen ja sekava osakasa on kuollut.  Ei toimi, eikä hengitä, koska kaikki sen jäsenet ovat irroitettu toisistaan.  Minäkö kykenisin tämän Zynyn koskaan palauttamaan takaisin elävien kirjoihin?? Sekä sen suorittamaan jälleen sille aikanaan Saksassa asetettua tehtäväänsä? Riemusta kiljuen kuljettamaan ohjastajaansa  maailman ääriin, vaihtuviin maisemiin, myös työhön ja hankintaan, uusiin seikkailuihin, sekä monien, mielenkiintoisten tilanteiden ja ihmisten kohtaamiseen?
Vasta paljon myöhemmin oivalsin: Motorismiin...

Helmikuu 22, 2023, 21:57:58 ip
Vastaus #17

Juha Torala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 202
Ekat mopo kokeilut oli noin 11 ikäisenä. Oltiin kaverin kanssa jostain syystä käymässä hänen paappansa työnä, kun hän kysyi että olenko koskaan ajanut mopolla. Vastasin että en, jolloin hän alkasi osoittamaan sormellaan pappansa punamustaa Tunturi Cityä, ja sanoi että no nyt ajat. En kehdannut kieltäytyä, eihän sellaista voinut tehdä, vaan jännityksen ja pelon sekaisin tuntein nousin Cityn satulaan, jonka kaveri oli polkaissut valmiiksi käyntiin. Ohjeistus oli että kun haluat mennä, niin väännä tuosta, muuten vähä niin ku polkupyörällä. Muutama kierros talon ympäri meni ihan mukavasti, ja alkasin innostumaan, kunnes käänsin vähän liikaa kaasua. Yritin vetää oikealla olevaa jarruvipua, mutta väännän samalla jotenkin myös lisää kaasua, etupyörä lähtee luistamaan märällä nurmikolla ja vauhti loppuu ulkorakennuksen nurkalla olevan sadevesitynnyrin ja seinän väliin, minä puoliksi vesitynnyrissä ja puoliksi mopon päällä. Jarrut olikin eri päin kuin polkupyörässä. Suuremmilta kolhuilta ja ruhjeilta vältyttiin, vietiin City äkkiä omalle paikalleen, ja lähdettiin nauraa räkättäen pois.

Sitten vaan isältä mopoa ruinaamaan, ja aikanaan sellainen sitten tuli, turkoosi pappatunturi tai "paappeli" kuten silloin sanottiin, vuosimalli luultavasti -70. Sain kulkea sillä kaverien työnä, kunhan menin polkemalla. Epäilen kyllä ettei isä uskonut sekunttiakaan, ettenkö heti ekan nurkan jälkeen päästäisi irti kytkimestä, taisi vaan rauhoitella äitiä tällä säännöllä. Pappatunturilla meni vuosi tai pari, kunnes oli hieman paremman mopon vuoro, ja sellaiseksi valikoitui punainen -89 Helkama AX. Tässä vaiheessa ei juurikaan tarvinnut enää salailla tiellä liikkumistaan. AX oli muuten hyvä ja vääntävä menijä, ainakin jos pappaan vertaa, mutta eturapakaari oli kaikkeen muuhun kuin metsässä rämyämiseen tehty. Muistan yhdenkin onnettoman keikan savisella metsäautotiellä, kun etupyörä hirtti jatkuvasti kiinni rapakaareen. Montaa kuukautta ei AX ehtinyt mulla olla, kun yhtenä iltana oltiin menossa meille kaveri kyydissä, ja odottelin 3-tien risteyksessä, että päästäisiin yli, niin eteen ajoi joku golffi, joka paljastui siviilipoliisiksi. Sakkojahan siitä sitten tuli, jotka maksettiin sillä, että mopo lähti. Vakuudeton mopo, kaks päällä, ja alaikäinen.

Muutaman kuukauden jälkeen tammikuussa -94 isä sanoi, että mennäänpäs käymään tuolla yhdessä paikassa. En enää muista kaupan nimeä, mutta käveltiin suoraan uuni tuoreen sinisen S1 Suzukin viereen ja isä kysyi, että olisko tälläinen sopiva. En saanu sanotuksi oikein mitää. Koko kaupan hienoin mopo, ja nyt näyttäis siltä, että se on pian mun...Miksi? Sain kootuksi itseni ja sanoin että No olis! Isä osti mopon, nostettiin paketti auton kyyttiin ja lähdettiin kotia päin. Matkalla isä sitten sanoi että "viedään tämä pankin puolelle, ja saat tämän sitten kun täytät 15 jos oot kunnolla" (asuttiin vanhassa liikekiinteistössä, pankin puoli oli varasto, jossa joskus oli ollut pankki). Synttäreihin oli aikaa vielä monta kuukautta, mutta odotin kiltisti, ettei isä myi mopoa. Silläpä isä saikin hyvän kontrollin meikäläiseen, ei juuri tehnyt mieli hölmöillä. Tästä moposta olisikin sitten huomattavasti enemmän kerrottavaa.

Helmikuu 23, 2023, 06:06:46 ap
Vastaus #18

Kalle Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 175
Itellä ekan mopon muisteluun ei hirviästi tarvi aivonystyröitä rasittaa. Torista bongasin muutama vuosi takasin solifer 10 joka oli kilvetön mutta muuten ihan ruodussa. Oli niin hupaisan näköinen peli että pakkohan se oli kotio hakea. Vähän oli säätämistä väärinpäin pyörivän magneeton takia kun "Laura" halusi kulkea vain pakilla mutta tämän foorumin suosiollisella avustuksella sain Lauran kuntoon ja kilpiin. Nyt on kolmatta vuotta painettu kiertoajeluita ja muitakin tapahtumia ja kivaa on. Ja sit vähä muistelua. Pikkupoikana olin kuulemma muorille todennut että kun musta tulee iso niin ostan itelleni mopon. Reipas 30 vuotta kesti kasvaa niin isoksi mutta nythän se mopo on hankittu joten olen minäkin "Ison" kirjoissa muutenkin kun mahani suhteen
Solifer 10 1969 "Laura"

Helmikuu 23, 2023, 11:46:57 ap
Vastaus #19

Reijo Myllymaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
 Synnytystuskat alkavat..
 
 
 Mutta ”kätilön” työkalut ovat, vaadittavaan toimenpiteeseen nähden, vähintäänkin puutteeliset. Työkalukauppaan olisi lähdettävä, mutta sinne on polkupyörällä poljettavaa matkaa pitkälti. Suurin ongelma kuitenkin, ennen poljentaan pääsyä, oli kaluihin tarvittavan varallisuuden täydellinen puuttuminen..
 Hoksasin, että rahaahan oli ympäristössäni sitten vaikka kuinka. Ne ovat vain väärässä paikassa. Ne ovat muitten, kun minun taskussani. Mikä yrittäjyyden itu mieleeni silloin istutettiinkaan?  Aktivoiduin luontevasti nyppimään markkoja vanhempieni, isovanhempieni, naapureiden ja jopa kaverienikin taskuista. Maailmassa oli jo silloin, sekä on erityisesti nykyäänkin, todella paljon tekemätöntä työtä. Puuttuu vain oivallus, tekijät ja heiltä vaadittava tahtotila, motivaatio.  Siksipä koko aikuisikäni olen aina todennut: ”Eihän minulla mitään muita rahoja ole koskaan ollutkaan, kun asiakkaitteni taskussa olevat rahat. Sieltähän niitä voi nyppiä, sen kun ehtii.. 
Rahojen vaihtotilanne on onnistunut, kun molemmat, saaja sekä luovuttaja hymyilevät..”
 Tämä totuus ei tässä muuttuvassa maailmassa ole koskaan miksikään muuksi muuttunut..
 Aivan alkuunhan ei millekään työkaluile käyttöä edes ollutkaan. Jos ei ollut edes vähäisintäkään ymmärrystä siihen, mikä osa mihinkäkin kuuluu, ei siinä vielä käden jatkeeksi kuuluvia työkaluja tarvitakkaan. Ainoa tarvittava työkalu siihen oli, vielä silloin heikkokuntoisena, korvieni välissä..
 Seuraava tarvittava ”työkalu” oli pieni jakkara, jonka toin mystisen osakasan äärelle.  Istunnot kylmän raudan, sekä loogiseen ajatteluun oppivien aivojeni kesken siis alkoivat. Eivätkä ne istunnot olleet lyhyitä, eivätkä helppoja…
 Keneltä voisin kysyä neuvoja? En sitten keneltäkään. Isäni ymmärsi ”vain” meijeritekniikan ja ruostumattoman teräksen käsittelyn sielunmaisemaa. Ja oli harvoin kotona, koska siihen aikaan meijereitä rakennettiin vielä ympäri Suomen, lähes joka kylään.
 Missäs on sitten tämä neropatti, Ukkini? Siltojen ja veneitten alle tiensä luontevasti vei.  Ja siihen maailmanaikaan lankapuhelinkin oli vielä suhteellisen harvinainen kapistus. Ei voi soitaa mihinkään eikä kellekään.. Saattoi olla Häneltä myös hyvin tietoinen toimintatapa?
 ”Antaa pojan nyt marinoitua moottoritekniikan kiehuvissa liemissä. Aikanaan sitten selviää, mikä oli kypsyysaste…?”
 Kaveripiiristäkään ei apua löytynyt. Sama oli heidänkin tasonsa moottoritekniikan ymmärryksen suhteen, kuten minullakin. Ei siis mitään. Ajelimme fillareilla, joihin oli jo kyllä vaihdettu scramblistangot ja pitkät satulat. Pahvinpala räpättimenä pinnoihin huolehti asiaankuuluvasta äänimaailmasta. Minulla vain oli polttava halu saada aikaiseksi se oikea ääni.

Helmikuu 25, 2023, 18:54:12 ip
Vastaus #20

Reijo Myllymaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
 
 
Mikähän voisi kuulua ja liittyä mihinkin..?
 
 
 Mistään varaosa- korjaamokäsikirjoista tai ”räjäytyskuvista” en älynnyt edes haaveilla.  Jos en tiennyt edes sellaisten olemassaolostakaan...
 Tyhjien moottorilohkojen sisään näyttäisi kuuluvan aivan käsittämättömän paljon omituisen näköisiä akseleita ja ertyisesti hammaspyöriä. Mikä näiden kaikkien tarkoitus ja tehtävä on..?? Yhdelle akselille, jossa on isot vastapainot ja niiden välissä oleva laakeroitu tanko, näyttäisi olevan ihan oma paikkansa lohkojen välissä. Mutta miten päin se siihen väliin kuuluu..?!  Toisessa pääsää on kartio, jossa on lovi. Mitähän siihen tulee? Toiseen päähän voisi ajatella kuuluvan joku hammaspyörä, mutta mitähän se pyörittäisi..?  Seuraava akselinreikä on molemmissa lohkoissa kuitenkin aika kaukana. Jomman, kumman hammaspyörän täytyisi olla siis aika iso? Sellainenkin hammaspyörä yhdestä muovikassista löytyi.
 Mutta se ei mitenkään istu ainakaan sen kampiakselin kumpaankaan päähän.  Jossain vaiheessa tajusin, että se oli sen märkäkytkimen hammaskehä…

Helmikuu 26, 2023, 11:23:13 ap
Vastaus #21

Reijo Myllymaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
 Tuskan kaava.
 
 
 Lähtötilanne kaikkien ongelmien ratkaisuun oli siis vähemmän optimaalinen. Enemmänkin ehkä mieluimmin katastrofaalinen..?
 Mutta toisaalta erittäin optimaalinen oppimaan loogista ajattelukykyä, periksi antamottomuuta, sekä mielen vahvistamista jopa mahdottomalta tuntuvan tavoitteen saavuttamiseen. Siis pelkkää tuskaa…
 Tällä Zynyllä ja minulla oli ikäeroa vain noin kahdeksan vuotta. Sukupolvien välistä kuilua ei pitäisi olla, joten pystyisimme kuitenkin puhumaan keskenämme ns. ”samaa kieltä…?”
 Kyllähän me sitten paljon puhuimmekin toisillemme. Minä jopa välillä itkin…
 Sovittelin niitä mystisiä osia jotenkin toisiinsa sopiviksi. Sitten yritin varovasti sovittaa moottorin lohkoja yhteen. Zyny kyllä kertoi heti minulle, että väärin meni. ”Pura kaikki pois. Ajattele, mikä meni väärin? Ja aloita kaikki uudelleen paremmasta alusta…”
 Tuskan kaavaksi muodostui: Kokoa, itke, purkaa, kokoa, purkaa, itke, kokoa, itke, purkaa….
 Tuntui siltä, että koko kesä menee tässä aivan helvetin kuumassa tuskassa. Uskominen onnistumiseen välillä horjui. Mutta tahtotila ongelmien ratkaisuihin kuitenkin kantoi.
 Tuskanhien lisäksi tuli oikeaakin hikeä. Useampikin polkupyöräretki kesän aikana täytyi Hämeenlinnaan tehdä. Milloin tarvittiin joitain tiivisteitä moottoriin Saarto&Siivoselta. Milloin lisää työkaluja Skogsterilta. Huoltoasemalta piti käydä ostamassa vaseliinipurkki, jotta rullalaakerien ja vaihteiston kuulakytkimien kokaminen helpottuisi.
 Se ymmärrys minulla sentään oli, että käsittelen tässä vanhaa, haurasta mopo-vainajaa.
 Puhaltaakseni siihen hengen takaisin, en voi enkä saa käyttää elvytykseen mitään voimaa ja väkivaltaa. Käsittelen sen kaikkia jäseniä hienotunteiseti ja syvällä kunnioituksella. Ovathan ne kaikki olleet kauan sitten yhteydessä toisiinsa ja muodostaneet hyvin toimivan kokonaisuuden.
 Kaiken onnistuminen riippuu siis vain minun omasta päättelykyvystäni..
 
 

Helmikuu 26, 2023, 15:19:57 ip
Vastaus #22

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1572
Hienoa, Repa! Eipä ookaan aiemmin tullut näitä mopojuttuja paljon luettua...
Nyt täytyy vaan toivoa, että Huimapyörän päätoimittaja myös huomaa tämän tarinan, että saadaan se myös painettuun lehteen luettavaksi! :-):
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Helmikuu 27, 2023, 12:24:57 ip
Vastaus #23

Reijo Myllymaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
Kiitos, Pekka..  8)
 ”Syksy saa, mut minä en..”
 Tuostahan on joku laulukin joskus tehty…?
 Koulujen kesälomat olivat jo päättyneet, mutta minä kärvistelin edelleen kuolleen kirjoissa olevan  Zynyn äärellä. Kaikki kouluun liittyvä läksyjen lukemisineen ei olisi voinut siinä vaiheessa vähempää kiinnostaa. Paitsi metalli- ja puutyöt. Olihan toki tallista alkanut kesänmittaan kuulumaan tuskaisen ähinän seasta riemunkiljahduksiakin. Oivaltamisen iloa, kun hoksasi mihin ja miten päin mikäkin osa kuuluu ja toimii, suoriutuen sille asetetusta tehtävästään.
 Lähes kaikki osat olivat vihdoinkin tavanneet toisensa oikeassa järjestyksessä . Rullaavaan runkoon oli asennettuna jo kokonainen, mutta vielä muuten hengetön moottori.
 Bensiinin kulku tankista kaasarin kautta moottorin sisuksiin ja viimein sylinterin kannen palotilaan oli jotenkin ymmärryksessä. Mutta sen sopan sytyttämiseen tarvittava kipinä puuttui.
 Myöhenpinäkin aikoina olen niin monesti joutunut toteamaan:
 ”Se on aina selvä vika, kun kiertokanki on kyljestä ulkona. Mutta sähköjen kanssa on aina kusessa.”
 Eipä ollut vähäisintäkään ymmärrystä sen kipinän synnyttämisestä. Ja että sen pitäisi vielä syntyä tarkasti juuri oikealla hetkellä..? Täyttä mystiikkaa oli se, miten se temppu tehdään.
 Maali häämöttää, mutta nyt tarvittiin apuja jo kokeneemmalta taholta.
Arhon veljekset olivat kylällä hyvin tunnettuja Jawojen käsittelijöitä. Jos pystyy toimimaan Tšekkoslovakialaisen sähkön kanssa, pitäisi germaaninen vastaava olla simppeli juttu. 
 
 
 

Helmikuu 27, 2023, 14:25:28 ip
Vastaus #24

Pekka Tuukkala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 479
Mukavaa tarinaa joillakin on sanahallussa. Eikä niinkuin itsellä tarinoita olisi mutta ei (kuulijoita) Kiitos tarinasta Reijo.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 27, 2023, 19:31:39 ip kirjoittanut Pekka Tuukkala »

Helmikuu 28, 2023, 11:41:57 ap
Vastaus #25

Reijo Myllymaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
 Zyny herää kuolleista..
 Sain jollain konstilla houkuteltua veljeksistä Masin syventymään Zynyn, mielestäni ihmeelliseen elektronien maailmaan. Magneeton pohjalevyn katkojankärkineen täytyy olla vain oikeassa asennossa vauhtipyörään nähden, että kaikki tapahtuu oikeaan aikaan…
 Palotilaan puristettu kaasuseos sytytetään sillä kipinällä, joka saa aikaan valtavan, mutta hallitun räjähdyksen. Ja vieläpä jokaisella kampiakselin kierroksella. Todella ihmeellinen juttu..?
Erityisen vahva ja ikuisesti mieleen jäävä muistijälki tuosta tapahtumasta jäi. Zyny heräsi kuolleista. Sehän käy..!! Oikea ääni kuului pakoputkesta. Pulssi hakkaa rajusti ylikierroksilla, mutta kokeiltava on. Kytkin toimii, koska ykkönen menee päälle ilman ongelmia. Kaikki kaksi muutakin vaihdetta löytyvät. Eli yhteensä kolme! Mikä aivan huikea, jopa pelottava vauhdin hurma…
 Vedet lensi silmistä. Monestakin eri syystä…
 
 

Helmikuu 28, 2023, 15:09:19 ip
Vastaus #26

Reijo Myllymaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
 Ja reviiri laajenee..
 Eihän tuollaisen tunne- ja adrenaliinimyrkyn jälkeen ole mitenkään mahdollista nukkua levollista unta. Vaikka siihen aihetta olisikin. Tietynlainen maali on viimeinkin saavutettu. Uni ei vain tuu..
 Yläkerran poikienhuoneen ikkunan alla ovat palotikkaat. Kaikki toiset nukkuvat jo. Miten helppoa onkaan laskeutua niitä myöten alas ja ottaa elämäniloa pursuava, kuolleista herännyt Zyny tallista ulos. Ehkä Hänelläkin on patoutunutta tarvetta kirmata jälleen ympäriinsä..?
 Kotipihassa ei Zynyä kannata käyntiin polkaista, vaan oli se ( hänet) talutettava loitommalle.  Ettei kukaan herää..
 Mutta kun kaikki noin puolitosta korskeaa hevosta päästetään valloilleen, ei riemulla rajoja ole!  Ei minulla, eikä Zynyllä. Syyskesän yön meheviä tuoksuja kiskoIvat sisäänsä molemmat. Tuntui siltä, että koko maailma oli avoimena edessämme. Ja me menimme, sekä koimme…
 Eihän ne retket tietysti siihen yhteen ainoaan yöhön jääneet. Ei silloin, eikä myöhemminkään.
 Koulu, sekä muu ”kirjanoppineisuus” vain luiskahti hieman sivuraiteille siinä vaiheessa. Opin elämää ja elämistä omia polkujani. En lukemalla, vaan tekemällä, kokemalla ja kokeilemalla..
 Sille tielle sitten loppuiäkseni jäinkin…


Eikä tässä vielä kaikki.. Jatkotarinaa Zynyn vaiheista ja sattumuksista on tulossa lisää. Viikolla 10
Lähden välillä käymään Portugalissa, pienellä mozkariretkellä.
Reijo "Repa" Myllymaa
Mijas
Malaga
Spain

 
 

Maaliskuu 02, 2023, 22:56:09 ip
Vastaus #27

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 864
Olin 10-vuotias vuonna 1980 kun löysin isovanhempeni ladosta mopon. Se oli setäni vanha T-Siipi Comet Swing eli "Ögland" vm. 62. Pienenä poikana en meinannut edes jaksaa mopoa siirrellä. Laitoin bensaa tankkiin ja lähdin polkemaan kuin polkupyörää ja kas, hetken kuluttua se hörähti käyntiin. Oli se hieno tunne. Löysin alkuperäisen, mopon mukana tulleen Sachs -ohjekirjan ja siinähän opetettiin sytytyksen säädöt ja kaikki.  Aloin "rassata" mopoa itseoppineena. Isovanhempien luona sitten paljon lapsena sillä mopolla ajeltua.

Ehkä vuonna 1981 toinen isoisäni osti huutokaupasta Husqvarna -mopon raadon hintaan 50 mk ja nähtyäni sen mopon kysyin saanko minä sen ja niinhän minä sain. Kone oli leikannut kiinni. Sain paukuteltua männän irti sylinteristä ja ostin uudet männänrenkaat. Aika pian sen jälkeen kun mopolla metsäteitä olin ajellut, moottorin vetohihna hajosi eikä minulla ollut varaa ostaa uutta ja mopo jäi hylätyksi latoon.

Lapsena (n. 11-16 vuotiaana) tuli paljon ajeltua metsäteillä myös enoni vanhalla Tunturi Sportilla vm. -76 (4-vaihteinen kovakromi).

Reilut 10 vuotta sitten setäni sai inspiraation kaivaa ladosta oma Öglandinsa ja kunnostaa se. Samassa ladossa sijaitsi minun Husqvarnani ja niinpä minäkin sain inspiraation herättää Husqvarna vielä henkiin. Ja niinpä se tuli kunnostettua, kuten videosta näkyy. https://www.youtube.com/watch?v=AFPZTtmyTvo   
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 02, 2023, 23:01:11 ip kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 40 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Maaliskuu 07, 2023, 13:00:38 ip
Vastaus #28

Reijo Myllymaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
 OSA II
 
 
Zynyn duunausta.
 
 
 Kantapään kautta oppiminen kun oli jo hyvällä alulla, niin sillä tiellä luonnollisesti jatkettiin.
 Kylän jengin muihin mopoihin verraten Zynyn nopeus oli murhaavan ylivoimaista. Kiitos sen kolmannen vaihteen. Looginen seuraus siitä oli tietenkin päättymätön kilpavarustelun kierre.
 Isompia eturattaita ja pienempiä takarattaita alkoi kummasti löytymään kaverien mopoihin.
 Minun oli vastattava tietenkin samalla konstilla maineeni ja asemani puolustamiseksi.
 Aika pian tulivat kuitenkin vakiomoottorien rajat vastaan. Korskeat puolitoista heposta muuttuivat laiskoiksi aaseiksi, kun kuormaa tarpeeksi lisättiin..
 Voimalaitoksista olisi siis otettava tehoa enemmän ulos. Opimme sujuvasti lyhentämään mäntien helmoja, viilaamaan kaasarien kurkkuja isoimmiksi, viilaamaan sylinterikannesta pois, poraamaan lisää reikiä äänenvaimentimiin j.n.e…
 Sitä vain joskus jäi ihmettelemään, miksi näihin päristimiin on laitettu niin paljon ylimääräistä metallia? Aina kun me paransimme poltettavan bensiinin hyötysuhdetta, syntyi työpöydälle ja lattiallekin jonkinlainen keko alumiini- ja metallipurua..?
 
 

Maaliskuu 08, 2023, 10:46:08 ap
Vastaus #29

Reijo Myllymaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
 
 
Säädöt kohdalleen.
 
 
 Sopikohan Solikan Encarvin säätösuutin Zynyn Bingiin..? En enää muista. Sellainen ihmekapistus minulle jostain kuitenkin kulkeutui. Siitähän se riemu sitten repesikin…
 Olikohan niin, että kaasukapula ja säätösuuttimen nuppi olivat molemmat samalla puolella mopotinta? Hieman voimisteluliikkeitä vaati pitää ajaessa kaasukapula täysin auki ja samalla hakea vasemmalla kädellä suuttimen nupista herkullisinta asentoa moottorin iloiselle kimotukselle.
 Kyllähän se mylly aikansa sitten hihkuikin. Kaikella on kuitenkin rajansa. Liian runsaasta hapesta johtuen palolämpötila vain karkasi aivan liian korkeaksi. Se lämpötila taas turvotti mäntää, joka ei enää mahtunut vipeltämään ees, taas, työpaikallaan. ”Niukas kiinni” siihen hemmetin hienoon kovakromiseen reikäänsä.
 Ja taas poljettiin hiki lippalakissa Hämeenlinnaan Saarto&Siivoselle ostamaan uutta mäntää..
 Kantapään kautta tullut oppi oli siis jälleen tehokasta. Joskin myös yleensä kalleinta...