Tervehdys taas!
En noista kuvista oikein saanut ideaa tuosta rakenteesta; enemmän erikoiselta näyttää? Tuo nollarengas lienee jokin vaimennin?
Sujuukos sinulta englanninkielisen tekstin ymmärrys? Tälläsen artikkelin löysin haulla "jawa 640 clutch":
http://www.dusko-lolic.from.hr/jawaclutch/Siinä on kotiasentajalla ollut kovasti probleemaa samanlaisen kytkimen kanssa. Hänen ohjeenaan on tehdä silicon-tiivistemassasta tuo vaimentimena toimiva rengas, juttu selitetty tarkasti ja kuvien kanssa artikkelissa. Öljyä ja liuttimia kestävää, riittävästi lämpötilareserviä omaavaa siliconi-tiivistetahnaa osti autotarvikeliikkeestä, leikkasi sen suuttimen niin, että reikä oli tasan kolme milliä, siitä puristi tasaiselle pinnalle riittävän pitkän pötkön ja jätti muutamaksi päiväksi kuivumaan. Leikkasi tai vuoli pötkön irti tasosta, ja laittoi sen siihen uraan. Se ei ole tiiviste, ei väliä vaikka laittaisi monesta osasta ja jäisi rakoja. Paksuuteen riittää melko tasapaksu, ei ole ampumaväline. Ja tuloksena "uusi pyörä", kytkin toimii. Siis kirjoittajan mukaan, en ole tuollaista nähnytkään koskaan. Eikä kirjoittajakaan takuuta anna, vaan "omalla vastuulla" kirjoittaa.
Ehkä olisi kokeilemisen arvoinen asia, ei kai tuossa mitään häviäkään? Tuossa artikkelissa on tarkka mitta sille kehälle, minkä mittaiseksi hän leikkasi sen kuivatetun pötkylän, vaan jo sen unohdin - jotain sataa 77 mm tais olla? Halkaisija kertaa pii eli 3,14 kuitenkin.
Älä menetä uskoa, mitä kovemmin vastustaa, sitä juhlavampaa on kun viimein onnistuu!
- toivoo ja uskoo jaakkovaakko
PS. Jos teksti ei käänny tai jotain kohtaa et ymmärrä, voin yrittää auttaa vaikka täällä palstalla. Siis tuo englanninkielinen; jos tätä tekstiä et ymmärrä, siinä on jonkun muun autettava... siis oikeasti joskus tekstini on hieman vaikeaselkoista, en niinkään sinun ymmärryskykyäsi epäile.
EDITEDIT:No niin, kääntelin lauantaiaamun askareina tuon edellä laittamani linkin tekstin, lisään sen tähän. Vielä tässä korostan, että teksti on käännös yksittäisen jawanomistajan kytkimen korjauksen kertomuksesta. Minulla ei ole mitään tietoa, onko siinä mitään järkeä, enkä ota mitään vastuuta edes käännöksestä, vaikka oletankin ymmärtäneeni tekstin asian oikein. Jos esimerkiksi Jawasakki haluaa kopioida tekstin, se on vapaasti käytettävissä, mutta kääntäjää ei tarvitse mainita; vastuuta en ota... Jos sen joku kopioi, suosittelisin printtaamaan alkuperäisen vierelle, jotta kuvat ovat mukana, tai askartelemaan käännöksen kuvien väliin, irrallisena tekstinä ei ole kovin käyttökelpoinen, siis ilman kuvia.
Mutta tästä alkaa käännökseni, silhuplee:
Tämä siis ei ole minun tekstiäni, vaan käännös tästä linkistä http://www.dusko-lolic.from.hr/jawaclutch/Jawan mallien 638, 639 ja 640 tarttuva kytkinJawa-moottoripyörät ovat kestäviksi rakennettuja ja yksinkertaisia, niissä ei ole juuri särkyviä kohtia. Kuitenkin, kuten monissa muissakin merkeissä, niissä on muutamia huonosti suunniteltuja kohtia.
Yksi niistä on kytkin. Minun Jawani kytkin oli kamala kun ostin pyörän, joka oli seissyt tallissa käyttämättömänä kymmenen vuotta. Kytkin oli karkea, jäykkä, ratiseva, tarttuileva, ravistava, laulava, ääntelevä… ajoittain lähes mahdoton ajaa! Tiedän pari muutakin Jawaa, ja niissä molemmissa on sama ongelma, vaikkakin lievempänä. Niiden omistajat ovat oppineet elämään ongelman kanssa. Jos Jawasi moottori näyttää samalta kuin kuvassa yllä, ja luulet että on normaalia että kytkin ei toimi kunnolla, usko minua, sen voi korjata.
Kun yritin tehdä Jawastani toimivaa, kokeilin ensin puolen tusinaa eri viskositeettisiä ja eri valmistajien öljyjä vaihteistoon, ilman tulosta. Hioin levyt santapaperilla. Se auttoi jonkin verran, mutta vain hetkeksi (kesti muutaman sata kilometriä). Tilasin uuden kytkinlevysarjan, ja sama tulos kuin levyjen hiomisella toistui, eli kesti vain hetken.
Lopulta, olen paikallistanut syypään! Se on O-rengas kytkinrummun urassa, osa 27 seuraavassa kuvassa:
- - - -
On vaikea uskoa että tuo pieni osa voi aiheuttaa niin paljon ongelmia. Se ei ole öljytiiviste, niinkuin näyttää. Se on vaimentaja, jotakin joustavaa joka painaa levyjä ja vaimentaa värinää, kun kytkin on kiinni (
Siis tarkoittaa kun se ei luista, sitä ei vedetä).
Korjauskäsikirjassa sanotaan, että O-renkaan täytyy ponnistaa 0,3 – 0,5 milliä urasta ylös. Sitä ei kirjassa sanota, että sen täytyy olla hyvin joustava, mutta sen täytyy, jotta se toimisi.
Yritä ja erehdy -malli toistui. Ensin tilasin uuden O-renkaan
www.mz-b.com :sta, ja se toimi! Valitettavasti vain muutaman kuukauden.
Yritin tunkea kaikenlaisia materiaaleja uraan. Toiset toimivat vähän paremmin kuin toiset, mutta mikään ei täysin. Ne joko kovettuivat ja kutistuivat ajan kuluessa (etenkin kylmien talvikuukausien aikana), tai turposivat öljykylvyssä, jolloin kytkin ei irrottanut täysin.
Itse tehty vaimenninOsoittautui, että oikean materiaalin löytäminen ja oikea muoto ja mitta on mahdollista tekemällä itse.
Mene autotarvikeliikkeeseen ja pyydä myyjää esittämään joitain yleiskäyttöön tarkoitettuja silikooniperustaisia tiivistysaineita. Etsi sellainen, jonka ominaisuuksissa mainitaan pysyvästi joustava ja öljyä ja kuumuutta kestävä. Ne ovat sitä tavallisesti kaikki.
Tässä esimerkki erään silikoonitiivistemassan etiketistä:
”
Kuvaus
Liuotinvapaa, pysyvästi joustava, tiivistää sileitä pintoja, joiden väliin aine päästään laittamaan (jopa purkamatta)
Ominaisuudet
Laaja lämpötila-alue -50...+300 (lyhyt lämpöpiikki) erinomainen bensiinin, dieselöljyn, rasvan, veden, meriveden, auringonvalon ja otsonien vaikutuksien kesto.”Vaimentimen tekeminen tiivisteaineesta on helppoa. Toleranssit eivät ole tarkkoja, eikä tiivisteen tarvitse olla yhtenäinen rengas (muista, se ei ole öljytiiviste). Alkuperäisen vaimenninrenkaan mitat ovat 120 x 3 mm.
Tavallisesti massatuubien syöttökärki on kartiomainen ja sen voi leikata poikki sopivasta kohtaa, jotta tiivistepalko tulee oikean paksuiseksi. Leikkaa niin, että kärjen sisämitta on 3 mm tasan halkaisijaltaan.
Ota joku tasainen ja puhdas pinta, vähintään 380 milliä pitkä. (120 mm x Pii). Ehkä pinta kannattaa öljytä ohuesti, jottei uusi rengas tartu siihen liikaa. Purista tiivisteaine kärjen läpi pitäen kärkeä noin sentti – kaksi pinnan yläpuolella. Vedä kärkeä, jotta saat pinnalle 380 milliä pitkän palon. Saattaa vaatia hieman harjoittelua, ennenkuin palko on täydellinen.
Älä huolestu, jos palko ei ole paksuudeltaan jatkuvasti sama. Tee palkoa niin pitkälti, että voit leikata huonot kohdat pois. Kun se ei ole öljytiiviste, sen ei tarvitse olla yhtenäinen ja jatkuva. Sen voi yhdistää monesta pätkästä, eikä se vaikuta toimivuuteen mitenkään.
Jätä palko kovettumaan. Älä ole kärsimätön, anna sen kuivua riittävästi, ja sitten odota vielä lisää. Muutama päivä ei ole liikaa. Lopuksi, irrota palko pinnalta, ja leikkaa se oikeaan mittaan (377 mm tasan).
AsennusTässä ohjeet korjaamokäsikirjasta, kahdelta sivulta jotka käsittelevät kytkintä, lyhennettynä:
- laske pyörä oikealle kyljelleen, niin et joudu tyhjentämään öljyjä laatikosta
- laita käynnistys/vaihdepoljin käynnistysasentoon
- irrota kytkinkopan ruuvit, poista koppa
- irrota kytkinjousia ja sisempää kytkinasetelmaa pitävät 5 pulttia, nosta levypakka kehikkoineen yhdessä pois
- irrota vanha O-rengas, asenna tekemäsi palko
- kasaa kaikki takaisin
Tee testiajo ja ylläty, sinulla on uusi pyörä. Minusta se tuntui kokonaan toiselta pyörältä.
Kytkin on viimein kunnossa, se ei koskaan tarttuile, ja Jawan erikoisuus puoliautomaattinen kytkin on ilo. Laitoin tuon omatekoisen vaimentimen yli vuosi sitten, ja kytkin on edelleen silkinpehmeä kuten heti ensimmäisenä päivänä.
Rajoitteet:Kirjoittaja ei ota mitään vastuuta, ja vielä vähemmän minä käännöksestä; omalla vastuulla teette jokainen!