Taas joku viisas valitsemamme kansanedustaja ehdotti katsastusta prätkille yms.
Liikenteessä on tällähetkellä:
Moottoripyörä 210000 kpl
Mopo 230000 kpl
Mopoauto 6000 kpl
Kevyt nelipyörä 14000 kpl
Katsastettavaksi siis tulisi 460000 ajoneuvoa joita aiemmin ei ole tarvinnut katsastaa. Oletetaan että katsastuksen hinta olisi vaikkapa 30€ niin se tekee 14 miljoonaa euroa. No yksityistettyjen katsastuskonttoreiden katetaso lienee jossain 40% eli asemat kääräsee voittoa 5,5 miljoonaa. Maassa on kaksi suurta katsastusasemaketjua, toinen tulouttaa voittonsa Englantilaisille pääomasijoittajille, toinen Espanjaan.
460000 ajoneuvoa katsastetaan ja yhden kesto ½ tuntia. Se on 100 miestyövuotta. Mutta onneksi mopojen ja moottoripyörien katsastus olisi pääsääntöisesti liikennöintiaikaansa, eli kesällä kun katsastusmiehet koettaa olla lomalla.
Ei perkele kyllä se on saatava myös 115000 moottorikelkkaa ja 660000 peräkärryä katsastettavaksi. Siinähän roikkuu helppoa rahaa 23 miljoonaa siinä.
Katsastuskonttorit kun tekee jo nyt hirveitä tuloksia, niin tossahan olis sellanen 37.000.000,00 € paketti niille että jotenkin pärjäävät. (Tämä sillä 30€ kpl)
Tarinassa on vielä sekin vitsikäs juonne, että kukaan ei oikein tiedä, miten kaksi- tai kolmipyöräisiä vehkeitä pitäisi katsastaa. Samanlaisia tarkastuskohteita kuin autoissa on aika vähän, ja esimerkiksi jarruille ei ole säädetty vuosikatsastusta varten mitään testausmetodia raja-arvoista puhumattakaan. Mutta onhan se kiva maksaa rahaa siitä, että joku tarkistaa, että prätkässä palaa kaikki valot... ...ja mahdollisesti viisastelee päälle, jos seisontavalon polttimo sattuu olemaan palanut...