Kirjoittaja Aihe: Kaksitahtidieselit nykyliikenteessä  (Luettu 8713 kertaa)

Toukokuu 09, 2017, 21:43:59 ip
Luettu 8713 kertaa

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1149
Onkos automiehillä tietoa tai edes luuloa...

Ajelelin Tampereella Hämeenkatua Satakunnan liikenteen Kabus-korisen linjurin perässä sekä lopulta vierellä ja kun mun mielestä se kuulosti ihan Detroit Dieselille.
Semmonen elokuvatyylinen hörinä ja kiihdytyksissä kuulosti kierrokset kiekaisevan taivaisiin.

Voiko luulohavainto pitää paikkansa?

Toukokuu 09, 2017, 21:57:26 ip
Vastaus #1

Ilkka Eronen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 834
  • 8 SPEED
Lienee ollu Cummins koneella?

Toukokuu 09, 2017, 22:53:41 ip
Vastaus #2

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Ei ole, ei tietoa eikä luuloa.  Sensijaan muistin syöverit aukenivat. Taas.

Nuorena miehenä - loukkaantumisen jälkeen mutta ennen opiskelun aloittamista - parisen vuotta tienasin elantoani maansiirtokoneen kuljettajana.  Ensimmäinen työkalu oli iso Yale-merkkinen pyöräkuormaaja, johon oli vaihdettu Scanian kone, turbollinen oikein.  Se muhkeasti pyöritti koneen voimansiirron turbiinia, ja työnsi kauhan penkkaan enempiä huudattamatta, matalasti muristen.  Myöhemmin työkaluna toisen työnantajan palveluksessa oli Hanomagin pyöräkuormaaja, jossa oli hytti kääntönivelen etupuolella - ei saanut linkkuun kääntämällä muutettua näkymää kauhalle.  Ja amerikkalainen kakstahtidiisseli, sen merkkiä en kyllä enää muista.  Mutta sen muistan, että se aluksi kuulosti siltä, että voimansiirron momentinmuunnin on öljystä tyhjä tai luistaa tai on säädetty aivan väärille kierroksille - tuntui ettei kone mene penkkaan vaikka miten huudattaa.  Äkkiä siihen huutoon kuitenkin korva tottui.

Käyttelin kummankin työnantajan hommissa myös tela-alustaisia kaivukoneita; siihen aikaan kauhan käyttövivustolle ei ollut vielä standardeja, ja tietysti täysin poikkeavat vivustot!  Oli vähän aikaa aika hukassa, joskus oli vain irrotettava kädet kahvoista ettei tee vahinkoja.  Nuorena senkin kuitenkin oppi jotenkuten.  Hokasin sitten kuitenkin lähteä opintielle, pääsee helpommalla...

Hohhoijaa, taas karkasi...

jv

Toukokuu 10, 2017, 06:58:19 ap
Vastaus #3

Marko Villikka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 247
Muistan myös kun ensimmäisen kerran ajoin terex.in pöyräkuormaajaa siitä ei meinannut tulla mitään ,ei se mihinkään mennyt ja kuulosti kierrokset sen verran isoilta että kohta viskoo männät pihalle.Siihen tuli koneen omistaja kyselemään onkelmaa miksei kone kulje jotta minä siihen ettei kärsi vanhusta kiusata ukko vaan tuumas että se käy tyhjäkäyntiä.

Toukokuu 11, 2017, 11:39:41 ap
Vastaus #4

Juha Tanila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 184
Forssan ABC:n pihassa joskus polttelin tupakkaa ja ohi ajoi Scania V8 nuppi. Mietin että eihän tuo mene yksistäänkään mihinkään kunnes kierrokset nousi alkoi aivan älytön vihellys ja voi jessus että se ampaisi. Veikkanpa ettei ollut ihan rahtiajoon tehty vehje.

Aikoinaan kuulemma sokeat mummot meni sekaisin kun screamin jimmyt poistui linjuriliikenteestä, silmillä ei nähnyt mikä vuoro on tulossa ja korvilla ei kuullut kun ei ollut sitä tutun kuulloista bussia enää :D

Kaivureista muuten sen verran että tela-ara on paskin vehe millä oon ikinä kynsinyt. Riukuvammaskin pysyy paremmin hallinnassa..

2-tahtidieseleitä en tiedä liikkuvan enää nykyään muuta kuin traktoreissa. Ainakin 1 Majorin tiedän missä on 6-71
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2017, 11:42:05 ap kirjoittanut Juha Tanila »

Toukokuu 13, 2017, 20:00:25 ip
Vastaus #5

Ilkka Eronen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 834
  • 8 SPEED
Työni puolesta Detroit dieselit on tullut tutuksi, oli kahta järjestelmää esim 6-71 ja 6-54. eka numero sylinteri määrä (2-16, ja neliökoneet) toinen numero kuutiotuumaa (usa) per sylinteri.
Vimeiset kuorma-autot jotka näin. oli Bedford, ns iso "petteri" Romuliike Mäki Tre, ja Turun Auto-halli omisti kyseiset autot.
Myös tandem kone tuttu, Move 51 (kemira) järjestely veturissa oli kaksi konetta rinnan (peilikuvat) ja jako laatikko yhdisti 6-71X2
Euqlid Terex louhe autossa oli 16-71 kaksi kasia perätysten.
Pienin kone oli 2-71, oli mm Micihican auto nosturin ylä vaunussa.
Ford Transcontinental autossa  oli Cummis ´ns "injektori" kone, ääni Detroit dieselin kaltainen

Toukokuu 13, 2017, 20:57:26 ip
Vastaus #6

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6089
  • MC Debit
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 13, 2017, 21:56:57 ip
Vastaus #7

Tuomo Mikkola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 268
Paikkakunnalla yhdellä  autoilijalla oli 60-70 vaihteessa buldog Fargo Gumminsin V8.lla, oli mahti ääni , mutta johtuiko kasista vai oliko siinä kaksitahtinen? Jotenkin jäänyt mieleen, ettei olisi ollut pitkäikäinen, varmaan joku teistä tuntee asian oma kohtaisesti paremmin millainen
auto oli käytössä.
Tuomo

Toukokuu 13, 2017, 22:08:50 ip
Vastaus #8

Tuomo Mikkola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 268
tämmönen auto.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Toukokuu 13, 2017, 22:17:22 ip
Vastaus #9

Ilkka Eronen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 834
  • 8 SPEED
em auto Detroit diesellillä, 

Toukokuu 13, 2017, 22:35:12 ip
Vastaus #10

Tuomo Mikkola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 268
Silloin puhuttiin v8 gumminsista ja löysin vikipediasta kuvan 500 sarjan tietoja ja siellä kerrottiin olleen saatavana v6 tai v8 gumminsilla tai perkinsin koneella. Muistikuvana oli että tähänkin olisi vaihdettu joku muu moottoir jossian vaiheessa tai sitten ei.
Tuomo

Toukokuu 13, 2017, 23:36:06 ip
Vastaus #11

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 909
Moi,

Kyllä Cummins on tehnyt V6 moottoreita ja V8 on ollut eri kokoisia, mm. 7,7 litraista joka käytettiin esim. Kontio Sisussa.

//Frank

Toukokuu 14, 2017, 10:47:24 ap
Vastaus #12

Ilkka Eronen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 834
  • 8 SPEED
Commer Englantilainen kuormuri, oli erikoinen moottori huuhtelu pumpulla, Bokseri?

Toukokuu 14, 2017, 10:52:27 ap
Vastaus #13

Risto Saastamoinen

  • Vieras
Commer Englantilainen kuormuri, oli erikoinen moottori huuhtelu pumpulla, Bokseri?

Olikse commerin kone se oikea vastaiskumoottori, jossa männät takoi vastakkain? Vähän bokserin tyylinen mutta männät samassa putkessa? Voin muistaa väärinkin.

Toukokuu 14, 2017, 10:54:44 ap
Vastaus #14

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 909
Moi,

Tuossa kuva koneesta mitä Ilkka varmaan tarkoittaa.

//Frank

[ylläpito on poistanut liitteen]