Taitaa muuten tuo lampunkorvien muotokin sopia juuri 50-luvun alun Victoriaan. Ja siinä onkin laturin päällä tuo kiiltävä kattila. (Luulin virheellisesti, että niissä on jo tuonikäisissä yhtenäinen, alumiinivaluinen sivukoppa sähköpuolella) Victoriassa taitaa olla omatekoinen kone. Eikä ILO (?) Tuossa ajauduin Wikipediaan, ja englanninkieliseltä sivulta löytyi tällainen lause, liittyen Bergmeisteriin.:
The V 35's powertrain combines chain primary drive to the gearbox with shaft drive to the rear wheel.. Tuohan on puutaheinää. Bergmeisterin konehan on Richard Kuchenin suunnittelema, ja siinä on vaihteistossa ketjuja/ketjupyöriä, eikä hammaspyöriä. Eikä pitkittäisessä kardaanikoneessa ole ensiövetoa. Tämä ei liity aiheeseen, mutta taas todistaa sen, että mihinkään Wikipediassa, (tai yleensäkään täällä verkossa) ei saa sokeasti luottaa. Saksankielisessä Wikissä tuo oli oikein. Pellen museossa oli muuten joskus 30v. sitten Bergmeister. On siitä tainnut täällä olla puhettakin.
JK:
Eikä pitkittäisessä kardaanikoneessa ole ensiövetoa.
Ennenkuin joku tähän puuttuu, niin voihan siinä olla. Mutta Bergmeisterissä ei kyllä ole.