Kirjoittaja Aihe: Mikä moottoripyörä  (Luettu 9223 kertaa)

Joulukuu 18, 2016, 19:09:13 ip
Luettu 9223 kertaa

Pasi Mäkiranta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 705
  • Ei riemulla rajaa ku Rojaalilla ajaa
Moro

Kaverilla on valokuva johona vanha 50 lukuunen Brittipyörä, mikä merkki ja malli. On hienot jalakasuojakki laitettu.

T; Rojalisti

[ylläpito on poistanut liitteen]
Royal Enfield J2, 180 8HP(1924), 180 6HP(1917)+ 20's caferaser, Constellation, KX, RE Indian Chief. 1936 G, 1936 JF, Carberry  Enfield 1000cc INDIA. Carberry Australia 1070cc

Joulukuu 18, 2016, 19:28:57 ip
Vastaus #1

Ismo Hautala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 712
Terves

Näyttää DKW NZ mallilta johon on keula vaihdettu.
Ismo Hautala

Joulukuu 18, 2016, 19:30:01 ip
Vastaus #2

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 899
Excelsior Talisman tulee ensimmäisenä mieleen, tosin pakokäyrät näyttää erilaisilta.
2-tahtinen Villiers-koneinen kuitenkin ?

Joulukuu 19, 2016, 10:03:30 ap
Vastaus #3

Ismo Hautala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 712
Olisiko Villiers?
Tällainen on Talisman Twinin kone.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Ismo Hautala

Joulukuu 19, 2016, 10:32:16 ap
Vastaus #4

Risto Nurmi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 918
Paljon on piirteitä tuohon Ismon teorian suuntaan. Toki kaikki ei siltikään täsmää. Laturikopan muoto ei mm. oikein passaa. Samoin käsivaihteisto puuttuu. Nämä vois toki olla modattuja siinä missä etupääkin.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Joulukuu 21, 2016, 12:23:58 ip
Vastaus #5

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 728
Onko Pasilla "varmaa" tietoa, että on brittiläinen?
Koko etupää on minusta saksalaisen oloinen. Etupyörässä on ennemmin 36 kuin 40 pinnaa. Vähän hankala tuosta laskea. Lampunkorvat on aikalailla itsensä näköiset. Muttei silti näytä omatekoisilta. Koko etupää saattaisi olla pienemmästä pyörästä. Etulampussa on outo (maalattu?) vaaleampi rengas kromikehyksen takana. Tuonikäisissä Villierseissä on minusta sylinteri pystyssä. Voi olla tosiaan "rakennettu".
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 21, 2016, 13:34:45 ip kirjoittanut Simo Puikko »

Joulukuu 21, 2016, 12:32:46 ip
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

  • Vieras
No just Petri kerkeskin sillä aikaa ko kävin puhelimessa: ite oisin vaan ihan veikkauksena arvellu, että "siperian norton"!
jv

Joulukuu 21, 2016, 13:50:24 ip
Vastaus #7

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 728
Izh:ssa lampunkorva oli yhtenäinen alakolmion alapuolelle jatkuva putki. Ja etujarru oli isompi, ja alum. jarrukilvellä. Tuo etupää näyttää minusta (ainakin hanurikumien paikasta päätellen) olevan "ylösalasin"-tyyppinen. Niitähän oli joissakin saksalaisissa. Tuollaista kromattua kantta laturin päällä  ei kai sodanjälkeen Issikoissa ollut(?).  30-luvun NZ:ssa oli.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 21, 2016, 16:45:36 ip kirjoittanut Simo Puikko »

Joulukuu 21, 2016, 15:31:16 ip
Vastaus #8

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Miun muisti - tosin monessa paikkaa hataraksi todettu - tarjois sellasta, että toisen maailmanpalon alkuvaiheissa toveri Stalin ja fuhrer Hitler olivat hyvinkin hyvää pataa keskenään, esimerkiksi Suomen asemasta, ja silloin tehtiin ihan kauppaa.  DKW:n 350- kuutioinen malli oli yksi kaupan kohde, ja olisiko Neuvostoliitto ostanut tai vaihtanut johonkin, esim. öljyyn, sekä valmiita pyöriä että tuotantolinjan?  Jos muistikuva on oikea, olisivat ensimmäiset "siperian norttonit" niitä kolkytlukulaisia? Tietävämmät oikaiskoot...

jv

Joulukuu 21, 2016, 15:46:36 ip
Vastaus #9

Tomi Silvo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 164

Joulukuu 21, 2016, 16:43:21 ip
Vastaus #10

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 728
 
Lainaus
Jos muistikuva on oikea, olisivat ensimmäiset "siperian norttonit" niitä kolkytlukulaisia? Tietävämmät oikaiskoot...
Näin on. Niitä ei kai Suomeen tuotu. (nythän niitä saattaa täällä ollakin). Ja sodanjälkeiset lienee tehty Saksasta viedyillä koneilla/tuotantolinjoilla.
Ainakin Herman Weber (mm RT 125:n suunnittelija) pääsi reissuhommiin Uralin taakse ja taisi sillä reissulla kuollakin. Käynnistämään uutta tehdasta. DKW miehet näistä varmasti tietää. Tämä nyt karkaa aiheesta.

Joulukuu 21, 2016, 19:33:19 ip
Vastaus #11

Pelle Lillkvist

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 284
Hei pojat. Uskon että on Victoria aero 250 1949-50

Joulukuu 21, 2016, 19:54:59 ip
Vastaus #12

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2062

Joulukuu 21, 2016, 20:24:54 ip
Vastaus #13

Seppo Ylhäinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 280
Kyllä Pelle taitaa jälleen olla oikeassa. Netistä löytyneitten kuvien perusteella 50-luvun puolella Victoria Aerossa näyttää olleen juuri samanlainen keula kuin keskustelun kohteena olevan valokuvan pyörässä on.

t.sy

Joulukuu 21, 2016, 21:09:19 ip
Vastaus #14

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 728
Victoria ja Ardie tuli mieleen minullekin. Niissä on samantyylinen teleskooppietupää. Molemmissa saattoi olla 50-l. alkuvuosina vielä "peltinen" puolinapajarru. Mutta lampunkorvien muoto ei passaa tuohon kuvan pyörään.