Kirjoittaja Aihe: MZ:n laturi ei lataa  (Luettu 7231 kertaa)

Joulukuu 11, 2016, 14:00:36 ip
Luettu 7231 kertaa

Sami Ojaniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 72
Päivän ongelma, sain RT:n kasaan ja käymään mutta laturi ei lähtenyt lataamaan.

Pienen pähkäilyn jälkeen nappasin hyllystä ilmeisesti ES 125:n sähköt ja vaihdoin ne vanhojen tilalle, mutta ongelma jatkui.

Laturin päästä mitattuna laturi antaa n. 2V, joka ei tietenkään riitä lataamaan akkua, latausrelekkään ei reagoi mitenkään niin pieneen virtamäärään.

Huonolla sähköalan tuntemuksela kohdistin vian moottorin päähän(voin olla myös totaalisen väärässä), mutta siihen osaaminen tyssää, joten mikä mahtaa laturissa olla vikana ja miten vian voisi kohdistaa mittaamalla?

T:Sami

Joulukuu 11, 2016, 14:19:10 ip
Vastaus #1

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3421
  • Mamu
Mitzin laturihan on perus-itäblokki-tasavirtalaturi,taitavat käydä ristiin IZH-Jawa-MZ,vaan Ämsetaan on laitettu rassaajan kiusaksi etuvastus,jonka tarkoitus on pikkuRikulle jäänyt epäselväksi...Meneekö siitä vastuksesta sähkö lävitse?

Joulukuu 11, 2016, 14:23:41 ip
Vastaus #2

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3858
Jawan laturissa on samanlainen vastus, mutta kytketty eri tavalla kuin Mizissä.
En nyt muista miten, mutta Jawassa on toisen kenttäkäämin kanssa yhteydessä
ja toinen pää maadoitettu.


L&K.

Joulukuu 11, 2016, 15:12:03 ip
Vastaus #3

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2415
En tunne noita itäpuolen releitä, mutta Länsi-Saksassa se vastus toimii magnetointivirran säädössä releen kontakatin kanssa.
Muistaakseni niin, että alhaisella jännitteellä  magnetointivirta kulkee vastuksen ohi, jännitteen noustessa releen kontakti avautuu ja magnetointivirta ohjautuu vastuksen kautta( virta alenee). Korkeammalla jännitteellä releen kontakti oikosulkee magnetointikäämin kokonaan.
Näin vanha autosähkön oppikirja sanoo.
En kyllä tiedä, tapahtuuko tuo todella noin, koska säädin on ns Tirril-periaatteinen.
Se tarkoittaa, että rele pulssittaa magnetointivirtaa ja pulssien on/ off- aika määrittää magnetointivirran suuruuden.
Tällöin vastuksen tehtävä on vähentää magnetointikontaktin kipinöintiä.

Joulukuu 11, 2016, 15:30:34 ip
Vastaus #4

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3322
Päivän ongelma, sain RT:n kasaan ja käymään mutta laturi ei lähtenyt lataamaan.

Pienen pähkäilyn jälkeen nappasin hyllystä ilmeisesti ES 125:n sähköt ja vaihdoin ne vanhojen tilalle, mutta ongelma jatkui.

Laturin päästä mitattuna laturi antaa n. 2V, joka ei tietenkään riitä lataamaan akkua, latausrelekkään ei reagoi mitenkään niin pieneen virtamäärään.

Huonolla sähköalan tuntemuksela kohdistin vian moottorin päähän(voin olla myös totaalisen väärässä), mutta siihen osaaminen tyssää, joten mikä mahtaa laturissa olla vikana ja miten vian voisi kohdistaa mittaamalla?

T:Sami

Takavirtareleen kärkeä voisi käyttää "silmänräpäyksen" ajan kiinni, laturi saisi ainakin oikean latausvirran-napaisuuden ja saattaa herätä jo silläkin lataamaan. Takavirtarele on se, jossa on vain yksi iso sulkeutuva kosketin, jännitteensäätäjä releessä on kaksi vaihtokärkeä, älä siihen koske.

Joulukuu 11, 2016, 22:09:41 ip
Vastaus #5

Sami Ojaniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 72
Täytyy kokeilla näillä neuvoilla huomenna, jos saataisiin laturiin jotain eloa.

Joulukuu 12, 2016, 22:00:28 ip
Vastaus #6

Sami Ojaniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 72
Noniin, tänään kokeilin takavirtareleen virittämistä Tatun ohjeiden mukaan ja sainkin laturin toimimaan paremmin, nyt laturi antaa parhaillaan 5.9V eli vähän jäädään vajaaksi tavoitteesta.

Lisäksi ilmestyi uusi ominaisuus, pyörä rikkoo sulakkeen aina, kun sammuttaa pyörän virta avaimella :-\. Mainittakoon että pyörän alkuperäinen sulake on korvattu 10A lattasulakkeella.

Joulukuu 13, 2016, 09:34:25 ap
Vastaus #7

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3322
Jääkö laturin takavirtareleen kärki nyt kiinni, kun pyörä sammutetaan? Jos näin käy, niin se voi polttaa sulakkeen.

Laturi itsessään on kunnossa, kun kerran pukkaa 5,9v. Jännitteensäätäjän jousta pitäisi nyt kiristää aivan aavistuksen verran, jolloin latausjännite nousee. Myös takavirtarele kaipaa säätöä, jos se ei aukea, kun pyörä sammutetaan.

Joulukuu 13, 2016, 11:29:07 ap
Vastaus #8

Sami Ojaniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 72
Joo eli takavirtareleen kärki pysyy kiinni kunnes moottori pysähtyy, pitää ilmeisesti säätää senkin jousta samalla kun säätää jännitteensäätäjää.

Joulukuu 14, 2016, 14:54:31 ip
Vastaus #9

Sami Ojaniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 72
Jes, latausreleen säätö aloitettu ja laturin päästä mitattuna sain 6.7V, mutta mikä on nytten se tavoiteltu tuotto tolle laturille. Muistelin että tuoton pitäisi olla yli 6V mutta kuinka paljon?

Takavirtareleenkin sain säädettyä niin ettei syö enään sulaketta, kärkien välissä näkyy vielä kipinöitä, mutta se tuskin on vaarallista.

Joulukuu 14, 2016, 15:49:12 ip
Vastaus #10

Antti Törmälä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1165
eiköös se max. lataus kuudenvoltin vehkeissä ole 7,4v

Joulukuu 15, 2016, 19:28:30 ip
Vastaus #11

Sami Ojaniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 72
Nyt alkaa lataus ongelmat olemaan takanapäin, mutta sytytysjärjestelmän ongelmat jatkuu, kärkien välissä näkyi pahaa kipinöintiä ja päättelin konkan olevan tiensä päässä, mutta sen vaihto uuteen ei lopulta auttanutkaan. Vika lienee siin puolassa, kun katkoo sytytystä ja kipinöi kärkien välissä, kipinöintiä näkyy tosin myös toisessa hiilessä, mutta ei paljoa.