Onko säädettäväpuristeinen diisseli?
Neukkulassa oli aika vahvaakin valtion ohjastamaa lennokkitoimintaa. Joskus kauan sitten oli Pienoismalli- tai Lennokki-lehdessä juttua niistä. Pikkusällit liittyivät pioneereihin, ja alajaos taisi olla joku "junui teknik" tai sinnepäin. Aloiteltiin yksinkertaisilla levyrakenteisilla heittoliidokeilla, edettiin isompiin, hinattaviin liidokkeihin, oli myös pahvisia lentäviä pienoismalleja, olikohan jopa sähkömoottorilla ja harrastus saattoi lopulta huipentua siimaohjattuun joukkuenopeus- tai taitolennokkiin jossa tuollainen eetterikäyttöinen diiseli sitten pörräsi. Ei niitä kai ihan kuka vaan paikallinen saanut tosta vaan hankittua, mutta turistikaupassa niitä oli ja Suomen hintoihin verrattuna lähes ilmaisia, muutaman kymmenen markkaa kipale, aika suosittuja tuliaisia. Ja juu, en saanut sellaista koskaan
Mutta jutussa oli niin ruusuinen kuva toiminnasta että silloin 12-vuotiaana innokkaana mutta en-niin-kovin rahakkaana lennokkipoikana olin jo vähällä loikata
"Lännessä" vaan hehkutulppakoneet olivat tutumpia, ja nuo dieselit vähän eksoottisia. Jos tuo koneesi nyt on diesel. Joskus nöösinä sellaista kaverin isän tuomaa hypistelin, olikohan 1,5 tai 2,5ccm, aika lailla painavampi kuin vastaavankokoiset japanilaiset hehkutulppamoottorit. Aika iso potkuri taisi olla kuutioihin nähden, ja ilmeisesti suht harvakierroksinen (ehkä 10-12000rpm versus hehkutulppakoneiden 15000+
rpm, mutta nämä vaan hataria muistikuvia).
Niettä jos jollakulla moinen mylly on nurkissa ylimääräisenä, niin tarjouksia, josko sen toiveeni saisin vihdoin täytettyä