Kirjoittaja Aihe: Kipinä venemoottori  (Luettu 14786 kertaa)

Joulukuu 31, 2011, 16:30:15 ip
Vastaus #15

Jorma Drufhagel

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 479
  • Pölvästi
Tuossa minun papattajassa ei ole hv. määrää ilmoitettu mutta 67/66 on ilmoitettu syl: mitoiksi tuskin on enempi kuin 2hv tai mikä tuosta tietää
 Bochin loko löytyy mankusta muttei yhtäkään numeroa ja kaasari on kovasti kuopionkonepajan näköinen yksinkertainen vakionopeuskaasari.

Joulukuu 31, 2011, 16:37:28 ip
Vastaus #16

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3317
Tuossa minun papattajassa ei ole hv. määrää ilmoitettu mutta 67/66 on ilmoitettu syl: mitoiksi tuskin on enempi kuin 2hv tai mikä tuosta tietää
 Bochin loko löytyy mankusta muttei yhtäkään numeroa ja kaasari on kovasti kuopionkonepajan näköinen yksinkertainen vakionopeuskaasari.

Magneeton tyyppinumerot pitäisi löytyä siitä tulpanjohdon kohdalta, alumiiniin lyötynä. Taitaa olla tyyppi Bosch FF1---jotakin?

Joulukuu 31, 2011, 16:44:26 ip
Vastaus #17

Jari Hirvonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 193
Tuossa minun papattajassa ei ole hv. määrää ilmoitettu mutta 67/66 on ilmoitettu syl: mitoiksi tuskin on enempi kuin 2hv tai mikä tuosta tietää
 Bochin loko löytyy mankusta muttei yhtäkään numeroa ja kaasari on kovasti kuopionkonepajan näköinen yksinkertainen vakionopeuskaasari.

Eikös se Kuopion kipinä ollut 2,5hp eikä 2hp. ;)

Tuossa tyyppikilvessä nuo mitat oli muistaakseni 67 männän halkaisia ja iskunpituus.
Omassa mosassa 95x95 nuo mitat ja joksikin "kanttikoneeksi" Kyösti Helin sitä nimitti eli halkaisia ja iskunpituus sama.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2011, 16:50:02 ip kirjoittanut Jari Hirvonen »

Joulukuu 31, 2011, 17:48:35 ip
Vastaus #18

Jukka Rämä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 580
Ettei olisi sanonut neliökoneeksi. Sitä yleisesti käytettiin ilmaistaessa, että iskunpituus = sylinterinhalkaisija.

Joulukuu 31, 2011, 18:17:43 ip
Vastaus #19

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5368
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kyllä teit hienon kun vertaa ekaan kuvaan, tommosia aarteita ei saa sulattoon laittaa. Ainoastaan poliisien asehuutokaupasta menee sulattoon harvinaisuuksia ku huutajalla ei ollut valmiiksi 78€ arvoista ostolupaa juuri siihen kaliiperiin ja toimintatapaan. Rosvotkaan piittaa satavuotiaista aseista joihin ei yleisesti saa panoksia niin paloihin ja terästehtaalle. Hyi ku puistattaa kun historiaa poistetaan ja ostetaan Ikean tai kiinan paskaa vaan kämppä täyteen.

Joulukuu 31, 2011, 19:05:24 ip
Vastaus #20

Jari Hirvonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 193
Joskus kun käytte Turussa niin kannattaa käydä katsomassa maailman paras venemoottori museo.

http://www.forum-marinum.fi/fi/vieraile-merikeskuksessa/museokaynti/aukioloajat

Jokke on kasannut tuonne harvinaisuuksia todella paljon esille.
Paikka on ihan siinä Suomenjoutsenen vieressä.

Jos jollakin on venemoottori harvinaisuuksia ilman sijoituskohdetta niin tuonne voi niitä tarjota. ;)

Joulukuu 31, 2011, 20:06:15 ip
Vastaus #21

matti yli-ketola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 300
itselläni on vm-28 ja sarjanumero 68, omani on kuulalaakeroitu joten sinun moottorisi näyttää olevan liukulaakeritu, joten oletanollevanvanhempi
Kaikki vanha moottorikäyttöinen lähellä sydäntä, romustaja henkeen ja vereen

Joulukuu 31, 2011, 20:39:10 ip
Vastaus #22

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5368
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kun ajelette niin muistakaa Vaasan Automuseo jossa myös moottoreita ja merimuseo jossa koneita ja siannahasta tehty sukelluspuku jossa messinkireunaset ikkunat ja pienoismalleja + vanhat merikarhut kertomassa tarinoita, siis tosi tarinoita. Museon vieressä on käsinveivattava kraana jolla tavarat nostettiin ennen siltaa ja mun paappa on ollut pystyttämässä sitä.

Tammikuu 01, 2012, 11:06:07 ap
Vastaus #23

Pelle Lillkvist

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 284
Myös tässä Pietarsaaressa meillä on muutama Kipinä moottoria meidän Moottorimuseossa jossa yhteensä on noin 250 moottoria. On jopa harvinainen Kipinä kirja painettu ehkä 6 vuotta sitten.  Pelle Lillkvist   050-5251234

Tammikuu 01, 2012, 12:33:24 ip
Vastaus #24

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7709
  • Nuolija Kuopijosta
Se kirja on tämä:

KIPINÄ Kuopion seudun vene ja maamoottoreiden historia sekä Kuopion konepajojen historiaa.

Kirjoittaja Kyösti Helin
Painopaikka:Juankosken Kirjapaino OY
Painovuosi 2004
ISBN 952-91-6811-x
-pena-

Heinäkuu 29, 2012, 20:15:52 ip
Vastaus #25

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7709
  • Nuolija Kuopijosta
Oeskoon kellään tuohon minun 2.5 hp "kopiokipinään" valamista pakoputken lähtöö laipalla?
Reikäväli on pultin keskeltä keskelle 79 mm, ja laipan ulukoreunan mitta pitäs olla jotakii 28 - 30 mm korkeussuunnassa.


[ylläpito on poistanut liitteen]
-pena-

Heinäkuu 29, 2012, 22:41:31 ip
Vastaus #26

Risto Nurmi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 918
Mulla on tuommonen katkastu T veneenmoottorin raato. Ohessa video siitä miten semmonen käy.

Ford Model T Half engine
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry