Olen lueskellut tällä palstalla monenlaisista pyöristä, mutta Malanca merkkinä on jäänyt vähemmälle. Johtuneekohan siitä että pyöriä suomessa taitaa olla melko vähän...
Itsellä on tallissa Malanca 125 h2o, joka lähenee jo museoajoneuvo ikää.
En tiedä saako tuosta koskaan museoajoneuvoa, koska pyörän kunto on päällisin puolin melko rujo, mutta tarkoituksena on ainakin laittaa pyörä ajokuntoon jollakin aikavälillä.
Olen etsinyt tietoa ja jotain onlen netistä jo löytänytkin (TM vertailut/testit vuosilta 84 ja 85) ja muutamat kuvat, mutta paljon on vielä avoimia asioita.
Huoltomanuaalista, ohjekirjasta, räjäytys tai sähkö- kuvista ei varmaan kannata edes uneksia, mutta mahtaisiko palstalaisilla olla jotain vinkkejä mistä kannattaa yrittää etsiä/kysyä neuvoa Malancasta ja erityisesti 125 h2o mallista ?
Myös vinkit varaosien löytämiseksi on projektia aloittavalle erityisen arvokkaita.
Missä kunnossa pyörä siis on (nopeasti kasattu lista avoimista asioista):
- sähköt (pyörään on tehty jotain jälkiasennus kytkentöjä, joista ei tietoa). Sähkökuvia kun ei ole, niin tutkimuspohjalta täytynee mennä.
- moottorin jäähdytys. Pyörä on vesijäähdytteinen ja tässä kyseisessä yksilössä oli myös vesipumppu asennettuna, mutta sellaista en ole näkemissäni kuvissa havainnut. Pumppukin muistuttaa pitkälti mersuissa käytettyä kiertovesipumppua, eli saattaisi olla jonkun omistajan jälkiasennus.
- Moottorin laakerien, sylinterien yms. kunto. Pyörällä ajettu viimeksi joskus 90 luvulla ja silloin ollut "jotain vikaa". Itse veikkaisin että jäähdytyksessä ja moottorin käynnissä, koska vesipumppu oli ruostunut jumiin ja toinen imukaula oli murtunut.
- muoviosat, tankki maalattu jälkeenpäin ja osa halkeillut/rikki.
- jarru poljinkin poikki.
Lista varmaan pitenee sitä mukaa kun tutkinta etenee..