Kirjoittaja Aihe: Malanca 125 h2o  (Luettu 6798 kertaa)

Tammikuu 03, 2012, 23:12:48 ip
Luettu 6798 kertaa

Renni Verho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen lueskellut tällä palstalla monenlaisista pyöristä, mutta Malanca merkkinä on jäänyt vähemmälle. Johtuneekohan siitä että pyöriä suomessa taitaa olla melko vähän...

Itsellä on tallissa Malanca 125 h2o, joka lähenee jo museoajoneuvo ikää.
En tiedä saako tuosta koskaan museoajoneuvoa, koska pyörän kunto on päällisin puolin melko rujo, mutta tarkoituksena on ainakin laittaa pyörä ajokuntoon jollakin aikavälillä.

Olen etsinyt tietoa ja jotain onlen netistä jo löytänytkin (TM vertailut/testit vuosilta 84 ja 85) ja muutamat kuvat, mutta paljon on vielä avoimia asioita.

Huoltomanuaalista, ohjekirjasta, räjäytys tai sähkö- kuvista ei varmaan kannata edes uneksia, mutta mahtaisiko palstalaisilla olla jotain vinkkejä mistä kannattaa yrittää etsiä/kysyä neuvoa Malancasta ja erityisesti 125 h2o mallista ?
Myös vinkit varaosien löytämiseksi on projektia aloittavalle erityisen arvokkaita.

Missä kunnossa pyörä siis on (nopeasti kasattu lista avoimista asioista):

- sähköt (pyörään on tehty jotain jälkiasennus kytkentöjä, joista ei tietoa). Sähkökuvia kun ei ole, niin tutkimuspohjalta täytynee mennä.
- moottorin jäähdytys. Pyörä on vesijäähdytteinen ja tässä kyseisessä yksilössä oli myös vesipumppu asennettuna, mutta sellaista en ole näkemissäni kuvissa havainnut. Pumppukin muistuttaa pitkälti mersuissa käytettyä kiertovesipumppua, eli saattaisi olla jonkun omistajan jälkiasennus.
- Moottorin laakerien, sylinterien yms. kunto. Pyörällä ajettu viimeksi joskus 90 luvulla ja silloin ollut "jotain vikaa". Itse veikkaisin että jäähdytyksessä ja moottorin käynnissä, koska vesipumppu oli ruostunut jumiin ja toinen imukaula oli murtunut.
- muoviosat, tankki maalattu jälkeenpäin ja osa halkeillut/rikki.
- jarru poljinkin poikki.

Lista varmaan pitenee sitä mukaa kun tutkinta etenee..

Tammikuu 05, 2012, 18:02:17 ip
Vastaus #1

Mika Komulainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Muistan yhden Malancan -80 luvulta,kuljettajana oli likka jostain Hämeenkyrön-Kyröskosken kulmilta.On muuten ainoa jonka olen edes nähnyt.Likka ajeli meidän porukan mukana pitkiäkin reissuja.Joku noilta kulmilta voisi muistaa kyseisen henkilön. Muistaisko V-M J....pää?
  Siitä huolimatta minulla on sellaisen pakoputkesta alkupää kartioon saakka,enpä muista mihin loppupäätä on tarvittu...  ::)

Tammikuu 05, 2012, 18:39:56 ip
Vastaus #2

mika korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jollain purkamolla oli tuommoinen suamessa täs joku vuosi sitten purussa. En vaan nyt muista missä. Ja saksan ebays törmäsin joskus osiin.
Ei ollut yleinen pyörä, mutt oli niitä kuitenkin ja olihan tästä jutut suomen lehdissäkin.
RG250FG GJ21C, RGV250 VJ22,GR75A, TZR125 2RH, TZR250 2MA and one barrel from RG500 HM31A and. . .Cagiva Freccias, Benelli Jarno
You can follow my swap tours and others happenings pics at #korppusahateam

Tammikuu 05, 2012, 18:44:11 ip
Vastaus #3

Harri Kauranen

• Vieras
Kaverilla on navetan ylisillä raato tollanen piikki.Kuulemma saa perikunta aikanaan kunnostaa.

Tammikuu 08, 2012, 11:26:24 ap
Vastaus #4

Sami Ilmonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siis onkos tämä sama kuin Ob One-malli? Yhdellä koulututulla oli aikoinaan sellainen Heinolassa. Oliko saanut peräti mummonsa hankkimaan itselleen moisen. Oli meinaan piikkien huippu silloin. Ja kallis! Enkä toista ole ikinä nähnytkään. Taisi paikallinen liike myydä noita, ellen ihan väärin muista?

Tammikuu 09, 2012, 14:11:27 ip
Vastaus #5

Renni Verho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Muistan yhden Malancan -80 luvulta,kuljettajana oli likka jostain Hämeenkyrön-Kyröskosken kulmilta.On muuten ainoa jonka olen edes nähnyt.Likka ajeli meidän porukan mukana pitkiäkin reissuja.Joku noilta kulmilta voisi muistaa kyseisen henkilön. Muistaisko V-M J....pää?
  Siitä huolimatta minulla on sellaisen pakoputkesta alkupää kartioon saakka,enpä muista mihin loppupäätä on tarvittu...  ::)

Teoriassa voisi olla tuo samainen pyörä kyseessä, kun Tampereen seudulta tämäkin hankittu.
Tyttöjen väriseksikin (täysin punainen) jossain vaiheessa maalattu, alkuperäisen valkoisen sijaan.

Ob One, mutta ei Racing version (racingissa näyttäisi olevan isommat katteet).
Tuo lienee melko lähellä sellaista millainen pyörän pitäisi olla : http://www.malanca.it/images/FotoModelli/Grandi/OBONE_125_H2O.jpg

Suomalaiseen versioon on rekisteriotteen mukaan pitäinyt vaihtaa ainakin pakoputket.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2012, 14:22:59 ip kirjoittanut Renni Verho »

Tammikuu 10, 2012, 07:09:28 ap
Vastaus #6

Sami Ilmonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu se oli punainen ja kokokatteella, taisi olla sitten oikein reising-malli.

Tammikuu 10, 2012, 17:09:03 ip
Vastaus #7

Mika Komulainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kokopunainen oli myös kyseisen likan pyörä.Täytyy oikein hakea olisiko muita mallivaihtoehtoja.

Tammikuu 14, 2012, 19:48:17 ip
Vastaus #8

mika korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ihan kun olisin nähnyt malancan esitteen jyskäläs tänään tai jonkin  muun paperiaineiston malancan mallistost.
RG250FG GJ21C, RGV250 VJ22,GR75A, TZR125 2RH, TZR250 2MA and one barrel from RG500 HM31A and. . .Cagiva Freccias, Benelli Jarno
You can follow my swap tours and others happenings pics at #korppusahateam

Huhtikuu 19, 2012, 23:04:45 ip
Vastaus #9

veikko.virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hei
Tallissani on Malanca-merkkisiä laitteita kaksin kappalein, OB ONE ja Mark. Varaosakuvasto(huono kopio) ja omistajan käsikirja löytyy OB ONE-malliin. 0400918592 Veikko Virtanen

Kesäkuu 04, 2012, 08:10:19 ap
Vastaus #10

Mikko Komonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on 2 Malancaa kotona ja aika paljon kuvamateriaalia tekniseltä puolelta. Mm. kaikki hajotuskuvat varaosanumeroineen.

Hauskaa on se, että molemmat pyörät on mallia "Racing" ja silti monilta osin erilaisia. Esimerkiksi etupyörän koko on toisessa 16 ja toisessa 18 tuumaa!!!

Laita viestiä, jos tarvitset tietoa yksityiskohtaisemmin. Itselläkin ainakin toisen pyörän osalta entisöinti tavoitteena...