Ruotsalainen mainostoimisto tunnusti keksineensä koko jutun.
Mainostoimisto kertoo blogissaan, että se halusi osoittaa kuinka helposti väärä tieto leviää verkossa. Tästä syystä laitettiin liikkeelle huhu, jonka mukaan Apple olisi kehittänyt ruuvin, jota kuluttaja ei pystyisi itse irrottamaan laitteestaan.
Toimisto kehitti 3D-ohjelman avulla kuvan ruuvista, jonka kanta näytti täysin uudenlaiselta. Työntekijät lähettivät kuvan sähköpostitse itselleen, avasivat viestin ja latasivat siitä kuvan Reddit-nimiselle keskustelufoorumille.
Foorumiviestissä kerrottiin, kuinka eräs ystävä hiljattain otti kuvan "hedelmäyhtiössä".
Noin 12 tuntia myöhemmin huhu oli levinnyt blogeihin, uutissivustoihin, Twitteriin ja YouTubeen. Tietoa uskottiin vuodoksi Applen San Franciscon päämajasta. Vihastuneet kuluttajat tulkitsivat huhun uutisena ja sanoivat yhtiön yrittävän lukita käyttäjät ulos laitteistaan.
Mainostoimiston mukaan media kuitenkin käsitteli huhua varoen, kuten myös asiantuntijat.
Toimiston blogissa tempauksesta kirjoittanut Lukasz Lindell lopettaa selityksen pyytämällä anteeksi kaikilta, jotka tuntevat itsensä huijatuiksi. Hän sanoo kuitenkin, että huhumylly korostaa tarvetta suhtautua kriittisesti verkossa leviävään tietoon.