Kirjoittaja Aihe: Puolan kytkentä  (Luettu 8573 kertaa)

Elokuu 14, 2018, 16:54:45 ip
Luettu 8573 kertaa

Petri Liikari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
Huom! Moottoripyörän runko on +maadoitettu. Virtalukolta tulee -virtajohto puolalle. Puolassa on merkinnät - ja + tai numerot 15 ja 1. Eli mitenpäin johdot kannattaa kytkeä ja mitä eroa, jos menee väärin? :-\
« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2018, 16:56:43 ip kirjoittanut Petri Liikari »

Elokuu 14, 2018, 23:05:29 ip
Vastaus #1

Harri Valtari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 217
Virtalukolta tuleva johto kytketään puolan miinukseen . Kärjille menevä johto kytketään puolan plussaan . Puola toimii kyllä molemmin päin , mutta väärin kytkettynä puola rasittuu jonkin verran enemmän ja sytytyskatkojen mahdollisuus kasvaa .

Elokuu 15, 2018, 04:51:37 ap
Vastaus #2

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3854
Jawa merkkisessä pyörässä jossa on + maadoitus virtalukolta tulee johto puolaan numeroon 15.
Numero 1 menee katkojankärjille.

L&K.

Elokuu 15, 2018, 20:12:49 ip
Vastaus #3

Harri Valtari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 217
Jawasta en tiedä , mutta Laurin esittämä kytkentä on oikea ainoastaan siinä tapauksessa , että vanhan alkuperäisen sytytyspuolan rakenteessa on huomioitu tuo napaisuus . Muissa puolissa kertomani kytkentätapa on oikea .

Elokuu 15, 2018, 21:12:45 ip
Vastaus #4

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3854
En sano puoleen enkä toiseen mutta tutkin eri Jawojen kytkentäkaavoja ja niissä
aina numero 1 menee kärjille olipa akun maadoitus mikä tahansa.
Viisaammat valistakoot.


L&K

Elokuu 15, 2018, 22:47:19 ip
Vastaus #5

Harri Valtari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 217
En tarkoita , että Lauri olisit väärässä millään tavoin , mutta yritän täsmentää .  " 1 menee kärjille olipa akun maadoitus mikä tahansa " . Näin tosiaan on , koska DIN normi tai standardi vaatii niin . Siinä vaiheessa kun Jawa siirtyi plus-maadoitteisesta  miinus-maadoitteiseen , niin myös puolaa muutettiin , luultavasti vain vaihtamalla merkintöjen paikkaa ( muitakin tapoja on ) .
Jo kymmeniä vuosia sytytyspuolat on olleet tarkoitettuja miinus maadoitteisiin laitteisiin . Jos tämmöinen puola asennetaan plus maadoitteiseen laitteeeseen , niin puola on kytkettävä päinvastoin kuin merkinnät näyttävät . Asian mittasuhteista kertonee se , että omassa japsi rivinelikossa puolet tulpista toimii väärällä napaisuudella eikä tuo ole menoa haitannut .

Elokuu 18, 2018, 21:53:22 ip
Vastaus #6

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2407
Jo ennen toista maailmansotaa USA:ssa huomattiin, että puolan tulee olla kyketty siten, että sen keskielektrodille tulee miinus.
Näin tulpan kärkien läpilyöntiin tarvitaan n. 30% pienempi jännite.
Samalla tulpan keskielektrodin kulminen on vähäisempää.
Puola voidaan käämiä antamaan keskielektodille miinus, riippumatta onko akkujännitteen miinus vai plussa rungossa.
Mutta onhan noita boksereita, joissa toinen tulppa saa ” väärinpäin” olevan jännitteen, eikä se menoa haittaa.
Toki esimerkiksi 2 CV:n ohjeessa käsketään kytkeä tulpan johdot ”ristiin” märävälein.

Ydinkysymys on, miten tietää kuinka päin se toisiojännite on.
Vanhoissa autosähkökirjoissa on erilaisia lyijykynäkonsteja, joilla pystyy tuon määrittämään.
Itse mittailin noita kipinöitä joskus 15 vuotta sitten ja tein niistä jutunkn Huimapyörään. Se ol sitä aikaa kun Huimapyörässä oli tekniikkajuttuja. Silloin esitteln jutussani siellä saksalaisen keksimän mittakärkivempeleen, jolla pystyy määrityämään suurjännitteen napaisuuden. Silloin teinkin sellaisen vempeleen ja totesin sen toimivan.
Kotikoneella minulla on siitä kuvakin.
Noista lyijykynä/ huntumittauksista minulla ei ole kokemusta.

Edit:
Alla kipinän polariteettitesteri.
Punaiseen todaan suurjännite, ke-vi runkoon.
Säädetäänkun kärkivälit on yhtäsuuriksi (esim 2-4 mm).
Se napa on negatiivinen, jonka puolen terävästä kärjestä kipinä hyppää
Toisessa kuvassa eristyjännitetesterillä mitattuja ilmavälin läpilyöntijännitteitä:eri polariteeteilla ja vaihtojänitteellä.
Kolmanennessa juttua negatiivisen kipinäjännitteen eduista.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Elokuu 19, 2018, 21:00:53 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »