Kirjoittaja Aihe: Buster.  (Luettu 6729 kertaa)

Maaliskuu 23, 2017, 08:31:12 ap
Luettu 6729 kertaa

seppo warteva

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 106
Tuli hommattua 80luvun alkupuolen R Busteri ilman konetta. Nyt tässä pähkäilen että kumpi olisi parempi vaihtoehto veneeseen pitkä vai lyhytrikinen kone. Onko jollain omakohtaista kokemusta asiasta? Jos jollain on ylimääräinen kone (20-40 hp 2T) niin tarjoa.

Maaliskuu 23, 2017, 09:46:35 ap
Vastaus #1

Martti Hänninen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 849
Molempia on käytetty, suosittelisin pitkää, ei ainakaan hauko aallokossa ilmaa. 20hp on liian pieni, ei kestä kuormaa, 40ppistä siinä käytettiin paljon, vaikka valmistajan suositus oli 35hp, ei siinä käytännössä ole paljonkaan eroa, paitsi senajan 2pyttysissä jenkkikoneissa ei ole 35 heppaa lähelläkään.Sähkökippi mielellään trimmikin, ovat ehottomia. Kippi taisi 40piseen Yamahaan tulla -86 vakiovarusteeksi, ja trimmi joku vuosi myöhemmin.

Maaliskuu 23, 2017, 10:11:59 ap
Vastaus #2

Jukka Rämä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 580
Noin kun Martti sanoi. Mulla oli semmoinen uutena ostettu 40hv pitkärikinen Yamaha persiissä. Muistaakseni 35hv pitkärikistä siihen suositeltiin.

Lähdettiin sillä kesälomareissuun Siilinjärveltä kohti Lappeenrantaa. Mukana 2.5 henkeä ja retkiroinaa sekä evästä pirusti. Pensaakin kanistereissa, kun ei ollut mitään käsitystä seuraavasta juottopaikasta. Puoli Siilinlahtea sai laskettaa, ennenkuin nousi liukuun. Siitä sitten retken kuluessa opittiin kuormanteko ja kuormanjako liukua ajatellen. Auttoi siinä kapteenin komentokin "Miehistö keulaan!" jonkinverran. Hyvä ostos...

Maaliskuu 23, 2017, 17:42:47 ip
Vastaus #3

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5368
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
No jos koneessa on sähkötrimmi niin aluksi ihan ales jolloin painaa keulaa alespäin, itsellä vähän isompi BusteriXXL ja kuus 100Kg ukkelia takana jossa tankki ja akku niin nätisti nousee plaaniin. Kuormatilanne vaihtelee ja tapaan ajaa n.3000 kiekkaa niin navista katson suurimman nopeuden kun nostan konetta ylöspäin, eiköhän suurin nopeus ole optimaalisin (taloudellisin) ajo. Mutta aikaisempiin postauksiin tukeutuen mielummin hieman tehokkaampi moottori niin ei tarvi päristellä urku auki, viranomaiset ei puutu lievään ylitykseen mitä veneen tyyppikilvessä on. Valitettavasti monet moottorivalmistajat ilmoittavat hepat ilman laturia yms. ja mitä sitten tulee potkuriaksilasta voi olla pettymys.

Maaliskuu 23, 2017, 19:27:52 ip
Vastaus #4

Jorma Korolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 631
Jos asiaa haluaa mittailemalla tarkistaa, pitäisi mitata pohjan ja moottorikaivon reunan (jotkut puhuu perälaudasta) välinen etäisyys. Jos mitta on siinä 40 cm huitteissa käy lyhyt, jos noin 50 cm, käy pitkä. Joissain veneissä mitta on 45 cm paikkeilla jolloin käy kumpi vaan.

Asennettaessa kavitaatiolevy saisi jäädä parisen senttiä pohjan yläpuolelle, monesti joutuu laittamaan palikkaa koneen ja perälaudan väliin. Jos kone jää liian alas, tulee turhaa vedenvastusta ja löytää alhaalla oleva perä helpommin kivetkin.

On kyllä hyviä nuo 1980-luvun puolessavälissä markkinoille tulleet kolmipyttyset Yamahat. Varaosahinnat vaan aika kovat.

Maaliskuu 23, 2017, 19:58:44 ip
Vastaus #5

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5368
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Moon aina luullu että se kavitaatio levyn pitäis just leikata vettä eli ei saa olla ns. varjossa peräpeilin takana. Viisaammat oikaisee mutta vettä sinne rupelliin pitää tarjota eikä kuplavettä.

Maaliskuu 23, 2017, 20:07:42 ip
Vastaus #6

Jorma Korolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 631
Minä ainaskin nostin vajaan tuuman pohjaa ylemmäs ja hyvin pelittää. Aiemmin oli ehkä sentin alempana kuin pohja. Kilpaveneilijätkin nostaa koneen niin ylös kuin suinkin mahollista ilman että rupeli haukkaa ilmaa. Vaikuttaa huippunopeuteen ja kulutukseen. Mutta jos vähän vaan ajelee, eipä asialla isoa merkitystä liene. Kunhan ei o monta senttiä liian alhaalla

Maaliskuu 23, 2017, 20:08:33 ip
Vastaus #7

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3307
  • Moukka
Jos asiaa haluaa mittailemalla tarkistaa, pitäisi mitata pohjan ja moottorikaivon reunan (jotkut puhuu perälaudasta) välinen etäisyys. Jos mitta on siinä 40 cm huitteissa käy lyhyt, jos noin 50 cm, käy pitkä. Joissain veneissä mitta on 45 cm paikkeilla jolloin käy kumpi vaan.

Asennettaessa kavitaatiolevy saisi jäädä parisen senttiä pohjan yläpuolelle, monesti joutuu laittamaan palikkaa koneen ja perälaudan väliin. Jos kone jää liian alas, tulee turhaa vedenvastusta ja löytää alhaalla oleva perä helpommin kivetkin.

On kyllä hyviä nuo 1980-luvun puolessavälissä markkinoille tulleet kolmipyttyset Yamahat. Varaosahinnat vaan aika kovat.
Semmonen 30 hp pitkärikinen Jamppa löytyy oman pikku pulpettiveneen, lohi 400 perästä. Ne  on ikiliikkujia. Ei voi kuin suositella, jos tuon ikäistä ja kokoista on vaille. Soveltuu jopa uisteluun sen kokoisessa veneessä. Huoleton peli ja vieläpä suht hiljainen, 2t koneeksi. Vähällä käytöllä se on ollut, vaan eipä ole tarvinnut korjaillakaan. Muutaman vuoden välein peräöljyn ja tulppien vaihto. Siinä on niiden huollot, kaikessa lyhykäisyydessään.
 Hyvin vähän käytetty se oli ollut silloin aikanaankin, kun sen ostin. Ei uutta hävennyt, eikä häpee oikeestaan vieläkään.
 On sillä on löytynyt myös kivet. Ei hajonnut kiveen ajossa muuta kuin potkuri, lapa poikki. Alumiininen tarvikepotkuri tais olla vain n 100 euroa? Alkuperäinen yamaha rupeli olis muistaakseni ollut liki 300 e = moottorin hinta?  :-X

Veneessä yleensä sopivin konekoko on just se max. konekoko.

Maaliskuu 23, 2017, 20:35:36 ip
Vastaus #8

Jorma Korolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 631
Jos asiaa haluaa mittailemalla tarkistaa, pitäisi mitata pohjan ja moottorikaivon reunan (jotkut puhuu perälaudasta) välinen etäisyys. Jos mitta on siinä 40 cm huitteissa käy lyhyt, jos noin 50 cm, käy pitkä. Joissain veneissä mitta on 45 cm paikkeilla jolloin käy kumpi vaan.

Asennettaessa kavitaatiolevy saisi jäädä parisen senttiä pohjan yläpuolelle, monesti joutuu laittamaan palikkaa koneen ja perälaudan väliin. Jos kone jää liian alas, tulee turhaa vedenvastusta ja löytää alhaalla oleva perä helpommin kivetkin.

On kyllä hyviä nuo 1980-luvun puolessavälissä markkinoille tulleet kolmipyttyset Yamahat. Varaosahinnat vaan aika kovat.
Semmonen 30 hp pitkärikinen Jamppa löytyy oman pikku pulpettiveneen, lohi 400 perästä. Ne  on ikiliikkujia. Ei voi kuin suositella, jos tuon ikäistä ja kokoista on vaille. Soveltuu jopa uisteluun sen kokoisessa veneessä. Huoleton peli ja vieläpä suht hiljainen, 2t koneeksi. Vähällä käytöllä se on ollut, vaan eipä ole tarvinnut korjaillakaan. Muutaman vuoden välein peräöljyn ja tulppien vaihto. Siinä on niiden huollot, kaikessa lyhykäisyydessään.
 Hyvin vähän käytetty se oli ollut silloin aikanaankin, kun sen ostin. Ei uutta hävennyt, eikä häpee oikeestaan vieläkään.
 On sillä on löytynyt myös kivet. Ei hajonnut kiveen ajossa muuta kuin potkuri, lapa poikki. Alumiininen tarvikepotkuri tais olla vain n 100 euroa? Alkuperäinen yamaha rupeli olis muistaakseni ollut liki 300 e = moottorin hinta?  :-X

Veneessä yleensä sopivin konekoko on just se max. konekoko.

Minulla myös 30 hp Jampppa! On hyvä. Ostin merikäytössä olleen koneen markka-aikaan 3000 markalla. Kun löyty vähemmän syöpynyt järvikone tilalle muutaman vuoden päästä, myin merikäytössä olleen 750 eurolla. Kolmipyttyset on kysyttyjä, eipä tarvinnut kauan odotella niin jo löyty ottaja vanhalle.  Vuosien varrella olen haalinut varaosia hyllyyn, perää sun muuta.

Kipparilehden testissä mittasivat koneesta 34 hv tehot, oli 30 hv testin nopein kone. Sopivilla matkakierroksilla kulutuksessa oli yllättävän pieni ero nelitahtisiin, uisteluvauhdilla kastahti söi montakertaa enempi.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2017, 20:38:12 ip kirjoittanut Jorma Korolainen »

Maaliskuu 24, 2017, 08:11:37 ap
Vastaus #9

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7715
  • Nuolija Kuopijosta
Liekkö kellää havaintoo tuommosesta Buster XL :stä 60 heppanen Jammu perässä?

Joku "lainasi" sitä raelereineen joskus vajjaa kymmenen vuotta sitten, eikä ou vielä pallauttanu.
Vakkuutusyhtiöhän sen kyllä makso, vuan ei kae siitä oes mittää haettoo vaekka se jostae löytyskii. ::)


[ylläpito on poistanut liitteen]
-pena-

Maaliskuu 24, 2017, 10:47:50 ap
Vastaus #10

Martti Hänninen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 849
Venneen nimi saattaa nykysin olla ladoga ;)