VMPK ry Foorumi
Muut => Yleistä keskustelua => Aiheen aloitti: Kari Hyvättinen - Marraskuu 21, 2023, 09:28:07 ap
-
Tervehdys, viime keväänä jäi yksia asia tekemättä eli lumilingon bensatankin ja kaasuttimen tyhjennys talvilaatu bensasta.
Niimpä juuri nyt, kun tänne porvooseenkin on tullut lunta melkorunsaasti, ei lingon moottori käy kuin n. 1-1,5 min. ja sitten seis.
Tankista tulee kaasuttimeen bensaa mutta määrä on vähäinen, kuinka sitä nyt kuvaisi kun virtaus on heikko.
Olen ymmärtänyt että on jokin toinenkin mahdollisuus kuin purkaminen pakkasessa ts. liuottaa muodostunut karsta jollain bensan sekaan laitettavaalla lisäaineella...
Onko sellaista olemassa, nimi olisi hyvä vinkki Kiitos!
Kari
-
Terve, tankki on puhdas kuin neitsyeen mieli.
Poistin viimetalviset bensat ja kurkkasin sisään, ei siellä ollut kun kiiltävät senustat.
Jokin / jossain bensalinjassa on vanhan bensan osittain tukkima kohta.
Sen puhdistaminen avaisi vain osin tukkeutuneen linjan ja virtaus palaisi riittäväksi.
Kari
-
Voisiko vika olla bensahanan tiivisteessä? Kaikki kumilaadut ei kestä nykybensaa, vaan pehmenevät ja turpoavat niin että kanavat menee tukkoon.
-
Kyllä ne tiivisteet kestää 98E bensaa. Jos on laittanu 95E ni voi voi. Asiantuntijat ja minä suosittelevat KAIKKIIN pienkoneisiin 98E. Jotkut vanhemmat autotkin vaatii 2000-luvun alkupuolelle asti sitä. Jos se käy 1-1,5 min ni ei siinä sormet jäädy asentajan lateksisormikkaissa joilla saa sormituntumaa. Oon meinaan eräänkin kerran tossa pihalla ruuvannu 11hp stratton linkoa. Siinä kun on narukäynnistys ni voi lämpimikseen vetää välillä sitä käyntiin. Hiki siinä tulee ellei käsivarsi mene sijoiltaan.
Ps. Oon nytkin vaihtamassa kuorma-auton jarruletkuja tossa pihalla eikä palenna ku touhuaa……
-
Onhan noita bensalinjan puhdistusaineita jokaisessa autoarvikkeita myyvässä kaupassa. Ja jonkun tuollaisen lingon tankki on niin pieni, että tulee helposti sopivan tehokas yliannostus. Mutta takuuta sille, liuottaako se noin pahoja hartsiutumia, ja missä ajassa ei kyllä kukaan voi antaa. Onni onnettomuudessa kuitenkin se, että tulee jonkin verran tavaraa, eli pääsee kontaktiin ahtaumaan.
Ja kun kyse on pienkoneesta, jonka pa-kulut ei isoja ole, niin kannattaa satsata ns pienkonebensaan, ei tule enää ongelmia vanhasta bensasta. Mainittu 98E5 saa sekin sisältää nimensä mukaisesti 5% viinaa, ei sekään ole hyvä, ja vaatii aina mukaan stabilisaattorin.
-
Hei taas kaikki osallistujat ja kiitos neuvoista ja mielipiteistäkin!
Olen taas hieman kokeneempi, kävin Motonetissa ja kyselin myyjän mielipdettä.
Hän kysyi mikä moottori kerroin kyseessä olevan lumilinko Honda HS760 ja että moottori lähtee uskollisesti ja herkästi käyntiin mutta ongelmani herää tuossa 1-1.5 min. kohdalla jolloin moottori stoppaa sen enempää rykimättä.
Myyjä kertoi että hänellä on automaattinen lumilinko(?) kiinnostuin heti ja kysyin minkä merkkinen vastaus; talonmies.
Bensat ovat sitä talvilaatua, noista 95E tai 98E on ihan sattuman varassa ja Bensa tehtaalla oli 35v bensaa tekemässä, on vain hieman kova pää tai sitten muutoin tyhmä tietty vahingollekin voi ja pitääkin antaa mahdollisuus.
On tuossa nyt sitä pienkone bensaa pieni kanisterillinen, sen ostaminen olikin sitten ihan oma stoorinsa.
Jätän sen siihen kertaan kun keskustellaan Bensiiniasemien itsetankkauksesta, ei ole helppoa sekään kun pitää olla kaikennäköisiä kortteja.
Pelastuksekseni uskon että tämäkin asia selviää sitten aikanaan.
-
Jätän sen siihen kertaan kun keskustellaan Bensiiniasemien itsetankkauksesta, ei ole helppoa sekään kun pitää olla kaikennäköisiä kortteja.
Miten se nyt polttisten tankkaamisessa korttitankkaus hiertää kun taas sähköautojen latauksessa itkettiin vuosia korttilatauksen puutetta. Jotta ihan EU:n piti tulla apuun ja pakollistaa korttilataus latausasemiin, uusiin heti ja muihin jollakin viiveellä.