VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Mopopalsta => Aiheen aloitti: Tomi Korkki - Tammikuu 28, 2021, 18:13:07 ip

Otsikko: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Tammikuu 28, 2021, 18:13:07 ip
Morjesta pöytään!


Tuli jokunen viikko sitten hankittua hieman heräteostomaisesti otsikon mukainen mopedi vuosia sitten 40v lahjaksi saamani pappatunturin kaveriksi. Oikeastaan tästä saa syyttää työkaveria joka löi eräänä päivänä mopo klassikot lehden käteeni eikä paluuta enää ollut. Hankintakriteerinäni oli oikeastaan vain kohtalaisen täydellinen ja alkuperäinen pienehkö projekti joka olisi reilusti tunturiani iäkkäämpää vuosikertaa. Melko pian kyseinen menopeli löytyikin ja ainakin vielä tuntuu ja näyttää siltä, että nuo hankintakriteerit täyttyvät. Muutama viikko tässä nyt mennyt lähinnä tietoa etsien, polttoainevehkeitä putsaillen ja osapuutteita/uusimisen tarpeessa olevien kartoitellessa. Muutama kysymys olisi laitteesta:
Eli tämä on tosiaan combinette -59 423 ja 258 moottorilla. Mitä öljyä moottoriin? Entäpä mikä sytytystulppa tähän olisi ok. Laitteessa oleva tulppa on varmaan -70 luvun alusta, jolloin kilvestä päätellen viimeksi liikenteessäkin, ja oikein CCCP tekstillä varustettu.
Ainoa varsinainen osapuute tässä on kaasuttimen sivuille tulevat koriste ritilät. Onko nämä ritilät erilaisia eri vuosimalleissa ? Nettikuvia selaillessani olin näkevinäni niissä eroja?? Nämä ritilät olisi siis hankinnassa jos jollakin olisi sellaiset myydä.

Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Iivari Karppinen - Tammikuu 28, 2021, 20:26:25 ip

Tervehdys!
Ritilöissä on eroja eri zundapp mallien kesken. joissain esim. on ryypyn vipu ritilässä yms. Linkin takaa löytyy ruotsin sivuilta 423 mallin varaosakirja jossa kohtuu hyvät kuvat ja osanumerot. Ritilöissä itsessään on osanumerot valussa, joten oikean osan varmistaminen helppoa sitten jos sattuu jossain kohdalle osumaan....
https://www.zuendapp.se/140828_RDK_423_Combinette_S.pdf
Onnea osajahtiin! Itsellä meni vaan kolme vuotta ennen kuin sattui vahingossa kohdalle koneen kylkiäisenä.
-iippo



Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Teemu Bergman - Tammikuu 28, 2021, 20:43:05 ip
Moi,
Saksan ebay:stä löytyy hyvin osia.

-Teemu
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Ari Lousti - Tammikuu 28, 2021, 20:50:19 ip
Terve Tomi !
Iivari olikin kärppänä paikalla, ja vastasi sinulla ritilöistä.
Vaihdelaatikon öljynä olen käyttänyt tavallista moottoriöljyä SAE 30.
Öljyn määrä  noin 300 cl.
Sytytystulppa Bosch W 7 AC tai vastaava esim. NGK.
Tulpan kärkiväli 0,5 - 0,6 mm.
Sytytysennakko 2,9 mm eykk:aa. Katkojan kärkiväli 0,4 mm.
Kaasarin suuttimen koko 50 tai 52.


Sivustolla Pekka Puoskari voi varmaan onnittelujen lisäksi antaa
lisätietoja ja käyttäjäkokemuksia hienosta laitteesta. (Näin toivon).


Terv. Ari Lousti
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Tammikuu 29, 2021, 06:12:50 ap
Kiitoksia kaikille tiedosta,vinkeistä ja linkeistä. Tarpeeseen tulevat kaikki.
Tänään noudan uudet renkaat vanhojen luovuttaneiden tilalle jos saisi alkuviikosta vehkeet taas pyörilleen niin pääsisi testailemaan josko saisi ensisavut otettua. Sähköpuolen kunto on tässä kohtaa vielä täysi arvoitus mutta eiköhän sekin tässä selviä. Edellinen omistaja kertoi koneen käyneen noin 5v sitten, mutta tankki oli suht ruosteessa sisältä ja kaasutin melkoisen karussa kunnossa joten enpä tiedä.. Tankki elpyi hienosti fosforihappo kylvyssä ja kaasarin sain liottelemalla ja kevyellä rapsuttelulla taas uuteen uskoon.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Pekka Puoskari - Tammikuu 29, 2021, 10:39:55 ap
Tuossa nuo tärkeimmät korjausvinkit jo tulivat, joten minulle jää vain antaa onnentoivotukset.
Minulla on tuo Zyny 423 vuodelta -59.
Se on niin hieno ja laadukas mopo että sillä oli entisöimis kilpailun voittaminen lasten leikkiä.
Zundapp on aivan eri planeetalta laadun suhteen kuin muut mopot. No, Victoria Avanti pois luettuna.
Varaosia kannattaa haeskella saksasta. Suomessa Zyny ei ollut niitä yleisimpiä mopoja. Hinta haittasi suosiota.
Ei ole tarvinnut Zundappia korjailla. Rengasrikko on ollut suurin vika vuosien varrella.
Parempiakin kuvia löytyy, voin lähettää yv:nä.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Tammikuu 29, 2021, 12:38:16 ip
Kiitoksia vaan.
Onpas totta tosiaan komeakuntoisia mopoja! En tiedä monellako eri värillä noita on tehty,mutta omani on myös tuollainen turkoosi tai mikä sitten virallisesti onkaan. Satula mulla on erilainen eli sellainen ns perinteisen satulan näköinen eikä mallia norsunkorva. Näitä vissiin saanut molemmilla vaihtoehdoilla koska satulan kiinnitys runkoon on ihan tehtaan jälkinen?
Mun mopo on mielestäni aika kauniisti patinoitunut ja säästynyt ainakin näkyviltä osiltaan kyläseppä korjailuilta. Lommoja tms ei myöskään näkyisi olevan. Olisi mielestäni aika hyvä täysentisöintikohde,mutta tarkoituksena olisi jättää pinta tuollaiseksi. Tykkään että aika näkyy. Toki kaikki pitää olla kunnossa ja putsattuna.
Pohdin illan pari tuota rengas asiaa että valkosivut vai kokomustat. Valkosivut tilasin ja hyvä niin. Näyttää sopivan komeasti tuohon sinunkin mopoosi.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Ari Lousti - Tammikuu 29, 2021, 18:01:16 ip
Tervehdys


Renkaiden osalta kävin samaa pohdintaa kuin Tomppa. Päädyin mustiin kummeihin, ja sopii oikein hyvin. Nätti patina on
myös hieno, joten kannattaa jättää sellaiseksi. Topattua satulaa on myyty aikanaaan piirimyyjän toimesta lisävarusteena, joten on
ihan ok.


Mopohan käynnistetään vaihde kakkosella ja kytkin pohjassa. Älä koeta käynnistää työntämällä, koska kytkimen kitkalevyt
ovat todennäköisesti massalevyjä. Kitkalevyn ulkokehällä olevat sakarat saattavat murtua poikki. Kitkalevyjä on ollut myös
metallivahvisteisia, jotka ovat vahvempia, mutta harvoin saatavilla olevia tarvikkeita.


Terv. Ari
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Tammikuu 29, 2021, 19:35:41 ip
Joo tuota käynnistystä en kyllä olis ikimaailmassa hoksannut jos en olis jostakin sitä lukenut ja tuo työntämällä käyntiin koittamisen välttäminen oli taas hyvä uusi tieto. Kiitokset siitä. Käyhän se järkeen kun asiaa miettii että levyjen sakaroitten päälle se käy. Muistelen joskus teininä jonkun tunturi sporttini tai super sportin kytkinlevyjä vaihtaessa ihmetelleeni mistä sakaroitten kulumakolot ja katkenneet sakarat on tulleet ja johtuneet. Enpä sitä isommin silloin jäänyt miettimään että kytkinkellon kolojen reunoihin ottaa vähän liian rajujen mäkilähtöjen tuloksena.  Tietämättömyyden tuloksena tuhoutuneet laitteet harmittaa vähintään tuplasti mutta opettaa kenties tehokkaammin :-\
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: timo t.laine - Tammikuu 29, 2021, 22:30:45 ip
Mulla oli -58 Simson pari vuotta ennen "mopoikää" ja -61 Zyndapp kun täytin 15, vuoden sillä ajelin ilman ongelmia.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Jorma Mitro - Tammikuu 29, 2021, 23:06:25 ip
minulla myös -58 Zündapp käytettynä ostettu vuonna -60, sitten kuumapää Export jne ja jne.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Petri Nippala - Tammikuu 30, 2021, 00:02:49 ap
Tämmönen-59 tuli ostettua muutama vuosi sitten. Tuo tarakka laukkuraudoilla on kuulemaalkuperäinen lisävaruste.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Tammikuu 30, 2021, 08:31:02 ap
Tässä ostopäivänä napattu kuva omastani.
Eilen posti siis toi uudet renkaat ja kahvakumit. Tänään meinasin haalia tulpan, öljyn ja jotakin sopivaa ainetta vanteitten kiilloitukseen nyt kun irti ovat. Varsinkin takavanne oli aika musta ,mutta muuttui jo melko tavalla liuotinpesulla ja kuumavesipesurilla. Oli mukava huomata pyörää irroitellessa takaketjurattaan olevan uuden veroinen ja jarrukengissäkin olevan pintaa hyvin. Näppituntumalla myös tarrasivat kiinni terhakasti.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: markkukovasin - Tammikuu 30, 2021, 09:14:46 ap
Harvoin noita noinkin hyvinä enää löytää. Hieno peli-
oli mullakin tuollainen norukaisena hetken. Kulki kovaa.

Koneen alla lapussa taisi lukea: 2,6PS- eli heppoja...

Mutta osien putsaamiseen semmoinen hieno saippuateräsvila on
hyvä aine. Ei naarmuta-mutta putsaa. No maalipinnoille hyvin harkiten sitä
villaa silti-ehkä ei ollenkaan...

t. Markku
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Pertti Rintamaki - Tammikuu 30, 2021, 09:50:20 ap
Sitä käynnistämistä ihmettelen...
Mullakin oli joskus poikasena tuollainen, taisi olla kyllä pienemmällä tankilla.
Kyllä sen laitoin aina käyntiin normaalisti vapaalla, samoin lähti kaverin pitkäsilmäkin.
Onko noita ollut eri moottoreilla?
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Tammikuu 30, 2021, 09:53:13 ap
Joo jotakin pata pataa tai vastaavaa ajattelin koittaa vannekehään, jarrukilpeen jne. Maalipintaan sitä en tohdi tarjota. Sitä meinasin hinkuttaa jollain puhdistavalla ja kevyesti hiovalla vahalla sitten kun sen aika koittaa. Vielä en ole edes pessyt tuota koko mopoa kun meinasin että ensin koitan saada sen käyntiin ettei ainakaan vesi ja kosteus kiusaa sitä hommaa. Kokonaanhan tuo muttereiksi pitäisi laittaa että joka paikan saisi puunattua, mutta ainakaan tässä vaiheessa siihen en rupea.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Pekka Hakkarainen - Tammikuu 30, 2021, 10:16:20 ap
Sitä käynnistämistä ihmettelen...
Mullakin oli joskus poikasena tuollainen, taisi olla kyllä pienemmällä tankilla.
Kyllä sen laitoin aina käyntiin normaalisti vapaalla, samoin lähti kaverin pitkäsilmäkin.
Onko noita ollut eri moottoreilla?

Joo.  Malli 423 on kuivakytkimellä, moottori tyyppi 258. Sitten on  malli 428  jossa märkäkytkin, moottori tyyppi 265.
molemmat on äkkiä vilkaisten ihan samannäköisiä, isoimmat erot juurikin moottorissa.

Lisäksi tuota 428 mallista tehtiin myös 429 mallina jossa oli 3 vaihteinen 2,6hp:n kone.  Tämä laite olikin sitten Suomessa moottorpyörä eikä mopo.  Tämän koneen tyyppimerkintä on 266; on muuten sama kuin 265, paitsi tosiaan 3 vaihdetta, 16 mm:n kaasutin  ja (mahdollisesti) sylinterin kanavissa jotain eroa.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Pekka Puoskari - Tammikuu 30, 2021, 12:14:15 ip
Muistaakseni nämä vanhimmat Zynyt koottiin suomessa maahantuojan toimesta.
Kuivakytkin koneita asennettiin niihinkin runkoihin joihin olis pitänyt tulla märkäkytkin kone.
Ilmeisesti hyllyyn oli jäänyt koneita ja ne käytettiin loppuun.
Siirtokuvat tilasin tuolta:
https://pelders.nl/ (https://pelders.nl/)
Hollannista löytyy myös hyvin Zynyn osaa.
Pinnat ovat 45 asteen koukulla, ne tilasin tuolta:
https://www.faak-tillmanns.com/ (https://www.faak-tillmanns.com/)
Tuo sininen väri katottiin maalikaupassa skannerilla ja silmillä.
Löysin rungon sisuksista sellaisen paikan missä sävy oli säilynyt.
Koodi on Mitsubishi MIT T52 ja hopean FORD USA FDU 11M.
Varaosakirja löytyy hakusanalla "zündapp combinette ersatzteile"
Sieltä löytyy myös moottorin purku- ja kasausohjeet.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: seppo savolainen - Tammikuu 30, 2021, 14:11:29 ip
Käsittääkseni puhutaan vuoden 1958 kuivakytkin Zynystä.
Sehän on varustettu planeettapyörä vaihteistolla.
Eipä ole tullut moista vastaan muun merkkisissä mopeteissa.

Yhden vastaavan koneen kunnostin. Oli aika haastava kun koneen osiakin siitä puuttui,
piti itse pähkäillä mitä lie uupuuu. Lopulta sain toimimaan, hieno kampe.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Pekka Puoskari - Tammikuu 30, 2021, 16:25:20 ip
Tuo minun Zyny on -59 mallinen ja siinä on tuo kuivakytkin kone.
Se on ollut siinä uudesta saakka. Kun avasin koneen, en ollut uskoa silmiä kuinka suuret laakerit sieltä paljastui.
16006 on aika iso mopon koneessa. Tähän Zynyyn saa laakerit ja stefat lähikaupasta. C3 pitää välyksen olla.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Tammikuu 30, 2021, 17:51:33 ip
Päivällä marssin varmoin askelin tunnettuun maanlaajuiseen varaosa/sekatavara markettiin vain huomatakseni ,että vaikka erilaisia öljyjä oli varmaan 10 - 20 hyllymetriä parissa kolmessa kerroksessa ja ainakin parissa paikassakin myymälää niin tuikitavallista sae 30:stä ei ollut litran purkeissa ainoatakaan. 5l kannua olisi ollut tarjolla mutta enpä sitä sitten lähtenyt ostamaan vaikka samaa liukastetta voisi kaataa ruohonleikkureihin ym. Sytytystulpan sentään sain parikymmentä minuuttia jonotettuani palvelutiskille. Ja uudet talvihanskat. Joten hukkareissu ei ollut missään nimessä :) .
Hinku olisi kohtalaisen kova päästä jo tallille(joka n.50km päässä) asentelemaan ,mutta vietellään nyt frouvan kanssa rauhassa viikonloppua ja alkuviikosta sitten levänneenä hommiin.
Kuinkas paksulla bensalla olette näillä ajelleet? Mä olen aina sekoitellut itse polttoaineet näihin 2-tahtisiin ja mielummin vähän enemmän kuin vähemmän annostellut öljyä. Semmoisella n.4%.bensalla olen sahoja ja trimmereitä ajellut. Käyvät kuitenkin yleensä lähes maksimi kierroksilla. Ja samaa laittanut pappatunturinkin tankkiin. Vähän savuttelee,mutta ei pitäisi kuivuuttaan ainakaan leikata.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: timo t.laine - Tammikuu 30, 2021, 19:36:13 ip
4% seosbensalla ajelin koska sitä oli huoltiksien 2 tahtipumpuissa.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Pekka Puoskari - Tammikuu 30, 2021, 23:08:56 ip
Olen nyt ajellut sahoissa ja kakstahtisissa synteettisellä Neste Racing 2T öljyllä. Ja 3 % seoksella.
Ei savua eikä haise ICssäkään. Vespaan ss 180 olen pannut sen 5 % seoksen kun sen huoltokirja sen sanoo, niin ja tankin korkissakin se lukee. Ei savuta yhtään.
Joku sanoo että jos ajelee 4% seoksilla kakstahtista niin karstottaa. Se ei pidä paikkaansa.
Olen ajanut LYNX 5900 GLX 1984 silleen ja kone on kuin uusi. No ei ehkä aivan uusi, mutta laulaa ilman ääniä vielä 19000 mittrissa.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Erkki Lukin - Tammikuu 31, 2021, 18:12:03 ip
Mulla on Zyndapp Combinette -58. Malli siis 423. En ole löytänyt tähän lampunkehystä mistään. Tässähän ajovalon halkaisija on pienempi kuin seuraavissa vuosimalleissa. Tässä kehyksen halkaisija on ulkomitaltaan 100 mm. Kaikenlaiset Zyndapp- shopit ja Ebayt oon kyllä kolunnu, ei löydy. Jos jollain sattuu olemaan joutilaana, tai olis tietoa mistä löytys, kiinnostas kovasti.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Petri Nippala - Helmikuu 01, 2021, 13:18:29 ip
Kysy Jukka Vähämäeltä. 050-0848508.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Helmikuu 01, 2021, 19:29:35 ip
Tänään työpäivän päälle sitten jokunen tunti tallilla ja jotain sain aikaiseksikin. Uudet renkaat on vanteilla ja alla. Vannekehät,jarrukilvet ja keskiöt putsaantuivat oikeastaan naurettavan helposti liuottimella, tiskiharjalla ja painepesurilla. Sen päälle hinkkasin vielä pesuainetta sisältävällä hankausliinalla loputkin vuosikymmenten ryönät pois. Etujarrukengät oli ilahduttavasti myös uuden veroiset.  Etulampulle menevät johdot vaihtelin myös. Niitten eristeet kuoriutuivat lähes puhaltamalla pois. Puhdistetun polttoainetankin sekä kaasuttimen asentelin myös. Seuraavaksi olisikin tarkoitus kokeilla saisiko koneesta sauhua ja pärinää ulos...
Takapyörää asennellessani totesin toisen puolen kiinnitysmutterista olevan kierteiden kadonneen. Yhtään en huomannut sitä irrotellessa, mutta takaisin asentaessa ei kärsi kiristää juuri yhtään kun pyörähtää ympäri. Sattuisiko joku muistamaan/tietämään mikä kierre tuossa taka-akselin mutterissa on??
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Erkki Lukin - Helmikuu 01, 2021, 20:53:17 ip
Petrille kiitos vinkistä!
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Helmikuu 02, 2021, 19:18:40 ip
Tänään taas töitten jälkeen tallille suunnitelmana starttikokeiluja. Bensaa en kaatanut tankkiin kuin jokusen desin arveltuani että joudun sen vielä sieltä jonkun vian takia poistamaan. Pelko osoittautui aiheelliseksi. Bensahana vuosi mikä oli kutakuinkin odotettavissakin. Putsasin hanan tankin puhdistuksen yhteydessä ja vaihdoin pari O-rengasta mitä sieltä tuli vastaan. Niiltä osin ei vuoda mutta tiputtaa kääntövivun juuresta. Sitä ei taida hanan rungosta irti saada(?)joten uusiksi meni.
Hetken hanaa hemputeltua sain sen sellaiseen asentoon että tuli vain tippa silloin tällöin. En nyt laskenut mutta varmaan 5-6 kertaa polkasin niin moottori heräsi nätisti käymään. Olin hieman yllättynyt helposta henkiin heräämisestä vaikka täälläkin laitetta on kehuttu laadukkaaksi. Pienen tyhjäkäynnin säätämisen ja ilmanputsarin asennuksen jälkeen kävi tosi nätisti tyhjäkäyntiäkin. Annoin käydä muutaman kerran minuutin pari ja sammutin välillä. Aina uudelleen käynnistäessä tarvi aivan minimaalisen polkaisun niin heti heräsi. Jopa äänimerkki toimi, joskin melko vaikeasti päristen, mutta kuitenkin. Sammutin toimi myös. Valot ei sentään palaneet kummassakaan päässä,mutta se nyt ehkä olisi ollut jo vähän liikaa  ;D . Parin- kolmenkymmenen metrin lenkin ajoin tallin pihassa vain todetakseni että kytkin ja vaihteet toimii. Tuon minilenkin perusteella moottori vääntää erittäin hyvin.
Seuraavaksi uutta hanaa tankkiin, mutteria pyörän akseliin, valojen ihmettelyä ja niitten kaasuttimen koristesuojien metsästystä sekä parinoituneen pinnan elvyttelyä. Pakoputkenkin uusiminen on harkinnassa. Ruma klommo kun akselin pää on käynyt siihen kipeästi ja joskus joku on hitsannut kiinnikkeitten tienoilta. Kaasuhitsillä tosin tehty ihan hyvin ja nyt mietinkin että kun pinta jää muutenkin patinaksi niin ehkä tämä melko näkymättömässä paikassa oleva korjauskin kertoo vaan kuljetusta matkasta.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Helmikuu 12, 2021, 17:49:17 ip
Päivitetäänpä tätäkin välillä


Hetkeen nyt ei ole tullut tallilla käytyä,mutta osia sentään tuli tilattua valmiiksi. Maanantaina olisi töistä vapaapäivä niin se olis tarkoitus vietellä mopedin ja harrasteauton kimpussa. Uusi polttoainehana , taka-akselin mutterit, tankin tarrat ja pakoputki ym pientä odottelevat asennusta. Seisontajalassa on aika hurja välys sivusuunnassa niin sen entraaminen listalla myöskin. Pikkuhiljaa tämäkin tästä valmistuu..
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Esko Pekkala - Helmikuu 12, 2021, 20:54:31 ip
Tuollainen täysin ehjä 423:n kaasuttimen sivuritilä löytyisi. Hapettumaa on näköjään yli 60 vuoden aikana tullut mutta hiomalla saa puhtaaksi.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Helmikuu 12, 2021, 21:31:59 ip
Laitettu Eskolle yv.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Helmikuu 18, 2021, 16:29:36 ip
Pientä edistystä taas tapahtunut
Uusi polttoainehana letkuineen asennettu. Taka-akseli sai uudet mutterit molempiin päihin. Uusi pakoputki kiiltelee myös asennettuna. Seisontajalan hurja välys korjaantui myös varsin helposti. Saranapultti oli antautunut jalan kovan holkin edessä niin,että noin kolmasosa pultin halkaisijasta oli kulunut kierteen puoleisesta päästä. Pieni jumppa oli että vanhan pultin sain ylipäänsä pois väännettyä ja naputeltua,mutta lähti toki lopulta. Jalan holkki on halkaisijaltaan 9mm joten 8mm pultti jää aika väljäksi joskin huomattavasti parempi oli jo näinkin vanhaan verrattuna. Ohuesta rosteri pellistä pyöräytin holkin tiivistämään tuon millin raon ja pienen kuparirasva annoksen kanssa asennus. Nyt on jalka välyksetön ja herkkäliikkeinen.  Tankin uudet tarrat odottaa vielä asennusvuoroaan aivan vihoviimeiseksi silaukseksi. Maalipintaan kokeilin pienelle alueelle turtle waxin heavy duty rubbing comboundia, mutta oikeastaan mitään vaikutusta ei ollut. En tiedä oliko vika aineessa vai sen käyttäjässä.
Kaasutin pitää vielä ottaa pöydälle. Käynti vähän heikentynyt niin liekö tankista vielä jotakin kulkeutunut suuttimelle tai kohokammioon. Neulan ja kohon vaihdan samalla kun eivät ihan A1 kunnossa olleet. Käyntiin lähtee joka kerta ykkösellä ja aivan naurettavan pienellä polkaisulla.
Eskon kanssa lyötiin kaupat oikean puolen kaasuttimen sivuritilästä. Vasen siis vielä etsinnässä eli tarjoukset ja/tai vinkit sellaisesta otetaan ilolla vastaan  :D
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Pekka Puoskari - Helmikuu 18, 2021, 19:06:36 ip
Minulla on tiedossa metsälöytö Combinette Vuennonkosken mökin lähellä.
Nyt se on lumen alla, mutta kun sulaa niin käyn kattomassa mitä osaa siitä löytyy.
Laitan tänne osat jakeluun, tietysti ilmaiseksi.


Tankin siirtokuvien asentaminen kromipintaan on hieman haastava homma. Onnistuu kyllä kun huolella tekee.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Iivari Karppinen - Helmikuu 19, 2021, 19:25:04 ip

Tervehdys!
Lainaan tätä ketjua, kun kerran on osien luovuttaja tiedossa ja alottajalla jo ko. osa kuosissa.
Eli jos Pekan metsälöydössä sattuu olemaan seisontajalka paikoillaan niin olisin kiinnostunu moisesta, toki muutkin saa moista tarjota -58 423 Combinetteen.

-iivari
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Ari Lousti - Helmikuu 20, 2021, 10:47:05 ap
Maalipinnan kirkastamisessa Tomilla on varmaan ollut hyvät aineet ja työmenetelmät.
Mutta kokeneen automaalarin näkemys minun Combinetten kohdalla oli sellainen, että
mopo on ensin maalattu ja sen jälkeen pintaan on kiillon saavuttamiseksi sumutettu lakka.
Maali virttyy ajan kuluessa, ja cleanerit eivät tavoita maalin pintaa, koska päällä on lakka.
Tankissakin on lakkaus, joka ulottuu kromin päälle valkoiseen ohueen raitaan saakka.
Onko muilla kokemusta tai näkemystä ko asiasta?


Terv. Ari

Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Helmikuu 23, 2021, 12:21:26 ip
Jaa.. olisiko asia noin. Jos tuossa maalin päällä lakka on, niin hyvin on kyllä lakattu aikanaan ja ilmeisen ohuesti. Mistään en ole huomannut myöskään yhtään hilseilevän tai kuluneen puhki. Tosin en vielä ihan siihen asiaan ole täydellä antaumuksella keskittynytkään.
Oikeastaan päätin lykätä koko pintaehostus operaation vähän tuonnemmaksi että pääsee ulkona tekemään. Tallissa vähän huonot valot ja ehkä kivempi muutenkin kevätauringon lämmittäessä tehdä tuommoisia hommia 8)
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: markkukovasin - Helmikuu 23, 2021, 12:47:13 ip
Noissa Zynyissähän on paljon maalattuja alumiiniosia-
joten olisikohan tuossa jonkisortin polttomaalaus alkujaan?

t. Markku
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Helmikuu 24, 2021, 20:40:56 ip
Pikainen piipahtaminen tallilla töistä paluumatkalla päättyi pettymykseen. Aloin asentamaan sitä kaasarin koristeritilää niin totesin molempien kiinnityskohtien kierteitten olevan mennyttä. Samalla näitten ritilöitten puuttuminenkin alkoi hahmottumaan. Joku edellinen asentaja hätäpäissään vääntänyt jengat solmuun eikä ole nähnyt tarpeelliseksi niitä korjata ja alkuperäiset ritilät ovat joutuneet hukkaan. Tämmöisen valuosien kierteet ei kovin kovakouraista käsittelyä kestä.
Mutta mutta.. hetken mietittyäni ajattelin korjata tilanteen sellaisilla ruuvattavilla kierreholkeilla. Alkuperäinen 6mm pulttikoko säilyy ja lopputuloksena teräksinen kierre. Mielipiteitä ajatuksesta tai vaihtoehtoisia menetelmiä?
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Pekka Puoskari - Helmikuu 24, 2021, 21:12:45 ip
Tuo minun zyny 423 oli originaali kunnossa kun sen sain.
Sinisen päällä oli selvästi kirkaslakka, niinkuin tankin raitojen yli. Samoin myös tankin siirtokuvan yli oli vetaistu kirkaslakka. Ja oli satavarmasti tehtaan tekemä. Oli kyllä niin hienosti tehty että en ehkä yltänyt ihan samaan.
Kromaukset mulle teki Kalliokorpi, ja niin hienot että ei ollut sanomista. Ei ehkä uutenakaan olleet hienommat?
Alumiinin ja teräksen yhteyskäyttö rungossa oli taidetta. Polttomaalausta ei käytetty. Eikä rämisseet pellit niinkuin, uskallanko sanoa ääneen? joissakin kotimaisissa, joita minullakin on.
Niin ja sekin vielä että Zundappissa oli oma kone toi lisäarvoa. Niinkuin Simsonissa Rheimetall.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Helmikuu 26, 2021, 19:33:06 ip
Noniin.. työpaikan kunnossapito-osaston kaapit kollattu ja kierreholkit taskussa takaisin omalle kustannuspaikalle. No joo ihan luvan kanssa liikkeellä ja remonttimiehet innoissaan sponsoroi elvytysprojektia  ;D . Jos ensi viikolla taas palan verran eteenpäin..
Minkälaiset tankotupit tähän kuuluu oikeasti? Ja mistä semmoiset saisi? Laitoin tuohon harmaat Magurat hätäpäissäni kun siinä oli hankintahetkellä jotkut veretseisauttavan järkyttävät polkupyörän tupit :o . Onko nuo Magurat edes lähelle alkuperäisen oloiset?
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Matti Kivistö - Helmikuu 26, 2021, 20:27:17 ip
Maguran valkoiset kumiset oli alunperin omassani.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Petri Nippala - Helmikuu 27, 2021, 23:49:23 ip
Mc Scatterilla ja Voimakoneella on beessejä tuppeja.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Esko Pekkala - Maaliskuu 03, 2021, 23:55:22 ip
Tässä olisi mallikuvaa noista tupeista
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Kesäkuu 25, 2021, 19:44:26 ip
Morjesta pitkästä aikaa!


Tässä kevät mennyt että hujatti kesäautoa huollellessa ja tuli hommattua viime syksynä -90 luvun puolivälin matkailuautokin millä ei ole tehty muuta kuin menty ni lievää suurempaa elvytystä sekin vaatinut että edes kehtaa lähteä liikkeelle. Teknisesti kunnossa mutta sieltä täältä vähän pökitty ja sisusta nuhjuuntunut ni raikastusta vaati yltäpäältä. Mutta se on tarina erikseen...


Nyt on zynyn kanssa huolia. Se oli viikkotolkulla tallissa ja kun yhtenä päivänä innostuin, hyppäsin satulaan ja polkaisin käyntiin niin jotenkin oudosti kävi ja oli muutenkin. Tuuppasin talliin ja ihmettelin että mitäs se nyt kiukkuaa..
No taas meni jokunen viikko ni aattelin että koitetaas uudestaan. Jukoliste poljin ei liikkunut mihinkään ku koitin polkaista käymään. Vapaa ei meinannut löytyä kahvasta millään ja arpoa sai onko kakkonen vai vapaa päällä??? Kuulostaako yhtään tutulta ?? Mitään siis ei kuulon perusteella ole mennyt kevään pienillä testiajoilla rikki ja "ehjänä" viimeksi sammutettu. Mitäs tässä ny tarttis tehdä???


Hyvää juhannusta kuitenkin kaikille!


Muokataan vähän.


Olisko joku joka sopivaa korvausta vastaan katsoisi koneen kuntoon? Mulla pysyy kyllä työkalut kädessä mutta aikaa en saa vuorokausiin lisättyä en sitten millään😯. Voisin vaikka myydäkkin tämän jollekkin asiasta ymmärtävälle. En kuitenkaan ole lahjoittamassa kun jonkin verran tähän on tullut panostettuakin. Aika vaan ei riitä kaikkeen ja tämäkin olisi kiva nähdä ajossa joko minun tai jonkun muun toimesta.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Kalle Korpela - Kesäkuu 26, 2021, 09:25:27 ap
Nä mä voisin ilmoittautua vapaaehtoiseksi jos ei muita innokkaita ilmesty :)
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Kesäkuu 28, 2021, 19:22:59 ip
No niin.. tänään sain nipistettyä sen verran aikaa että sain selvitettyä moottorin "jumin". Oikeastaan aivan alokasmainen moka mutta näinkin näköjään voi käydä.
Olin viime testiajon jälkeen kääntänyt polttoainehanan vahingossa varatankille enkä kiinni. No vanhan kaasuttimen osat kun ei aivan priimoja välttämättä ole niin eikös vähän siipeensä saanut koho ollut päästänyt koneen pensaa täyteen. Tuossa aiemmin taisin mainita jossain kohtaa että kaasarin neula ja koho on uusittavien listalla mutta eipä niitä sitten vielä ole tullut uusittua. Sylinteri piti ottaa pois ja mopeti oli pariinkin kertaan ylösalaisin niin sai pensat valuteltua alakerrasta pois. Tulipa nyt samalla nähtyä sylinterin ja männän kunto ja erinomaisiksi todettua. Männänrenkaatkin paksut ja napakat. Eihän mulla tietenkään uutta alapään eikä kannentiivistettä ollut mutta vanhat selvisivät avauksesta silmämääräisesti ehjinä joten niillä uudestaan kasaan. Totutusti ekalla polkaisilla käymään ja 50 metrin testilenkin perusteella taas kaikki pelittää eikä tiivisteistäkään vuotanut mitään ulos. Uuden kohon ja neulan haen kyllä tällä viikolla jos tuossa Tampereen moposportissa vaan on. Olettaisi bingin osia olevan siinä hyvin.


Kiitokset Kallelle avun tarjouksesta. Tällä kertaa selvittiin vaivaamatta ketään  :)
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Kalle Korpela - Kesäkuu 28, 2021, 19:48:00 ip
Ole hyvä vaan. Hyvä että kääntyi parhain päin. Itellä kajahti työreissussa kytkin Laurasta niin alkaakin sen kanssa resuaminen  ;D . Tätä tää harrastaminen on
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Kesäkuu 28, 2021, 21:02:42 ip
Juu kyllä näitten kanssa aina välillä saa harrastaa ::) .


Tässä liian bensan kampikammioon/sylinteriin joutumisen pahin skenaario on se että jos koittaa väkisin polkaista konetta pyörimään niin jostainhan se neste varmaan tiensä ulos löytää. Taitaa kampiakselin stefat pullahtaa ensimmäisenä pois paikaltaan? Voihan siinä jotakin mekaanistakin tuhoa saada aikaan jos on riittävästi reidessä paukkuja tai koittaa vaikka työntämällä rysäyttää pyörimään. Oppia ikä kaikki  ;D
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Heinäkuu 08, 2021, 21:43:57 ip
Tuossa yks päivä hain uuden kohon ja neulan kaasuttimen. Ei vaikutusta käyntiin. Suutin oli 56. Nyt hommattuna 52 mitä tässä ketjun alussa suositeltiin. Sitten itse kysymys: tyhjäkäyntiruuvi on ihan tapissa eli käännetty pohjaan. Oli jo silloin kun tämän hommasin. Luistihan on melkein puolivälissä tällä säädöllä! Tuota pienempää suutinta en ole ehtinyt vielä koittaa mutta tuskin muuttaa tätä tilannetta. Ilmavuotoja mielestäni ei ole. Missä vika??
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Huhtikuu 14, 2022, 14:55:49 ip
Morjes
Erinäisistä muista kiireistä johtuen zynyyn ei ole ehtinyt koskemaankaan sitten viime kesän. Nyt olisi kuitenkin taas tarkoitus jatkaa senkin nyppimistä.

Olen menossa nyt tulevana lauantaina tuonne pirkkahallin varmaankin heti pian siinä aamupäivän aikana. Olis edelleen etsinnässä tuo moottorin vasemmalle puolelle tuleva kaasuttimen koriste ritilä. Jos jollakin myymään tulevalla on semmoinen niin otappa mukaan ja laita vaikka viestiä tänne (tai 0400743690) niin tiedän etsiä käsiini tai jos jollakulla muuten vaan paikanpäälle tulevalla olis niin treffataan jossain ja tehdään puotia. Voin ostaa myös parin jos yhdestä vain et raaski luopua.

Tarvisin myös vauhtipyörän ulosvetäjän. Olisko jollain tietoo mikä kierre siinä vauhtipyörässä on?
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Toukokuu 24, 2022, 13:38:11 ip
Loppuyhteenvedon paikka


Tänä aurinkoisena toukokuun tiistaina Zyndapp palautettiin viidenkymmenen lepovuoden jälkeen takaisin Suomen tieliikenteeseen. Mopedissa oli tosiaan vuoden -72 kilpi joten viimeksi ollut liikenteessä vuosi ennen kuin allekirjoittanut on edes syntynyt  ;D . Tämä elvytysprojekti on ollut hauskaa terapiaa töitten ja muitten velvoitteiden vastapainoksi. Edellä mainituista syistä johtuen myös eteni melko verkkaisesti mutta kuitenkin päämäärätietoisesti. Mitään tästä ei ollut varsinaisesti rikki, mutta putsailua, rassailua perusteellista huoltoa sekä muutamien osien vaihtoa. Nyt laitteessa toimii kaikki. Seuraavaksi tarkoitus olisikin varovaisesti totutella vanhusta nykyliikenteeseen. Pelkäksi tallin koristeeksi tämä ei jää.
Kiitokset kaikille elvyttelyä seuranneille sekä neuvoja ja vinkkejä antaneille. Uusi elvyttelykohde on jo kiikarissa.. ;)
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Toukokuu 24, 2022, 14:10:15 ip
24.5 2022
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Petri J Kokko - Toukokuu 24, 2022, 21:30:23 ip
Se on maailma ollut kovasti erimoinen vuonna "viiskytyheksän" kuin tuokin ollut uusi ja työmiehen kukkaroon tullut syvä lovi tuommoisesta saksalaisesta sieltä oikein läntiseltä puolelta.
Hienon lopputuloksen olet saanut aikaiseksi,onneksi olkoon ja eikun nautiskelemaan kesätuulien tuoksuista 8)
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Hannu Boman - Toukokuu 25, 2022, 08:45:47 ap
Hyvin säilynyt hieno monarpperipyörä  8)
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Timo.montonen - Toukokuu 26, 2022, 17:00:51 ip
 Hieno peli. Itsellä oli 70-luvulla samalainen -59 punainen väriltään.Satula oli mun mopossa harmaa .
 
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Elokuu 23, 2022, 22:42:20 ip
Morjesta taas.


Nyt olis vähän murheita zynun kanssa. Koneesta alkoi kuulua rapinaa ja rohinaa. Otin öljyt ulos niin metallia tuli mukana. Tämän kesän hyvin vähäiset ajot ovat tässä. Ei aikaa alkaa selvittää mikä meni. Toden näköisesti joku laakeri (?) . Moottori käy vapaalla erittäin hyvin eli sylinteri ja kampi kunnossa mutta ajossa ronksottaa pirusti. Vaihteet toimii.


Mulla on pari enemmän ja vähemmän täydellistä  vara moottoria. Kunnosta ei tietoa. Suunnitelma olisi että purkaa nämä ja ajo moottori ja vaihdella tarvittavat osat. Laakerit saa ilmeisesti ihan kaupasta joten ne uusittais tottakai samalla. Itsellä ei ole kokemusta mopon moottoreista muuten kuin sylintereitten osalta.


Olisiko jollain mielenkiintoa nyppiä tämä kuntoon? Aikataulu olis ensi kevääksi. Itsellä olis mielenkiintoa mutta aikaa perehtyä.   Moottorin irroitan tottakai tai sitten tuon koko härvelin ja toimitan sekä varaosamoottorit. Asun Tampereella mutta mopo on Akaan Toijalassa eli olisko semmoinen 100 kilsaa maksimi järkevä etäisyys? Talkoilla tätä ei tartte tehdä mutta sanon suoraa että korjaamohintoja en pysty maksamaan. Eli jos harrasteystävälliseen hintaan joku olisi valmis jeesaamaan niin laittaa vaikka suoraa viestiä 0400743690 Tomi niin tavoittaa parhaiten. Palstalla käyn harvoin vaikka viikoittain mopoilenkin  ;D
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Elokuu 24, 2022, 15:27:30 ip
Noniin. Tämä juttu saikin mieleisen käänteen nopeasti. Tuttu wanhan liiton "sukulaismies" lupautui jelppimään kone asiassa. Kyseinen herra on nuoruudessaan pelannut näitten kanssa hyvinkin paljon ja oletan etteivät ne taidot mihinkään ole kadonnee.Vähän jopa innostui tulevasta projektista. Sovittiin että yhdessä tehdään ja hän toimii opastajana. Mielelläni otan ikämieheltä kaiken tiedon vastaan. Siihen pitää aikaa löytyä.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Ari Lousti - Elokuu 25, 2022, 22:45:49 ip
Terve!
Voi harmi, mutta hyvä jos sukulaismies voi auttaa.
Mutta vika jäi askarruttamaan.
Kampiakseli kunnossa, jos käy hyvin. Katkojan kärkiväli myös pysyy samana.
Poljinakseli rattaineen kunnossa, ellei käynnistettäessä tule tyhjiä polkaisuja. Hammasrattaat siis ok.
Vaihteet toimiin, joten vaihteensiirtovipu kunnossa, ja planeettavaihteisto löytää oikeat rattaat.
Kytkin vaihteiston ulkopuolella, joten sieltä ei tule metalliputua öljyn sekaan.
Kytkin- ja vetoakselin laakerivaurio mahdollinen. Välys tuntuisin akselin päässä. Metalliputu öljyssä tarttuisi magneettiin.


Onpa mukava arvailla toisen eli Tomin zynyn vaivoja. Talvi tuo varmaan vastauksen rahinoihin.


Pidä Tomi meidät ajantasalla.


Hyvää syksyn jatkoa.
Ari Lousti

Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Lokakuu 28, 2022, 16:26:24 ip
Morjesta taas pitkästä aikaa. Syksy koittanut hieman apeissa merkeissä. Zyndappi remonttiini asiantuntijaksi lupautunut wanhan liiton asentaja ei asentele enää tässä ajassa. Ei ehditty edes aloittamaan konehommia. Harmi juttu sinänsä että vaikka itselläkin työkalut pysyy kädessä niin uskon elinikäiseen oppimiseen ja nyt meni takuulla paljon hiljaista tietoa rajan taa. Tätä tämä kuitenkin on tää elämä..
Zyndappi on siis edelleen samassa tilassa kuin aiemmin kerroin. Se on nyt siirretty tallin peränurkkaan odottelemaan päätöstä mitä sille tehdään. Kova tahto olisi se moottori saada tavalla tai toisella jossain kohtaa elvytettyä. Tosiaan vasta puolisen vuotta taas ollut kilvissäkin niin tää ei saa jäädä seisomaan uudestaan.
Uusinkin siis kyselyni olisiko jollain aikaa ,taitoa ja halua ehjätä tämän moottori? Varaosiksi on 2 enemmän ja vähemmän täydellistä irtomoottoria . Koneen otan itse irti ja puran tarvittaessa sylinterin ja muut helposti lähtevät pois.
Ilmaiseksi tätä ei tarvitse tehdä mutta ns "harrasteystävällinen" hinta olisi mukava juttu  ;D


Talviprojektilsi hankittu Tunturi latolöytö ja siitä aloittelen oman ketjun tässä pikipuoliin..
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Tammikuu 08, 2023, 00:59:27 ap
Nostetaanpas tätäkin taas eli terve kaikille topicin seuraajille ;D
Zynyn tilanne ei ole edennyt suuntaan eikä toiseen. Edellisessä viestissäni esittämäni pyyntö on edelleen voimassa. Tiivistesarjasta sovin jonkun kanssa kaupat mutta nyt tähän hätään en muista kenen kanssa. Sarja piti kuitenkin kulkeutua jostain Nokialla asuvan pojan kautta minulle??
Zynyn moottori taitaa olla mulle vähän liian eksoottinen että alkaisin sitä ihan omin nokkineni purkamaan  aikoinaan puhelimessa saamistani neuvoista huolimatta. Katselin jo kunnostettuja puolimootooreitakin Euroopasta mutta päätin vielä koittaa josko jollakin olisi täällä pärekattojen ja savusaunojen maassa ammattitaitoa saattaa tämä kuntoon? Rahasta sen verran että olen tähän valmis panostamaan suunnilleen sen verran kuin Saksasta saisi valmiiksi laakeroidun puolimoottorin eli noin 500€. Tämä vain ja ainoastaan siksi että haluaisin tämän oman moottorin pysyvän omassa rungossaan. Kiire ei asialla ole mutta joku aikataulu olisi hyvä olla. Edellisen viestin mukaan varaosamoottoreita on kaksi käytössä
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Helmikuu 17, 2023, 18:00:00 ip
Morjes


Päivitetään sen verran että homma nytkähti jokunen viikko sitten hienosti eteenpäin :D . Edellämainittu tiivistesarja löysi hetimiten edellisen viestini jälkeen perille ja moottorihommaan löytyi apuja. Päivitellään taas tässä kun asiat etenee :)
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Toukokuu 05, 2023, 19:15:52 ip
Morjesta pöytään.


Pientä päivitystä tilanteeseen. Sain moottorin tänään elvytyksestä takaisin Pirkanmaalle! Erittäin suuri kiitos Seinäjoen suuntaan tästä. Nimiä nyt en tässä kohtaa mainitse koska lupaa siihen en ole kysynyt ;D . Myös Porin suuntaan menee tässä kohtaa kiitokset teknisistä vinkeistä sekä pyyteettömästä neuvoista projektin eri vaiheissa. Siis koko tämän kokonaisuuden elvytyksessä. Tietäjät tietänee tai ainakin arvannee kenestä/keistä on kyse  ;) . Mielestäni tämä on juuri parasta harrastamisessa, että projektin eri vaiheessa asiantuntemusta tulee eri suunnista tavoitellun päämäärän saavuttamiseksi. Seuraava askel tässä on nyt tietenkin muitten kiireitten salliessa asentaa moottori runkoon takaisin .

Asioitten edetessä seuraava askel on tämän patinalaitteen museorekisteröinti. Samalla olisi tarkoitus tarkastaa omistamani -86 Tiger S

Myös hankintoja on tehty. -58 combinette projekti on hommattuna juurikin sieltä edellä mainitusta Porin suunnasta jossa uudistettu moottori mutta tästä ehkä oma ketju kun suunnitelmat sen suhteen selviytyvät.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Toukokuu 30, 2023, 19:28:37 ip
Morjesta


Verkkaiseen tahtiin hommat edenneet erinäisistä mukamas kiireistä johtuen, mutta viime viikolla sain aikaiseksi asennella moottorin takaisin runkoon ja tänään ensimmäiset savut remontin jälkeen. Hienosti heräsi eloon eikä ylimääräisiä ronksotuksia enää kuulunut vaihteistosta. Oli aika vaikea pidätellä hymyä kun sai todeta vehkeitten olevan jälleen tikissä .


Kysymys tietäjille: Onko moottorin kytkimen sekä magneeton puolen posket alkuperäisesti maalattu vai maalaamattomat? Tässä koneessa ne ainakin on maalattu mutta oli niin kovasti kiveniskemiä ja kulumaa maalissa että päätin ne poistaa. Nyt pitäisi vaan tietää maalatakko uudestaan vai jättääkö alumiinille. Jos maalaa niin tuleeko poskista "liian siistit" mopon alkuperäiseen patina ilmeeseen. Kiillottamaankaan niitä en ala koska sitten ne vasta erottuukin siitä. Olisiko joku vaha tyyppinen aine joka suojaisi poskea tummumiselta ja hapettumiselta?
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tero Vasantola - Kesäkuu 27, 2023, 15:14:50 ip
Moi!

Lainaan vähän tätä keskustelua.

Kun tuollaiseen ’58 Zundappin koneeseen vaihdetaan pytty, mäntä ja kampi, niin millaisen sisäänajon kaipaa?

Onko jolla kulla alkuperäistä ohjekirjaa tallella? Siitä olisi mielenkiintoista saada kuvia.


Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Kesäkuu 30, 2023, 18:12:53 ip
Puhutaanko nyt täysin uusista osista vai käytetyistä? Tässä ketjussa taitaa jossain kohtaa olla juttua bensan öljyprosenteista jne. Normaali 2 tahti koneen lainalaisuudet pätee niin tässä kuin muissakin vastaavissa laitteissa. Männänrenkaan päittäisvälys on aika oleellisessa roolissa että pääsee laajenemaan lämmetessään.
Jos käytetty sylinteri/mäntä pari niin varsinaista sisäänajoa ei niissä tarvita. Uusia ei taida kovin helpolla nykyään lötyäkkään  ::)
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Kesäkuu 30, 2023, 18:18:41 ip
Itse itselleni tuohon aiempaan vastaten maalinpoisto aineella ja ultrapesurilla sinnikkäästi niin maalit lähti sivuposkista. Sitten vielä sillä pesuaine pata pataa perään niin tuli sellainen hyvin lähelle tavoittelemani semi kiiltävä pinta. En sitä tohtinut mitenkään lakata tai muutakaan. On 100 kertaa siistimpi kuin entinen kulahtanut kivensyömä pinta. Uskon että tässä kun sillä harvakseen ajelee ja vaikka silloin tällöin pyyhkäisee sillä pata padalla niin ei ongelmaa hapettumisen ym kanssa


Nyt kun mopo on kunnossa niin tulipa kerran tässä mökin saunan lauteilla lauantai illan myöhäisinä tunteina päähän että rakennan zynyyn sievän peräkärryn :o . Haluan tehdä sen maito tonkkasta ja pyörät sivulle. Todennäköisesti tulee vielä keinuteli jos sopivat pyörät löytyy. Joku sopiva pieni ja mahdollisimman näkymätön jousitus vielä piirustuspöydällä mutta kyllä tämä tästä. Netissä on kuvia paljon yhdellä takana olevalla pyörällä ja jousella olevista laitteista mutta sellainen ei oikein sovi omaan silmään. Tarvii varmaan taas laittaa sauna lämpiämään ja vetäytyä pohdiskelemaan..  :laugh:

Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tero Vasantola - Heinäkuu 02, 2023, 12:45:52 ip
Ihan uusilla osilla kasaan lätkitään 😊

Tai no, käyttämättömillä. Ajan saatossa tullut niitä hommattua.


Puhutaanko nyt täysin uusista osista vai käytetyistä? Tässä ketjussa taitaa jossain kohtaa olla juttua bensan öljyprosenteista jne. Normaali 2 tahti koneen lainalaisuudet pätee niin tässä kuin muissakin vastaavissa laitteissa. Männänrenkaan päittäisvälys on aika oleellisessa roolissa että pääsee laajenemaan lämmetessään.
Jos käytetty sylinteri/mäntä pari niin varsinaista sisäänajoa ei niissä tarvita. Uusia ei taida kovin helpolla nykyään lötyäkkään  ::)
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Juho Karko - Elokuu 04, 2023, 22:25:07 ip
Moi mitähän on nää Combinetet mulla on raatoja tyyppinumerolla 08012, 08060, 09002 jos näistä yhen kasaisi osat kiinostaa
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Ari Lousti - Elokuu 04, 2023, 23:46:22 ip
Moi!
Tyyppinumero 08012 on Zündapp 423, jossa isompi tankki (taisi olla n. 7 litraa), takahäkkiä ei sallittu.
Kuivakytkin kone typ 258.
Tyyppinumero 08060 on Zündapp 423, jossa on pienennetty tankkia (noin 5 litraa), takahäkki voitiin sallia tällöin.
Kuivakytkin kone typ 258.
Tyyppinumero 09002 on Zündapp 428, jossa on em. pienempi tankki ja takahäkki on sallittu.
Märkäkytkin kone typ 265.


Zündappin koneet 258 ja 265 ovat täysin eri koneita. Kumpaankin koneeseen yhteensopivia osia on männänrenkaat.
Vuoden 1958 ja 1959 moottoreissa on samat magneetto ja staattori (puolat ja kärjet). Sähköt ovat toki eri puolella moottoria.
Combinette 423 ja 428 runkojen merkittävin ero on kaasuttimen ja rungon liittymäkohdassa.


Zündapp 423:a on rekisteröity myös 1959 mallisena.


Terveisin Ari
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Elokuu 05, 2023, 22:15:29 ip
Juuri näin niinkuin Ari yllä sanoikin.


Kävin pari vuotta sitten Teivossa romusteluissa asiaaan hyvinkin perehtyneen herrasmiehen kanssa pienimuotoisen väittelyn toki hyvässä hengessä juuri tästä vuosimalli asiasta. Tiesin että omassani lähinnä rekvisiittana mukana olleessa  -59 oli "matching numbers" 423 moottori. Nurmikolla mopedin alla maatessa totesimme kilpeen meistatun 9 numeron 195- jälkeen vuosimallin kohdalla.
Siksi minulle olikin tärkeää että taannoisen moottorivaurion sattuessa juuri tämä moottori pysyi tässä rungossa. Onneksi näin myöskin asia saatiin hoidettua kiitos palstalta saatujen apujen.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Marraskuu 11, 2023, 16:17:07 ip
Morjesta


Lainaan tätä aloittamaani ketjua hieman uusimman ostokseni piikkiin:


Eli ostin jokunen viikko sitten vanhalta kotikylältäni osiltaan 100% täydellisen -58 Combinetten. Tai moottorin ja ketjusuojan välinen paljekumi puuttui(hommattu jo) mutta moottorin ritilät ja pumppukin löytyi jotka yleensä on vähintään varisseet aikojen saatossa jonnekkin. Moottoriremontti tähän on tehty joskus vuosikausia sitten eikä juuri ajettu sen jälkeen. Hauskana yksityiskohtana tässä on saman värinen kilpi mikä oli tuossa -59:ssä myös joten oletan että nämä molemmat ovat virallisesti olleet tieliikenteessä vuonna -72


Sitten se kuuluisa sokeri pohjalla:
Pari viikkoa kaupanteon jälkeen myyjä eläkeläis herrasmies otti minuun yhteyttä. Oli löytänyt piirongin laatikoita penkoessaan omistajan käsikirjan, tyyppikatsastustodistuksen ja jopa alkuperäisen ostokuitin :o !! En tiedä miten harvinaista on näitä enää löytää saatika että ovat seuranneet pari kolme omistajanvaihdosta vuodesta -58 mukana mutta itse olin aika ällikällä lyöty! On muuten kyseinen mopedi tai niinkuin kuitissa lukee "Suundapp mopeti" maksanut Rajamäellä elokuun 30 päivä vuonna 1958 74.700 silloista tasavallan markkaa.
Tyyppikatsastustodistus sekä ostokuitti päätyi minulle tullessa hetimiten kehyksiin ja ainakin omalta osaltani pidän huolen että ketju ei katkea mikäli jonakin päivänä mopo vaihtaa omistajaa.


Jos muuten joku saa kiinni tuosta myyntipaikasta ja päivämäärästä niin kuitissa on myös ostajan nimi. En ole aivan perillä kaikista yksityisyyden suojista ja muista tämän päivän pykälistä niin sen takia en sitä julkaise. Jos joku "tietää tai arvaa" niin voi minulle vaikka laittaa yv tai viestiä puhelimeen niin voidaan verrata osuiko oikeaan. Mielestäni yksi tämän harrastuksen ehdottomista helmistä on löytää mahdollinen edellinen oma mopedi tai paikallistaa menneisyydestä tuttu laite.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Markku Juusela - Marraskuu 11, 2023, 17:21:20 ip
Moro

Foorumi tarvitsisi ehdottomasti sen peukutusnapin!!!
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Ari Lousti - Marraskuu 12, 2023, 23:15:18 ip
Terve Tomi!


Hienoja uutisia. Zündappi tuli taloon, jossa annetaan arvo mopon historialle ja dokumentaatiolle.
Onnittelut tästä "isänpäivän lahjasta".
Peukutukset Porin pojilta.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Huhtikuu 11, 2024, 18:47:08 ip
Moro


Tänä aurinkoisena torstaina rekisteröitiin viime syksynä hankkimani -58 Combinette takaisin osaksi Suomen ajoneuvokantaa 52 vuoden pituiseksi venähtäneen seisonnan jälkeen. Fiilikset luonnollisesti aika katossa ja hymyilin kilpaa auringon kanssa kun katsastusmieskin oli silmin nähden mielissään normaaleista päivärutiineista poikkeavaan rekisteröintitapahtumaan. Todettiin siinä yhteistuumin että patinaa on mutta yhtäkään "kyläseppäkorjausta" tai pikkupoikien virityksiä ei moposta löydy ja laitteessa on kiinni kaikki ne osat mitkä siinä oli uutenakin vuonna 1958. Pieni testilenkki jarrujen ,valojen ym toimivuuden toteamiseksi sekä runkonumeron ja tyyppikilven olemassaolon varmistaminen ja sen jälkeen paperitöihin.
Tallille palattuani ,peräkärrystä purkamisen jälkeen sekä kilven kiinnitettyäni oli luonnollisesti aivan pakko käydä heittämässä kylärinksa. Mopovanhus keräsi katseita aurinkoisessa säässä.
Nyt tallissa on siis zynyosastolla kaksi parin vuoden sisään liikenteeseen palautettua Combinettea. Toivottavasti aikaa löytyy näitä myös jokusen kerran kesässä ulkoiluttaakkin  ;D
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Juho Karko - Toukokuu 21, 2024, 07:47:08 ap
Eilen hain Sport Combineten 1965 ja 515 50 tyypiltään ja 4.2 hv koneella jalkavaihteet ollu mp varmaan
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tero Vasantola - Toukokuu 25, 2024, 18:11:32 ip
Moi! Lainaanpa tätä ketjua hieman., kun näyttää olevan tietäjiä paikalla.

’58 Combinetteen vaihdettiin uusi sylinteri, mäntä ja kampi. Muuten hyvä, mutta hirveä vibra juuri niillä kierroksilla, kun matkaa pitäisi kakkosella taittaa.

Mikähän tuossa voiisi olla vinossa?

Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Urpo Laine - Toukokuu 25, 2024, 18:27:09 ip
Kaipa se kammenvaihtaja kellotti kampiakselin? Siis vaihdon jälkeen. Paljonko oli heittoa vauhtipyörän päässä?


Muoks: mun piti tietysti kirjoittaa: Siis ettei yllätä vaihfon jälkeen.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tero Vasantola - Toukokuu 25, 2024, 18:44:18 ip
Olisiko tehdasuudessa kammessa heittoa?


Ja ensin koitettiin R-koneistuksen fiksaamalla kangella. Vaihtoivat siis kiertokangen kampeen. Epäilin ensin sen homman menneen pieleen, kun sama tulos tuolla alkuperäisellä varaosakammella.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: markkukovasin - Toukokuu 26, 2024, 07:02:29 ap
Onko se kone varmasti lohkoiltaan pari? Ettei olisi toista lohkoa joskus
vaihdettu-ja nyt laakerilinja heittää ?

En tosin osaa sanoa, että onko Zynyn kone kovin tarkka tuosta
asiasta ja mikä on niillä valmistustoleranssit-mutta jotkut koneet ovat
perinkin tarkkoja juuri tuosta syystä...

t. Markku
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tero Vasantola - Toukokuu 26, 2024, 09:41:58 ap
Nyt kun mainitsit, niin lohkot ovat eri koneista.

Piti  kahdesta koneesta saada yksi toimiva.

Onko jollakulla kokemusta, kuinka mittararkkoja nämä Zyndun koneet ovat?
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Urpo Laine - Toukokuu 26, 2024, 14:05:50 ip
En  Zyndapista tiedä, mutta kaipa se tehtaalle riittää, että pareittain tulee priimaa. Varaosina myydään sitten lohkot pareittain.
Otsikko: Vs: Zündapp Combinette -59 elvytystä
Kirjoitti: Tomi Korkki - Tammikuu 17, 2025, 20:40:57 ip
Morjesta


Nostetaanpa tätäkin hieman jos saataisiin aiheesta porinaa aikaan


Otsikon mukainen mopedi voi hyvin. Taannoisen konerempan jälkeen sillä ei valitettavasti ole keritty ajamaan oikeastaan yhtään mutta jospa sekin aika vielä tulee ensi kesänä kun vaimo "kahoitti" luopumaan kaikista yli 50cc kaisipyöräisistä omaan turvallisuuteeni vedoten  :o . Tosin ei tainnut tietää että pappis on 60cc.. ;)


Noniin asiaan..olen tässä jokusen vuoden ollut combinettin pauloissa ja hommannut yhtä sun toista osaa romurungoista kokonaisisiin mopoihin ja myös myynyt näitä eteenpäin jatkojalostukseen. Mielestäni koko homman pointti on se että löydetään osia/pyöriä ja jos ei itse näitä tarvitse niin niistä myös luovutaan jos joku jotakin osaa kipeästi tarvitsee. Mikä järki näitä on hillotakkaan? Tosin Porin miehiltä pari vuotta sitten ostettu "varamoottori" on ja pysyy itsellä :D . Kiitos vielä kerran Ari.L. :)


Taannoin törmäsin Tampereella rompetorilla vanhempaan herrasmiehen. Aikamme juteltuamme hän paljastuikin varsinaiseksi entisöijä velhoksi joka on muun muassa viime vuosisadan alkupuolen muistaakseni Citroenin käsillään tehnyt ajopeliksi. Kun tällainen herrasmies tulee oman myynyipöydän eteen ja alkaa kertoa tarinaa sekä olevan kiinnostunut mun combinette osista niin on aika kuunnella tarkalla korvalla. Kävi ilmi että hänellä oli combinette työn alla. Aika nopeasti pääsimme kauppoihin sillä kertaa mukana olevieni osieni kanssa ja loputkin tallilla olevat osat päätyivät hänelle. Herrasmies kutsui minut myös käymään tallillaan jota kutsua en vielä ole lunastanut. Samalla paljastui myös että asumme toisistamme noin 5kmpäässä toisistamme Tampereella joten ennemmin tai myöhemmin ajelen omalla combinettellani hänen tallille ;D