Kirjoittaja Aihe: Helkama Raisun/CR:n/Ässän kromiosat  (Luettu 16935 kertaa)

Toukokuu 23, 2013, 16:09:36 ip
Luettu 16935 kertaa

Janne Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Raisua menoa
Lämmittelin Kosken Petrin kanssa keskustelua näistä otsikon mopojen ohjaustangoista ja pakokäyristä.

Laitoin muutaman valokuvan hänelle, eikä kieltäytynyt ainakin kokeilemasta  :)
Tutkittuani omia varastossa olevia palikoita, niin ainoa malliksi käyttökelpoinen osa olisi CR:n alkukäyrä. Tummunut/ruosteinenkin, mutta muodossaan mikä tässä vaiheessa olisi se tärkein asia. Tällä hetkellä nuo 32x2mm käyrät saattavat olla vielä tekemätön paikka, mutta ohjaustangot voisi olla hyvä paikka aloittaa.
Ei Petri näitä käyriäkään täysin tyrmännyt, putken jäykkyys ja koko vain voi tuottaa ongelmia.

Mikäli sinulla löytyy suora ohjaustanko CR:än tai Ässään, niin ilmoittaudu. Ruosteilla ei nyt ole niin merkitystä, mitat ratkaisee.
Jos et itse halua sitä malliksi antaa, mutta olet halukas luopumaan em. kunnossa olevasta osasta, olen sen valmis sinulta lunastamaan hyvää tarkoitusta varten.

Jos näiden "nykyaikaisten" Helkaman vehkeiden omistajat saisivat rivejä koottua sen verran, että isompi kimppatilaus(10kpl/malli, tai enemmän) saataisiin aikaan, niin hän olisi halukas homman aloittamaan.

Tämä on keskustelun avaus ja toivon kannanottoja.
Mikäli suorat mallit saadaan hänelle ja annetaan aikataulun suhteen hiukan vapautta, uskon että jälkituotanto saadaan näillekin mukavasti liikkeelle.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 24, 2013, 15:39:44 ip kirjoittanut Janne Lahtinen »

Toukokuu 23, 2013, 22:41:19 ip
Vastaus #1

marko heikkilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
tane teki aikoinaan raisun käyriä ja tuli hyviä,samat vehkeet ovat nytkin.suosittelen 8)

Toukokuu 24, 2013, 21:40:04 ip
Vastaus #2

Tommi Pitkänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jonkunlainen malli löytyisi lainaksi, mielestäni kaasukahvan puolen haara on alkuperäisessä kuosissaan. Kytkinpuolta jouduin oikomaan mutta joutaisi malliksi kuitenkin koska CR jossa ovat kiinni ei vielä ole ajossa. Mahtaako kelvata malliksi?

Parit sarvet voisin ottaa, yhdet käyttöön ja toiset varalle jos kimppatilaus toteutuu.

Ja pari käyrääkin jos niitä saa, malli löytyy sillekin tarvittaessa.

Toukokuu 24, 2013, 22:44:46 ip
Vastaus #3

Jari Vanhanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikö Raisu CR:n tangon päät käänny alaspäin?

[ylläpito on poistanut liitteen]
< -83 Raisu
     Samoha

Toukokuu 25, 2013, 07:43:48 ap
Vastaus #4

Tommi Pitkänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikö Raisu CR:n tangon päät käänny alaspäin?

Kääntyy, kuvakulma hämää. Alla samat sarvet toisesta suunnasta.

Toukokuu 25, 2013, 16:31:28 ip
Vastaus #5

risto huotarinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • musta lammas
Mää voisin ostaa myös cr sarvet ehkäpä myös pakokäyrän.
Tietysti hintahan ratkasee kuinka monta pystyy ostaan,mutta ainakin 2sarvet ja 1käyrä.
...... saatan jotakin tietää helkaman raisu malleista ....

Toukokuu 25, 2013, 17:45:39 ip
Vastaus #6

Samuel Sundqvist

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisin kiinnostunut ohjaustangosta minäkin jos hinta ei ole mahdoton.

Toukokuu 25, 2013, 17:52:48 ip
Vastaus #7

Rainer Grandell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Take a Break
Tommin kuvasta päätellen mulla käytetyt tuollaiset, olin pistänyt Break-tehtaan puolelle mutta tuossahan ominaista kapea rihloitus kun taas Breakissa levveet. Ruostetäplää ja muutama hilseily sekä kaasupuolella pikkuinen reikä porattuna. vasen sarvi mahdollisesti hiukan ylös/taakse vääntynyt, mutta todella pientä. Yläkurveissa eteenpäin hiukan jotain kulumaa, oisko lerputtelevan tuiskun jäljiltä?
Oikeassa yläkurvissa kaasukahvaan päin puolessavälissä ihan selvä ruosteläikkä (peukalonkynnen kokoinen) ja näyttäisi että sitä kohtaa ei saa enää kiiltämään, on sen verran syvällä.
Vaihtaen 71-72 Tunturisportin tai Breakin vastaaviin tai sitten se vanha sävel £££
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Toukokuu 25, 2013, 18:54:42 ip
Vastaus #8

Jari Vanhanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kosken Petrille toimitettu tänään malliksi Helkama Ässän ohjaustanko,alkukäyrä ja Raisu MM:n -81-> alkukäyrä,näille pitäisi löytyä sitten ottajia jos/kun valmistuu  ;)
Mulla nuo CR:n käyrä ja tanko kun on jo paikoillaan,en viitsi ruveta purkamaan,kun ajan kesällä.
< -83 Raisu
     Samoha

Toukokuu 26, 2013, 21:05:38 ip
Vastaus #9

Jari Vanhanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jonkunlainen malli löytyisi lainaksi, mielestäni kaasukahvan puolen haara on alkuperäisessä kuosissaan. Kytkinpuolta jouduin oikomaan mutta joutaisi malliksi kuitenkin koska CR jossa ovat kiinni ei vielä ole ajossa. Mahtaako kelvata malliksi?

Parit sarvet voisin ottaa, yhdet käyttöön ja toiset varalle jos kimppatilaus toteutuu.

Löytyisikö Tommilta nuo (CR:n käyrä ja ohjaustanko) lähetettäväksi Petrille,niille löytyy aivan varmasti ottajia,itsekin ottaisin.
Uskoisin,että hinta olisi varmaankin kohtuullinen ja CR: n kromeja Petri voisi väännellä sitten vaikka ensiksi.
< -83 Raisu
     Samoha

Toukokuu 27, 2013, 15:55:10 ip
Vastaus #10

Janne Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Raisua menoa
Jari olikin pistänyt tuulemaan.. ;D
Hyvä.
Niinkuin alkuun kirjoittelinkin, niin minulla on malliksi käyvä CR:n alkukäyrä. Lähetän sen Petrille malliksi ellei Tommilta löydy molempia rautoja CR:än?
Minun tarpeeni noiden putkien suhteen ovat:
1kpl CR sarvet
1kpl CR käyrä
1kpl Ässä sarvet
1kpl Ässä käyrä

Myöhemmin ehkä lisää.
Kuinkahan näiden osien tilailujen/varailujen kanssa olisi paras menetellä? Lähestyykö kaikki tarvitsevat Petriä, niin hän saa suoralta kädeltä tiedon tarpeesta ja tilaajista.

Toukokuu 27, 2013, 19:07:28 ip
Vastaus #11

Petri Koski

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Minulla on siis nyt, Ässän tanko ja käyrä ja MM:n uudempi käyrä malliksi.
Ne vaikuttavat aivan mahdollisilta tehdä.
Pitää nyt hieman vielä kokeilla miten luontuu, kun tuo Taneta hommaamani putkityötehdas on hyvin käsityö painotteinen, ei mikään paina napista ja nauti malli  :D

Ne CR:n käyrä ja tanko, kun vielä löytyisi malliksi ja ehkä se vanhempi MM:n käyräkin, jos siihen olisi kiinnostusta harrastajilla?

Hinnoittelu koitetaan pitää harrastaja ystävällisenä, Tunturiin tangot olleet 35-55 Ässän tanko ilmeisesti vähän hintavampi, käyrät samoin 35-55.
Tuosta Ässän ja CR:n käyrästä ei pysty nyt vielä lupaamaan muuta, kun koitetaan niitäkin tehdä. Siitä sitten paremmin vielä...

Määrät nyt vaan minulle niin tiedän mitä tehdään, vai kannattaako edes mitään alkaa tekemään, jos määrät jää pieniksi.

Osista kiinnostuneet voivat pistää s-postia tai YV:tä minulle, niin tiedän että millaisen sarjan pitäisi tehdä mitäkin.

Nyt sitten puskaratio toimimaan, halukaat esille ja tieto minulle, niin tulee CR Raisuihin kiiltäviä osia ja MM:ään mustia.
Haluatteko itse maalata käyrät, niin tulisi ehkä paremmin mieleinen, kun en noista kuumankestomaaleista oikealla sävyllä oikein tiedä.

En meinaa sitten tehdä näitä Raisun osia itselleni varastoon, se on tämä satsi ja sitten taas Tunturia.

Vaihdossa otetaan Tunturin osia, mieluummin vanhoja 50-60 lukuisia projekteja. Niillä pystyy kummasti motivoimaan. Kaikki raadotkin kannataa tarjota ja pelkät rungotkin käy, sairaus on sitä tasoa.  ::)

Petri

Toukokuu 28, 2013, 20:35:27 ip
Vastaus #12

Tommi Pitkänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Löytyisikö Tommilta nuo (CR:n käyrä ja ohjaustanko) lähetettäväksi Petrille,niille löytyy aivan varmasti ottajia,itsekin ottaisin.
Uskoisin,että hinta olisi varmaankin kohtuullinen ja CR: n kromeja Petri voisi väännellä sitten vaikka ensiksi.

Olin taas Euroopan kiertueella ja siksi mopohommat jäivät hetkeksi vähemmälle. Voin lainata sarvet ja käyrän malliksi, jos Jari vielä vahvistaisi että ovat varmasti oikean malliset.

Laitan Petrille YV:tä yksityiskohtiin liittyen, jos vanhanmallin Raisun käyrää tarvitaan niin sellainenkin löytyy malliksi lainaan.

Toukokuu 29, 2013, 01:27:56 ap
Vastaus #13

Jari Vanhanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllähän ne Tommin osat alkuperäisiltä näyttää,mutta en nyt mene varmasti vahvistamaan kuvien perusteella ,ettei mulle käy huonosti :-\
Kuvia vertaamalla esim.alkuperäisen CR:n mainokseen ja minun CR:ään ,näyttää samalta.
Vanhan Raisun käyriä itsekin ottaisin,jos niitä teetätte.
< -83 Raisu
     Samoha

Toukokuu 29, 2013, 15:00:08 ip
Vastaus #14

Tommi Pitkänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllähän ne Tommin osat alkuperäisiltä näyttää,mutta en nyt mene varmasti vahvistamaan kuvien perusteella ,ettei mulle käy huonosti :-\
Kuvia vertaamalla esim.alkuperäisen CR:n mainokseen ja minun CR:ään ,näyttää samalta.
Vanhan Raisun käyriä itsekin ottaisin,jos niitä teetätte.

Kuvien CR:n tanko ja käyrä lähtevät tänään Petrille mallikappaleiksi. Vanhan mallin käyrää en malta lähettää nyt kun ajokelejäkin näyttää riittävän. Jos jollakulla muulla olisi irtonaisena ko. käyrä josta saisi mallin...

Eli ei muuta kuin tilauksia Petrille jotta pääsee tekemään sarjatuotantona  ;)