Kirjoittaja Aihe: Risooko moottoripyörien kaasutus ? Desibelimittarit käyttöön toukokuun alusta  (Luettu 81244 kertaa)

Huhtikuu 25, 2012, 17:45:41 ip
Vastaus #45

Mika Komulainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 966
Se melumittaus ei ole ihan noin yksioikoinen kun täällä jotkut yrittävät väittää.Jos tuo putken päästä mittaaminen menee yli,on vielä ohiajomittaus joka sallii hieman enemmän.Ja kenen korva on puolen metrin päässä putken päästä? Tuolla orgin puolella on muuten tarina viime viikolta kun kaveri on menossa ekaan huoltoon uudella pyörällä ja senkin meluraja ylittyy. Toisekseen haluan nähdä sen katsastajan joka ohjeen mukaan vääntää parisataaheppaisen kaasun kakkosella selälleen maksimikiihdytykseen.Saattaa olla sydämentykytystä tiedossa.Itse aion ajaa ihan niinkuin ennenkin samoilla vaimentimilla vaikka ne eivät alkuperäiset olekaan.Siitähän se selviää ennen pitkää millaista melua Ducati pitää.Pannaan sitten killerit torviin jos melua on liikaa.  ;)

Huhtikuu 25, 2012, 18:08:52 ip
Vastaus #46

Uula Kuvaja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1963
Hieno homma Reijo!
Enempi pidän mopopoikien hommanna tuota "reikä pönttöön"-tuunausta. Huiluja ja villaa saa kaupasta. Ei se niin hankalaa ole putkia vaimentaa. Kuten tiedät. Enempi joillakin asenteessa se, että ei saa rajoittaa mitään mitenkään. Jokanen tavallaan. MMAF on kovan työn tehnyt ja työ jatkuu.

Huhtikuu 25, 2012, 19:05:30 ip
Vastaus #47

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3865
  • V.I.P. jäsen
 

Kerrohan Vesa että mikä tässä pyörän laillisena pitämisessä on niin vaikeaa aikuiselle ihmiselle  ?  Meinaan vaan että kun tuo MMAF on saanut nuo suomen rakentelusäännökset jo aika hyvälle tolalle, niin ei kai sitä hommaa kannata mennä pilaamaan turhalla kiukuttelulla

Minä olen ajanut 2000-luvun museokatsastetuilla 100% alkuperäisillä pyörillä, joten ei tarvi kiukutella. :P
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Huhtikuu 25, 2012, 20:55:28 ip
Vastaus #48

Jukka Penttilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1179
Pidä tämä mukana, jos tarvista on, http://dl.dropbox.com/u/16728354/kaytonaikaisen_melun_mittaaminen.pdf  :police: :police: :police:

Meinaatko Vesa että tuosta tulostetulla paperilapulla vältät kilpien menettämisen kun ajelet mökäputkilla ratsiaan ?  Et muuten vältä, jos se poliisisetän tesipelimittari näyttää liian korkeita lukemia sun mopetilles niin kilvet siitä lähtee notta helähtää ja joudut pyörän katsastamaan ja saat vielä sakotkin päälle!Toki voit niitten samojen putkien kanssa mennä sinne uusintakatsastukseen ja itkeä sitten siellä tuo paperi kourassa katsastusmiehelle että mutku mutku.Mutta ei taida sekään auttaa, sensijaan se auttaa kun pistää pyörään siihen kuuluvat ja tieliikennelain mukaiset äänenvaimentimet  8)
sitten saa ajella ihan rauhassa !   

Kerrohan Vesa että mikä tässä pyörän laillisena pitämisessä on niin vaikeaa aikuiselle ihmiselle  ?  Meinaan vaan että kun tuo MMAF on saanut nuo suomen rakentelusäännökset jo aika hyvälle tolalle, niin ei kai sitä hommaa kannata mennä pilaamaan turhalla kiukuttelulla

Tuo Suomen "asetus" näkyy olevan suora kopio Ruotsin vastaavasta suomennetuna kaikkine kuvinensakkin. Meillä Classic Honda Sweden Club http://www.classichonda.se kehotti aikanaan tulostaan tuon mittausohjeen ja pitämään sen pyörän mukana, vain sen tähden, että voi seurata, jotta mittaus tapahtuu määräysten mukaan.   
No, tässä sitä mennään jonnekin tulevaisuuteen, 2-pyöräiset jää vain harrastukseksi, vähintään 3-pyöräinen pitää olla alla jos meinaa pystysä pysyä, ei voi mittään.

Huhtikuu 25, 2012, 21:09:30 ip
Vastaus #49

Vesa Salmu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2692
Jos ajelee vain ja ainoastaan sorateillä, niin poliisilla ei ole mahdollisuutta mitata melua pykälien mukaisella alustalla. Kutti kutti.
Kommentteja uuninpankolta.

Huhtikuu 25, 2012, 21:52:55 ip
Vastaus #50

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 975
Erittäin järkevä päätös, hieno linjaus. Nyt vaan toivon että valvonta yhtä tehokasta kaikkialla. Tämä on selkeä kehitysaskel motoristeille. Muutama H-D hemmo voi hieman ärhennellä mutta "so what",  karavaani kulkee mutta rakkikoirien ärhentely hiljenee.

Jos olisin ilkeämielinen, toivoisin, että pärryyttäviltä Jawakuskeilta kiskottaisiin kilpiä irti oikeen urakalla. Mutkun en oo...

Nimimerkillä ymmärtäväinen "H-D hemmo" :P

Ihan selvyyden vuoksi niin en omista Jawaa, mutta pari Harrikkaa on ollut ja kehitys kulkee eteenpäin ja nyt ajelen vienosti suhisevalla harmaavarpusella. Ajakaa millä haluatte ja rakentakaa millasia virityksiä tahansa, mutta kunnioittakaa lakeja ja asetuksia. Ja huomioikaa muutkin tiellä liikkujat. Vai mitä Teemu S. Lindfors?

Varmuuden vuoksi selvennettäköön, että tuo edellinen viesti oli tarkoitettu sarkasmiksi eikä se ollut osoitettu henkilökohtaisesti Sinulle, vaikka viestiäsi siinä siteerasinkin. :)

Ja kyllä, mun tarkoitus on yhtäältä kunnioittaa lakeja ja asetuksia. Mutta toisaalta mun tarkoitus on myös osallistua lakien ja asetusten valmisteluun sillä tavalla, että niiden kunnioittaminen on helpompaa. Omat rakkineet pitäis olla ihan lainmukaisessa kunnossa. Vanhempia härveleitä kun ovat, niin möykkääkin saa jonkin verran jo olla.

Huhtikuu 25, 2012, 21:53:52 ip
Vastaus #51

Markku Saarinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 440
  • Mc Debit
Selvä juttu, vuosikatsastusta tuolla äänimittauksella ollaan puuhaamassa.

Siellä on eduskunnassa joukko katsatusfirmojen lobbareita puhumassa pehmoisia kansanedustajille 8 tuntia päivässä.
Ja kuten tunnettua, kun kyse on moottoripyöristä niin tieto uppoaa kansanedustajien päähän kuin veitsi voihin.

Onhan siinä katsastusfirmoille melkoinen rahastuspotti tulossa.

Huhtikuu 25, 2012, 21:55:53 ip
Vastaus #52

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 975
Mutta Suomessa taitaa tällä hetkellä olla kaikkein parhaat rakentelumahdollisuudet - poislukien omavalmisteen tekeminen, kun vaaditaan moottorin päästömittaukset eikä ole osoittaa paikkaa missä ne tehdään.

Vähän offtopic, mutta kyllä TraFi on ilmoittanut kelpuuttavansa omavalmisteessa Euro 3-papruilla varustetun tekniikan. Vaikka tarkalleen ottaen tuollaiset moottorit on hyväksytty vaihtokoneina Harrikoihin, niin TraFi tulee asiassa "auliisti" vastaan ja kelpuuttaa ne myös omavalmisteissa.

Että siitä vaan rakentamaan! Jos tarttee jeesiä näissä, mä autan kyllä.

Huhtikuu 25, 2012, 22:21:12 ip
Vastaus #53

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3447
  • Honda 350Twin
No ei nyt riso,ja vasta tänään kuulin asiasta radiosta.
Voin kokeilla omalla mittarilla ensin-nyt kun tuli ohjeetkin siihen radiosta.Kai täytyy vielä säillyttää pyörän orkkisputket tallin vintillä,kun justiin aamulla tuli mieleen laittaa ne myyntiin joutavina ;)


JoopasenJoo..mittailin tänään aakella asvalttikentällä kun pelottaa niin kauheesti tuo uusi villitys :D
101dB ja rapiat päälle se näytti 5tonnin kiekoissa.max tehot 9500rpm että siitä räknäsin tuon piisaavan.Tyhmäkäynnillä oli 96dB.Putkissa tosin lukee että alle -83 ikäisiin riittää vaimentimeksi mutta kun en tiedä,se on varmaan niitä Californian juttuja eikä päde euroopassa tai meillä ainakaan mitenkään..
Mittari on kylläkin vain yleismittari jolla voi mitata tavanomaiset sähkö-ja elektroniikkajutskat sekä optiona lämmön,luxit,suht.kosteuden ja dB ja mitä muuta olikaan.Että kuinkahan luotettava ;)
Kyllä ne pollarit sit kertoo mitä se oikeesti on,sattuu vaan olemaan meikäläisen ainoo tällähetkellä moottorisoitu(tieliikennelaillinen)kulkine joten melkoisen tärkeä kapine.
En tietenkään halua melullla muita häiritä mutta kyllä jytinää pitää olla silloin jos on muutenkin luonteikkaan oloinen pyörä.Ja aivan toivoton homma olis tuohon runkoon enää niitä siihen moottoriin alunperin kuuluvia metrisiä kirkon urun torvia saada mahtumaan.

Jännittävää kevättä vaan kaikille joita tämä saattaapi riipaista 8)

Huhtikuu 25, 2012, 22:36:39 ip
Vastaus #54

Risto Saastamoinen

  • Vieras
Olen katsastuttanut moottoripyörän viisi kertaa eikä koskaan ole pitänyt käynnistää pyörää. Ei katsastusmiehet äänistä näytä olevan huolissaan. Toivottavasti tien päällä alkava äänten tarkkailu vähentää paineita moottoripyörien yleiseen katsastukseen. Keskieuroopassakin sitä pidetään muodollisena ja rahastuksena, eikä tutkimuksetkaan osoita teknisten vikojen olevan niin merkittävä syy onnettomuuksiin, että se puoltaisi yleistä katsastusta.

TA

Samat on kokemukset. Saisinkohan jälestä päin otteeseen maininnan noista suorista putkista, joilla leimasin talvella 1500 mean streakin?
Katsastusmiestä ei järjetön pauke haitannut mutta olin niin ajattelematon että maininta jäi otteesta.

Huhtikuu 25, 2012, 22:56:53 ip
Vastaus #55

Jaakko Leksis

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1139
Millähän ne polliisit saa uskomaan että ennen -57 tehdyissä pyörissä saa olla meteliä, vaikka mulla äänenvaimmennin matikassa on niin jotenkin tuntuu että ylittyisi rajat. En kyllä valmiiksi käynnistä jos haluaavat mitata, ennakko täysille ja jännäämään kestääkö konstaapelin polvilumpio.
HORSE POWER TO THE PEOPLE

Huhtikuu 25, 2012, 23:02:17 ip
Vastaus #56

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1544
Selvä juttu, vuosikatsastusta tuolla äänimittauksella ollaan puuhaamassa.

Siellä on eduskunnassa joukko katsatusfirmojen lobbareita puhumassa pehmoisia kansanedustajille 8 tuntia päivässä.
Ja kuten tunnettua, kun kyse on moottoripyöristä niin tieto uppoaa kansanedustajien päähän kuin veitsi voihin.

Onhan siinä katsastusfirmoille melkoinen rahastuspotti tulossa.

Samaa mieltä. Vuosikatsastus pakko ja päälle ajoneuvovero (käyttämaksu) pakolliseksi,tästä seuraa...
Tässä kun kiistellään kun pikko poijaat hiekkalaatikolla että:miun isillä on suoratputket,,Miunpä iskä ajeloo alakuperääsillä,,Mullapa on isä-puolelta varraastetut avarretut vakiot röörit.

Unohtuu se että kustaan omiin muroihin,tuloo katastuspakko,verot ja päälle käyttöverot ja maksut, ja vielä on erikseen annottava huvilupa näin syntiseen harrastukseen..  :P

Jospa koitettassiin vettee yhtä köyttä ja itisvinkulat veisattassiin millä kukkiin ajeloo,tulloopa tuutuista sinistä savua,vaiko suoriin putkiin pauketta, vähän kovempoo tahi hilijempoo,taikka kaikkee tältä väliltä. kuhan kahellapyörällä liikutaan...



tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Huhtikuu 25, 2012, 23:43:28 ip
Vastaus #57

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 975
Millähän ne polliisit saa uskomaan että ennen -57 tehdyissä pyörissä saa olla meteliä, vaikka mulla äänenvaimmennin matikassa on niin jotenkin tuntuu että ylittyisi rajat. En kyllä valmiiksi käynnistä jos haluaavat mitata, ennakko täysille ja jännäämään kestääkö konstaapelin polvilumpio.

Vaatimus "tehokkaasta äänenvaimennuksesta" tuli jo vuonna 1926. Suorilla putkilla ei tuon jälkeen ole saanut laillisesti ajaa.

Huhtikuu 26, 2012, 00:03:54 ap
Vastaus #58

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1544
Uskaltaskohan väittee vastaan? Ja mikä se on? tehokkaasta äänenvaimennuksesta oleva pykälä? Tahi laki. Mulla kans käsitys ja ymmärrys että ei näissä vanahuksissa palajo ääniä syynätty tai mitattu?
Milläpä näillä iäniä vaikka v.30 mitattiin?

korvakuullolla  ;D
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Huhtikuu 26, 2012, 00:14:57 ap
Vastaus #59

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 975
Se on joku "Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön päätös", jossa tuo pykälä on, en kylläkään muista säädöskokoelman numeroa... ::)

Tuo säädös vastaa muodollisesti nykyistä ministeriön asetusta. Mitään raja-arvoja ei sinänsä asetettu, vaan pykälässä vaaditaan tosiaan vain "tehokasta äänenvaimennusta". Käytännössä tuo merkitsee, että jonkinlainen vaimennin pitää olla.